I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Folkhögskola, musik -inriktning afro/improvisation

Övrigt - Blandat

2007-11-09 20:08

Folkhögskola, musik -inriktning afro/improvisation

Nån som har sökt, kommit in eller har nån erfarenhet av det?
Isåfall, vart går du, och hur är det där? Hur pass musikaliska är alla, och hur är lärarna.

Tacksam för svar!

fantastiskt

2007-11-10 01:58
det skiljer sig en del mellan olika skolor. jag gick på wik i slutet av 90-talet och på smk musikerlinje efter det nån gång, pm:a ett gäng frågor om du vill ha bättre svar :)

2007-11-11 17:09
smks är nu nerlagd så det blir ju lite svårt.

jag vill också ha tips om det här..
"I think the mainstream sucks"
- John Frusciante

2007-11-11 17:37
finns iaf massor av folkhögskolor med afro/jazzinriktning

skurup & fridhem i skåne är väl bäst/svårast att komma in på

bollnäs, lunnevad, kävesta mfl är väl i ligan under

sen finns en hel hög under som inte har lika höga krav men fortfarande kan vara bra... beroende på vad man kan och vill förstås.
de jag vet lite om är wik och skinnskatteberg, båda är nog ungefär likvärdiga och baserar intagning på personligt brev och rekommendationer.

många skolor/linjer har hemsida, google on it!

2007-11-11 18:41
kävesta var på besök hos min skola förra året, deras ensemblar var inte alls bra. lunnevad känner jag många som gått på, och vissa har gått vidare till kungliga musikhögskolan efter det, så lunne är bra.
hm..
lär ju finnas nån mer än johnny-v8 som gått på folkis här på whoa?
fantastiskt

2007-11-12 22:57
det finns väl betel i sthlm också? men de har obligatoriska bibelstudier på schemat har jag hört. så det kanske blir svårt att gå där om man inte tycker om just det. annars vet jag att det ska vara en skitbra skola.
"I think the mainstream sucks"
- John Frusciante

2007-11-12 23:00
haha vafan?
fantastiskt
Toastare

2007-11-12 23:08
Dani-021, alla folkhögskolor har olika inriktning eftersom en förening står bakom och stödjer skolan ekomiskt.

vad blir man när man läst nått sånt, afrikansk trubadur? ;)
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-12 23:12
you wish! nä man blir inget särskilt. mest högskoleförberdande s'att man klarar intagningsprovet bra.
fantastiskt
Toastare

2007-11-12 23:15
jaha, trodde det var nått efter gymnasialt.. men det är ju grymt :)

men som sagt kolla bara upp vilken förening som står bakom din skola så du slipper lyssna på bibelpropaganda
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-12 23:34
ja, det är väl efter-gymnisialt också antar jag.. eller. ja. typ.
fantastiskt

2007-11-13 00:51

folkhögskola får man heta bara man har en allmän linje (gymnasiekompetens) på skolan. Sen finns det ju en massa andra linjer utan allmänna ämnen, de kallas då förberedande för högre studier. t.ex konsthögskolan eller musikhögskolan och andra kultur-specialskolor, som alla har rätt speciella krav. Det heter alltså gymnasial nivå enligt csn, fast det inte har någonting med gymnasieskolning att göra.

till och med dansband kan man nog kalla afro, eftersom i princip all populärmusik härstammar ifrån kulturkrocken mellan slavarnas musiktradition och folkmusik från europa. de flesta skolor som kallas afro är dock ganska inriktade på jazz.

2008-05-14 21:48
SÅ

nu har jag ett till problem här. jag kom in på bollnäs & kävesta. vad vet ni om skolorna? vilken e bäst osv? behöver hjälp å bestämma mig helt enkelt
fantastiskt

2008-05-14 22:41
Kör bollnäs, den är den bättre. Känner ett par som har gått där. Du kommer få spela mycket fritt där. Det verkar vara deras nisch. Jag tänkte söka den skolan, men kom in på annan ort.

Snackat med en som gick kävesta också. Han sa att det var 50% jazz och 50% fusion. Gillar du det så kan det vara värt att satsa på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-14 23:17
hm okej.. spela fritt, hur menar du? vart kom du in?

jo.. det verkar vara så på kävesta. inget fel med fusion, men bollnäs verkar snäppet bättre.
fantastiskt

2008-05-14 23:21
Ring och snacka med dem, kolla upp vad det är för lärare + gå på intrycket du fick av ansökningarna...

2008-05-14 23:21
Du kan ju säkert åka på "studiebesök" nån dag om du pallar.

2008-05-14 23:23
jag vet vilka lärare båda har.. och jag har inte så objektiv syn tror jag.. jag var ensam på sökningen och var sjuk när jag sökte till bollnäs så jag gick mest runt och mådde illa å hostade som en galning. kävesta var jag på topphumör å gled runt med en polare i solen.. s'atte.

studiebesök blir inte av eftersom jag är en lat jävel och inte orkar åka så långt...
fantastiskt

2008-05-15 11:45
Fritt i och med frijazz. Bortse från harmonik och rytm. Du spelar inte rhythm changes alltså... eller du kan spela det fast bandet spelar all the things you are :) Det är skitkul att spela även fast jag inte gjort det så mycket.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frijazz

De verkar ha en skön filosofi där.

Självklart blir det inte endast den här stilen. Jag skulle börja där om jag var du. Det är min åsikt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-15 12:11
jaha. jo. jag trodde du menade fritt i undervisningsformen. frijazz is the shit... okej! tack!

var kom du in?
fantastiskt

2008-05-15 18:32
så: fler som vet nånting om skolorna?
fantastiskt

2008-05-16 11:36
yes, jag vet mer. Jag gick på Bollnäs i två år. Jag tror att den är mycket bättre än kävesta. Mycket högre nivå. Bra lärare och allt.
Det där med inriktning gäller nog mer vilka som går där. Man hittar lätt sitt gäng att spela med, men det är ju helt klart mest jazz.
Vilket instrument spelar du?
Grattis till platsen!

2008-05-17 00:21
okeJ! jo.. på plus-sidan är helt klart att det är bra människor att spela med och allt, bra lärare och så.

eftersom jag spelar trumpet så skulle jag få det lätt om jag gick kävesta också..

delvis genom deras lärare som dessutom undervisar på musikhögskolan i örebronx, men dessutom genom att jag kan få en annan trumpetlärare som undervisar på ackis om jag bor i närheten av örebro.

men jag är 90% säker på bollnäs..
fantastiskt

2008-05-17 12:28
Börjar du kävesta kan vi jamma lite.
Jag ska börja i örebro... eller kanske i göteborg! :)

2008-05-17 12:33
Vad gör ni andra nu då? Post-folkis liksom.

2008-05-17 19:34
sÅ: du kom in på högskolorna? grattis!

hojta till om ni vet nån som går / ska börja bollnäs.. ska fylla i papprerna ikväll å skicka så det e klart.
fantastiskt

2008-05-17 22:21
elefanten: Post-folkis gick jag på musikhögskolan i Stockholm och nu lever jag det ljuva livet som jazzmusiker. Det är helt grymt!

2008-05-17 22:43
what! du har gått ackis? grymt med såna tillskott på whoa!
i vilka sammanhang spelar du?
fantastiskt

2008-05-18 12:48
Dani-021, Jag är verkligen glad och stolt att jag kom in på ackis men nu när man gått ut så känns det inte lika stort.
Jag har haft turen att spela mycket i och utanför Sverige med grymma musiker. Om du PM:ar så kan jag berätta mer.
Vilket instrument spelar du?