I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blodprov/urinprov på arbetsplats

Övrigt - Blandat

2007-11-13 15:46

Blodprov/urinprov på arbetsplats

Jo, jag undrar om ett företag (med stöd i lag) kan begära att dess anställda lämnar blodprov/urinprov för att förhindra att dess anställda "knarkar"?

hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2007-11-13 15:47

Jag vet att vid nyanställning är det många företag som gör det men får ett företag göra det på redan anställda?

2007-11-13 15:57
haha för att förhindra...jag menar att förhindra att de jobbar påverkade...

2007-11-13 15:58
Dom får väl inte direkt.. sådär enligt lag. men om du nekar så får dom ju avskeda dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-13 15:59
Skall pisset lämnas in omedelbart eller skall man bära med sig kåsan hem? Haha, finns ju folk som kan bjuda på en björntjänst i sånna fall.
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2007-11-13 16:00

Det handlar faktiskt inte om mig. Ville bara veta om någon visste rent juridiskt hur ett företag ska gå tillväga för att införa blodprov alternativt urinprov på en arbetsplats...

2007-11-13 16:10
Alltså företaget har en policy som dom förväntar sig att alla anställda ska följa. Om policyn säger att droger inte är tillåtna så kommer man inte kunna jobba kvar om man har narkotika i kroppen.
Så ja, företaget kan kräva prov av sina anställda. Självklart är provet "frivilligt" men om man inte har något att dölja så ska man inte ha några problem med att göra testet typ.
Så om man vägrar väcker det ju misstankar och kan leda till avsked.

Chaplyn
Företag brukar vanligtvis inte trycka in dom anställda på toaletten och be dom kissa i en burk utan tar hjälp av kliniker runt om i landet.

Från det jag har varit med om i alla fall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-13 16:17
Jo, jag har också resonerat så att det är "frivilliga" test och vägrar man ett sådant så väcks ju omdelbart misstankar. Men att avskeda någon för att det finns misstankar om droganvändade känns vagt, i alla fall i Sverige.

2007-11-13 16:26
"..och kan leda till avsked"

Företaget behöver ju fortfarande en bekräftelse på att du är ren.
Men visst, facket kan säkert backa upp och skydda din rättigheter men i slutändan så ligger fortfarande bollen hos din arbetsgivare.