atopiskt eksem
jag har fått veta att jag har atopiskt eksem, vilket betyder att jag är allergisk mot någonting, men de vet inte vad. men; "Det finns flera faktorer som kan förvärra eksemet hos en del. Det är infektion i eksemet, stress, torr och varm luft, svettning av exempelvis för varma kläder eller fysisk aktivitet, irriterande kemikalier och nötning av huden, dammiga miljöer, kyla, vatten - särskilt klorerat, sjukdomar av olika slag, som exempelvis förkylning." - sjukvårdsrådgivningen. just nu håller jag på att bli lite smått galen. så nu undrar jag, - har du också det här? - hur länge har du haft det? - vad gör du för att lidra det?
Usch, stackare. :( Jag hoppas att du har det relativt lindrigt iaf. Jag fick diagnosen när jag var ca 11 år. Det kan gå ett halvår utan att jag har några som helst problem, det varken syns eller känns. Sen kan man helt plötsligt gå in i en period då det är jättejobbigt och man får nästan ont. Om du märker att du kliar mycket på nätterna, klippt naglar riktigt kort. Det finns ett slags par vantar man kan ha på sig när man sover, men dem tar man ändå av sig i sömnen (jag hade sådana när jag var liten.) Klia aldrig hur mycket det än irriterar, smörj på någon kortison du har, eller en oparfymerad lotion bara för att få det att "svalna". Nu har jag knappt några problem alls, man hittar sätt med tiden som löser det mesta. Håll dock "utkik" efter eksemen, ser du att det är påväg på någon kroppsdel, behandla med alla kortisoner m.m innan den bryter ut ordentligt. Ha för vana att smörja in kroppen med lotion efter dusch/bad, så slipper och även när du varit ute i kylan så förhindrar du det nog ganska bra. Lycka till!
oj, bort med "så slipper" i sista stycket där, haha.
Kortisonkrämer och lotion i all ära men se till att behandla kroppen inifrån och inte bara symptomen...kan varmt rekommendera att dricka aloe vera, finns på hälsokosten. Tar ett par veckor innan du märker resultat, det kostar några hundralappar för en dunk men är absolut värt att testa! Att det måste innebära att du är allergisk mot något behöver det inte vara...oftast är dock atopiker pollenallergiker och liknande men det får du lätt reda på med ett pricktest hos din vårdcentral. Propyless fungerar som lotion om man är mycket torr/har mycket eksem och antihistaminer (allergitabletter) dämpar klådan.
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar
Jag har något liknande fast det ser inte ut som bilderna jag har sett. Blir mest små förhöjningar och streck i olika områden vid olika tidpunkter, förmodligen kemikalierelaterat. Äter Atarax mot klådan när (inte så ofta) det blir så pass illa att det blir ofrivilliga spasmer/gör ont.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vettefan om de kallas atropiska, men eksem har jag och har haft sen jag var liten. Är väl egentligen inte allergisk mot något mer än pälsdjur och eventuellt kiwi och nån udda nöt längre, så eksemen kommer av sig själv. Har haft det sen jag var liten. Kliar dessvärre hyffsat mycket, men det har blivit så naturligt att jag knappt märker det. Främst är det i armvecken och knävecken, men det kan ploppa upp mer eller mindre överallt. Hade på pungen när jag var yngre, men den har jag lärt mig att inte klia på ;) Har några kortisonsalvor och diverse mjukgörande. Använt bomullsvantar på nätterna, men dessa sliter jag av mig i sömnen, eller kliar igenom. Fan, kanske dags att testa nån antihistamin :)
Efter att ha kollat wiki verkar det stämma. Halva släkten på morsans sida lider av det och diverse allergier, och jag har även astma.
jag har haft det i ca två år. Jag låg sömnlös på nätterna i nästan ett halvår innan jag gick till läkare, förstår vad du menar.. det är verkligen inte roligt. Nu under sommarhalvåret så har det varit helt okey faktiskt.. men nu börjar jag känna hur de smyger sig tillbaka. Jag smörjer in med ngn parfyrfri lotion eller kortisonsalva för att (som redan är sagt) svalka. Äter även tabletter mot allergin(kommer inte ihåg namnet) eller jag åt tabletter, dom hjälpte inte vidare mycket. Något som jag alltid har varit duktig på däremot är att klia runtom eksemen! det är bättre än rakt på för då kliar jag verkligen tills de gör ont och svider å bränner.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Usch då, stackare- =( Sånt där är inte alls roligt. Har haft det enda sedan jag var ett liten knodd. Det jag kan lugna dig med är att det oftast fölrsvinner med åldern. När jag gick i gymnasiet var det så illa att det såg ut som att jag hade stoppat händerna i kokande vatten. Verkligen tredje gradens bännskada över hela händerna... Men nu har jag inga problem alls =) Möjligtvis att det kan klia lite grann på vintern, men då är jag snabb med kortisonen så är det lugnt. Om du får problem så är det som de flesta säger, smörj och återfukta. Kräv att få de starkaste korisonerna, men läs på om biverkningar. Och framförallt, jobba förebyggande. Ät rätt, skydda huden, motionera och återfukta. Och hoppas det går över med åldern. =)
You're just jeallous 'cause the voices only talk to me
tack för alla svar! jag har kortison i armveckan, för jag har böjveckseksem. sen har jag fått en annan kräm för ögonen, som det är kortison i, men visst vänligt för ögonen. sen har jag apotekets cano derm, någon återfuktande kräm av något slag. ja, jag har vart jättetorr på överläppen, jag hade som en liten moppemusche typ. så en dag när jag kom till jobbet sa en; "du, jag tror du har mjölkmustasch" haha då tyckte jag så synd om mig själv. sen ser jag allmänt gråtfärdig ut, eftersom att jag är helt röd runt ögonen. så riktigt söt är jag.
Nu drar jag upp tråden igen. Jag har atopiska eksem och min hud tålverkligen inte någon creme som innehåller parfym. Mitt ansikte torkar sönder, det kliar och det svider vilket gör det omöjligt att ens använda en foundation utan att det ser ut som at man flagnar bort 10 lager hud. Det kliar så mycket som leder till att jag fingrar mycket i ansiktet som leder til en massa bakterier. Jag använder en mild tvål när jag tvättar ansiktet och en mild fet creme från ldb när jag smörjer in mig.. Men ändå blir det inte bättre. Vad använder ni med atopiska besvär för ansiktet?
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
lill jag använder apotekes cano derm, som du ser ovan. den är bra! det svider lite när du är så torr men smör flera gånger om dagen så du blir av med det! som det står ovan också så hyrdokortison på kinderna och en annan för ögonen, just för att ögonen är ju känsligare. Jag är nästan kvitt skiten nu, våren kommer med den mindre torra luften. och det sägs ju att det är värre på vintern, så jalla jalla våren!
maary F20 Är inte domdär krämerna på apoteket rätt dyra?
Annars så ska jag ta mig en promenad dit nu för jag står inte ut längre.
Hade inte såna här problem med ansiktet förut. :(
lill jo, de är faktiskt rätt dyra.. tyvärr. men de är jättebra!
ah.. okej. tack! :)
Har själv en form av eksem som bryter ut överallt, men betonovatkräm är min ängel. Innan det kliade jag sönder mig, den husläkare jag har ryggade tillbaka när hon såg mig och gav mig remiss till överläkaren på hudkiniken samma dag. Nu har jag levt med skiten i tre års tid och lärt mig handskas med det. Man lär sig känna av kroppen när det är på väg att bryta ut och sätter då in behandlingen, konstigt nog har jag inte särskilt torr hud vilket jag ska vara tacksam över - dock har jag skiten även i hårbotten vilket gör det drygare att behandla. stå på dig!
Tri~ Fixion, Tri~ Fixion