I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba i Norge

Övrigt - Blandat

2007-11-11 22:39

Jobba i Norge

Tänkte försöka fixa mig ett jobb i Norge. Tänkte nu höra vad man bör tänka på. Vill ju leva så billigt som möjligt osv.

Jag hittade en sida som verkar helt underbar, sverige-norge.se, någon som sökt via dom? Är det bra? Dåligt? Varför måste man ha norskt personnummer osv?

2007-11-11 22:42
Hur lätt är det att få jobb egentligen i Norge, utan tidigare arbetserfarenheter och liknande?

Om man skiter i dom där sverige-norge, finns det några andra alternativ? Är det kanske bättre att försöka fixa jobben på egen hand?  Hur är bäst att gå tillväga isf?

2007-11-11 22:55
Det är lätt att få jobb i norge med rätt kontakter. Min pappa jobbar där tex och han har rekryterat många i sin omgivning som knappt har ngn erfarenhet. :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-11-11 22:56

Som föregående talare, känn rätt folk så glider du in hur lätt som helst.. Att söka utan att känna någon vet jag inget om..

Lycka till!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-11 22:59
Kanske han kan rekrytera mig :D
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2007-11-11 22:59
Lillfrida: Då tycker jag att du ska ta dig ett snack med din far och be honom ge ett jobb till en av dina vänner, för jag har inga kontakter alls inom det området, hehe.

Någon som vet hur det går utan kontakter då?

2007-11-11 23:03
skillz P18 , beror på vad du vill jobba med ?
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-11-11 23:05
Lillfrida: Det spelar absolut ingen roll. Har i stort sett inga som helst krav. Ett jobb är ett jobb och bättre än inget jobb :)

2007-11-11 23:08
Hehe. Ser att du bor i Östersund? Kontakta Bravur i Härnösand. snacka med dom. Då kan du få alla möjliga jobb, både i norge och i sverige.. Plus att om det är behövligt så skickar dom dig på en kort ställningsbyggarutbildning.. Man tjänar bra.. och det är en bra "inkörsport" i Norgejobben.

2007-11-11 23:15
Lillfrida: Jaså, där ser man. Det ska jag kolla upp, tack :)

Dekay: Hehe, har man inte haft pengar på typ 10 månader, och gör absolut ingenting om dagarna så börjar man ledsna en del. Har varit jävligt slö på den här fronten faktiskt, men börjar bli jävligt less och vill ha både pengar och något att göra om dagarna. Jobb är den enda utvägen ;)

2007-11-11 23:16
När jag blir 18 ska jag också jobba i Norge. :P
hahah. Eller. neä. är för klen för det =)

Men lycka till!

2007-11-11 23:32
Jag jobbar som kock i svergie nudå,men är så hemskt sugen på att dra på en oljeplattform å jobba röven av mig. men hur i helvete får man jobb på en oljeplattform? Pengarna sägs vara jävla bra. nog för att man jobbar långa pass i rad,men det e jag redan van vid,jobbet i sig e inge bekymmer men har fan ingen aning hur man hamnar på en plattform :p

ngn?
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-11-11 23:36
Det enda sätter jag vet somsagt är rätt kontakter. :) Så hör dig för och ryck i alla trådar du hittar!

2007-11-11 23:38
den enda kontakten jag har e en gammal resturangchef som  är norsk... känns inte som om han har sånna kontakter dock :(
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-11-11 23:41
Oj, var en bra bit till Härnösand, trodde det skulle vara närmre. Blandar alltid ihop byar, städer och liknande. Inga som helst problem att jobba i annan stad än Östersund, men då måste man ju hooka boende också. Fast man kanske får jobba närmre Östersund, dom lär väl kanske inte endast hålla till där. Vet du hur det funkar Lillfrida? :)

I sommras funderade jag faktiskt på att söka något liknande jobb, men visste inte vart jag skulle vända mig.

2007-11-11 23:42
Blir till att kontakta dom där i veckan iaf :)

2007-11-11 23:53
Jobb är lätt att få tag på i Norge, bara kontakta Adecco lr liknande. Det "svåra" är att skaffa sig boende.
Obs svenskar är eftertraktade i Norge..
fan va rolia

2007-11-12 00:03
Boende är lika viktigt det ;)

2007-11-12 00:13
skillz P18 : oftast när du jobbar i Norge så fixar firman boende också =)

2007-11-12 00:17
Jo, men att fixa boende lär inte vara det lättaste ;)
Men vet du hur det är med det där du tipsade om (hänvisar till mitt inlägg ovanför det sista jag gjorde)? :)

2007-11-12 00:18
Min far har jobbat för dom för några år sedan och då tror jag inte boende var ngt problem.

Har även en vän som jobbar för dom men inom Sverige just nu (han jobbar på olika fabriksstopp osv) Och dom fixar boende åt honom.
Kanske inte det bästa boendet.. men det är fullt levnadsbart.

2007-11-12 00:22
Ah, så man jobbar runtom hela Sverige (och även utanför)?

Hur man bor spelar för mig absolut ingen roll. Låter som ett underbart jobb ju, hehe.

2007-11-12 00:23
Vad jag vet så blir man blir erbjuden jobb och tackar antingen ja eller nej.

Men man tjänar bra på domdär fabriksstoppen också. :)

2007-11-12 00:27
Ah, då är jag med. Fan, det här låter ju bara bättre och bättre :p

2007-11-12 00:29
Observera då att det är enbart saker som jag har hört :P

Har ingen egen erfarenhet :)

2007-11-12 00:30
Äh, det är bra. Får ta ett snack med dom och hoppas att det blir något där ;)

2007-11-12 00:33
Yeah. Lycka till!

2007-11-12 00:34
Tack :)

2007-11-12 00:47
Vill göra något kul och samtidigt tjäna pengar så är ett tips att säsonga i Norge. Jag drar upp till hemsedal om några veckor igen, va där förra året. Jättelätt att få jobb och boende fixar jobbet åt dig. Jävligt nice folk, bra backar om du åker snowboard eller skivor, och grymt bra fest;-D kolla www.hemsedal.com om jobb o info o sånt.

Lycka till!

"Peace and Love"

2007-11-12 00:48
Nice. Åker ingenting dock, men nice ändå. Fast kanske lite sent ute nu, eller?

2007-11-12 01:05
åk till oslo, gå till ung info, ligger på möllergata, där hjälper dom dig med både jobb och boende.
 man kan även låna datorer och internet gratis.

in dig hos adecco, kontoret ligger på karl johan, så får du garanterat lagerjobb.. lönen på ett lagerjobb i oslo ligger på runt 120-130kr i timmen plus ob och övertid. boende fixar du lättast på www.finn.no. men som sagt, ung info på möllergata är kanon när man e lite lost.. åk upp en helg och rekognisera vettja. hör dig för och se vad det finns för möjligheter, sen e det bara att dra!
kör, ba´kör
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-12 01:07
eller dra och rensa fisk i nord-norge.. fast risken finns att du avlider, man vill ju ha lite kul oxå. och visst fan kan man både tjäna och spara stålars i oslo. och ha kul på samma gång!

2007-11-12 01:15
Får man garanterat lagerjobb utan tidigare jobb, skola osv? för 120-130:-/h skulle jag göra vad som helst, haha. Ska man ha ett lagerjobb så är det väl nästan ett måste med truckkörkort?

Rensa fisk i Norge har jag "drömt" om att få göra i typ 2 år. Inte för just jobbet, utan för att jag har hört att det är så förbaskat bra betalt. Visst är det ett sånt jobb då man kan jobba i 10-12 timmar i sträck 7 dagar i veckan i två veckor, och sen får man ledigt i två veckor, osv? Jag har faktiskt inte räknat med att ha så kul under denna period. Hade tänkt att dra iväg så fort som möjligt, och jobba till sommaren, och ha roligt då för pengarna istället :)
Vart ska man höra sig för för ett fiskjobb? Funkar det där Adecco eller Ung Info för det också?

Tack! :)

2007-11-12 01:18
finns fortfarande jobb tror jag. kolla hemsidan som sagt. eller googla på jobb i norge? så hitta jag jobb i norge första gången. hade ingen aning hur jag skulle göra eller vart jag skulle vända mig så googla helt enkelt på jobb i hemsedal. lätt som en plätt;)
Googla på fiskrensen me.
"Peace and Love"

2007-11-12 01:21
Jo, visst går det att googla. Men det är samtidigt skönt att prata med folk som har erfarenhet ;)

2007-11-12 01:33
för lagerjobben i oslo krävs ingen erfarenhet eller truckkort,
visst kan du få bättre betalt om du har ett meen det är inget måste. dock kan företaget betala ett truckkort åt dig om du visar framfötterna.
 den som vill kan oftast jobba över och på så sätt tjäna massa stålarsdå övertidsarbete är BRA betalt i norge,
 vi var där ett gäng för två år sen och jobbade som små blå, det är helt klart värt det då man som du säger kan ha jävligt kul efteråt.
 sen att du behöver norskt personnummer är för att du ska kunna få ut ett skattekort vilket du måste ha innan du börjar jobba. skatten ligger på ca 21% för svenskar i norge men det går att jämka oxå och då betalar du bara 11% det kan ta upp till 6veckor (norsk byråkrati e sjuk) att få sitt persnr så det är bra att fixa ett innan man planerat att dra.
 hos ung info kan dom hjälpa dig med fiskrens- eller köttförpackningsjobb oxå.

mitt tips till dig är att du åker upp till oslo ett par dagar, går till likningskontoret och ansöker om norskt personnr och skattekort, och sen drar till ung info, pratar med dom. (e sjukt trevliga och hjälpsamma) och åker hem med lite kött på benen. så kan du bestämma dig sen för vart du vill.

2007-11-12 01:40
Okej. Det låter riktigt bra det här. Kanske lika bra att fixa ett personnr nu direkt då...eller det kanske man måste åka dit för att göra. Får försöka ta mig dit på något sätt och kolla upp det här.

Tack för infon :)

2007-11-12 01:56
Skillz:

Fan va soft sida du länkade! jag ska nog dra dit med min pojke efter jag haffat mitt körkort!:) :D

2007-11-12 02:01
skillz, har du frågor kring bravur feel free to ask! jobbar där:)
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.

2007-11-12 02:02
är förövrigt ställningsbyggare också! joina hammerfest eller snövit, gratis flyg dit, gratis boende, gratis käk, och gratis flyg hem! flygen går från östersund=)
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.

2007-11-12 02:06
ess: Jo, den verkar riktigt bra faktiskt. Låter nästan för bra för att vara sant :)

andregen: Hehe, nice. Kommer nog med ett par frågor senare. Vad är hammerfest och snövit? :D

2007-11-12 02:10
hammerfest och snövit är 2 jätte stora projekt i norge! 185kr/h 12 timmar om dagen, 7dagar i veckan 2 veckor, ledigt mellan 3/4 veckor, sen samma rutt brukar det oftast vara!

2007-11-12 02:14
Du, det där lät helt jävla otroligt. Gratis resa, gratis boende, gratis käk och 185:-/h? Haha, shit. Det där blev jag jävligt sugen på. Måste jag fan kolla upp.

Hur är det på Bravur då? Får man jobba runtom på olika ställen? Hur bor man? Bor man gratis?

2007-11-12 02:16
jadå, det finns lite uppe i boden å norrlandshållet, så har vi i sthlm osv, sundsvall, kramfors. är det resjobb är det gratis boende och rese ersättning.. jobbar man kring härnösand är det inget sånt:) i sverige ligger lärlingslönen kring 115sek.

känner även chefen rätt bra, så om du vill kan jag lägga in ett gott ord för dig;)

2007-11-12 02:19
Okej, det låter nice. Då får man se till att inte jobba i Härnösand då :D

Ja, fan. Det vore schysst, hehe. :)

2007-11-12 02:24
Ställningsarbetare är ju ett jobb man lätt kan få i alla städer..

andregen P18 kan du ge lite mer info om dina jobb?

2007-11-12 02:26
leffe, i norge eller sverige? ställningsbyggare är grejjen!

2007-11-12 02:28
Andregen - snövit och de? finns det nån hemsida man kan kolla in osv?

2007-11-12 02:37
ska kika, det är 2 stora projekt i norge där bravur har ca 200 anställda på..

http://www.gd.se/Article.jsp?article=80047
någon artikel om det.

http://www.bravur.nu/

2007-11-12 02:45
Andregen - Låter sjukt najs.. men hur blir det om man bor lite längre bort från norrlands trakten då? måste man åka till firman då och då eller?

2007-11-12 02:49
vad jag har uppmärksammat går det mesta att sköta per telefon, tror man måste hämta kläder och verktyg första rutten eller något=)