I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SL ska stoppa plankare - vill införa 180 cm höga spärrar.

Övrigt - Blandat

2007-11-04 22:56

SL ska stoppa plankare - vill införa 180 cm höga spärrar.

Nya, högre, spärrar ska stoppa tjuvåkare i tunnelbanan. SL håller på att upphandla nya glasdörrspärrar, men lovar att de inte ska ge trafikanterna blåmärken.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=712261

Keep it classic!

2007-11-04 22:56
eller så sänker man priserna för dem pengarna?
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-11-04 23:05

jag betalar för mig så för mig känns det bättre om andra gör det oxå

Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2007-11-04 23:05
Ja eller så inför man avgiftsfri kollektivtrafik
 DIF!

2007-11-04 23:06
Jag betaler också förmig, men likväl så känns det bättre om man gör det via skatter i stället.
 DIF!

2007-11-04 23:08
Mögelfar

Varför skulle dom det? Det tjänar dom ju inte massa pengar på! Då får ju cheferna sälja sina 100miljonerkronors-villor o köpa sig 75miljonerkronors-villor istället! Plus att kunderna blir nöjda...Det går ju inte för sig! hur skulle det se ut egentligen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-04 23:10
Jag betalar aldrig! Varför stödja nåt man avskyr mer än pesten?

(Dvs Västtrafik)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-04 23:11
hahah, jag anar sarkasm...

Varför skulle folk planka om dem var nöjda? :)

2007-11-04 23:12
Dom kommer gå att klättra över.. man är ju halvvägs upp bara man ställer sig på den där kortdragsaken.. Betalar också för mig, men ändå!

2007-11-04 23:26
Tycker dom borde lägga pengar på viktigare saker...

2007-11-04 23:30
....om bara folk kunde betala för sig....
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2007-11-04 23:36
Varför skulle folk planka om dem var nöjda? :)

Varför skulle folk betala för nåt de kan få gratis?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-11-04 23:37

Men de nya spärrarna ska ha ett modernare system som anpassar stängningen efter hur fort eller långsamt trafikanten går.

Det blir roligt att passera skiten med hundjäveln

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2007-11-04 23:40
Det är väldigt sant som du säger Swagman, men vissa plankar ju som protest mot priserna. Fast jag kanske är ute och cyklar.. aja godnatt!

2007-11-04 23:50
Låter som en dum satsning med tanke på hur många timmar det tar mellan att en liknande lösning har sats i bruk tills folk har listat ut hur man kringår den (och kostnaden för att installera lösningen i relation till detta). Bara en sån sak som att den skall anpassa stängningshastigheten efter hur snabbt folk rör sig låter som ett möjligt säkerhetshål i sig.

Det kostar mer än det smakar, men kul att dom kör.

2007-11-05 00:10
vid biljettluckan är det alltid dom gamla vanliga spärrarna, där man kan planka som man alltid har gjort
asiwouldsay
AHB AHB

2007-11-05 00:42
amfetaminpsykos X27

"Det kostar mer än det smakar, men kul att dom kör."

Nae inte ens det :(
 DIF!

2007-11-05 00:48
Var är taggtråden?
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2007-11-05 04:09

Detta är verkligen inte mitt ämne men går inte det imot säkerhetsregler? vad gör alla människor om det skulle börja brinna eller något liknande?
och vem fan är du?

2007-11-05 08:04
då måste man dra kortet för att komma ut och vänta tills spärrarna stängs för den före dig...

2007-11-05 08:16
Sist jag åkte tunnelbana höll jag på att bli av med handen vid en spärr. Jag menar hur fan ska jag veta att man måste springa över till andra sidan för att inte bli lemlästad.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-11-05 08:22
Piece of cake att planka, 180Cm är ingenting.

2007-11-05 08:34
Åke X0
Mhm... Det är bara att gå igenom va?

2007-11-05 09:15
swettiz P61

Nej SL har börjat byta ut intill spärrbåsen också.
-

2007-11-05 09:34
Rolfi X22: Varför använda något man skyr som pesten som transportmedel?

Om SL hittar en lösning för att förhindra plankare som håller i längden så är det värt det. Pay up, bitches!
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2007-11-05 10:22
"Håller i längden" tyckte jag lät kul i.o.m. att de ville ha högre spärrar - men jag är visserligen bakis.

2007-11-05 10:32
C-Line P22

För att man i många fall inte har något val?

Dagens kollektivtrafik är ett skämt!

Du kan inte tänka så långt som att - varför det är så många som plankar?
 DIF!

2007-11-05 10:49
C-Line
Jag använder kollektivtrafiken för att jag måste, inte för att jag tycker om det. Hade dom skött sin verksamhet bättre och brytt sig om sina resenärer lite grann + sänkt kostnaderna så hade jag kanske payat, men nu tänker jag inte stödja en sån ondskefull verksamhet med min lilla hög med kronor jag får varje månad.

Varför är det värt att förhindra plankare? Så dom kan få mer pengar i sina fickor? Eller för att dom ska sätta upp ännu fler kameror så man får ännu mindre privatliv? Eller anställa ännu fler biljettkontrollanter så ännu mer blod kan gjutas? Eller varför inte göra det bästa av situationen, enda sättet man vet säkert att plankningen kommer sänkas grovt på? -Sänka biljettpriserna, alt slopa det helt + kanske ha lite humana biljettkontrollanter?

2007-11-05 11:02
Detta finns på test i Kista.
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!

2007-11-05 11:15
"vad gör alla människor om det skulle börja brinna eller något liknande?"

Jag antar att de vill ut ur och inte in i tunnlarna?

Admin

2007-11-05 11:27
Numera betalar jag för mig, iom SL:s studentkort (även om det är på gränsen till ens värt det). Men de tusentals kronor jag sparat tidigare genom plankning har kunnat användas till mycket roligare saker och jag ser gärna att folk fortsätter planka trots att jag betalar för mig. Ser ingen vits med att bedriva intifada mot några som inte kan/vill betala för något som faktiskt borde vara gratis. För jag tror inte att deras beteende kostar för oss andra, att vi indirekt får betala för dem. Det är bara jante som pratar.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2007-11-05 11:55
Rolfi: Då är det dags att uppdatera liknelseförrådet. Och du måste inte. Det finns mängder med alternativ. Bil, nytt jobb eller carpool är bara några. Därför måste du inte. Du väljer att stjäla en tjänst som passar ditt ändamål. Sen att du inte har råd med tjänsten är en helt annan sak. Sen har jag svårt atts e varför SL bedriver en ondskefull verksamhet? Tack vare dem så lyckas en miljon Stockholmare förflytta sig varje dag. Jag tycker att SL får oförtjänt mycket skit. Visst har jag svärt över dem många gånger men oftast så funkar det väldigt bra tycker jag. 620kr är dessutom inte speciellt mycket mer än vad det kostar på andra orter. Varför är det värt att förhindra plankare? För att SL som företag ska finnas kvar. För att tunnelbana, pendeltåg och andra transportmedel inom företaget ska finnas kvar. Om alla valde att planka så skulle det inte finnas pengar nog att driva företaget. Således så hade alla fått promenera. Jag har alltid betalat och aldrig haft problem med kontrollanter eller andra ohumana "tjänstemän". Deras aktioner kanske snarare speglar din?

Sen säger jag inte att höja priserna och införa hårdare rutiner mot plankning är det bästa eller enda sättet. De är nog snarare en kombination av flera som jag skulle hoppats på.

http://www.twitter.com/michaelcrackson

2007-11-05 12:19
C-Line

ok, hade jag fått ta körkort, haft råd med körkort, haft råd med bil så hade jag självklart tagit det...Och hade jag kunnat jobba hade jag också gjort det, men nu går inte det...Varför jag inte kan göra dom här sakerna behåller jag för mig själv...Men det är iaf inga alternativ.
Sure, cykla kan jag göra om jag nu skulle palla göra det. Men det tänker jag inte göra när man kan åka spårvagn och buss, även att man riskerar o åka på spö av kontrollanter och få hela sin ekonomi raserad. Är beredd o ta den risken, har även hänt ett par gånger så jag vet hur dom ska tas.

Jag pratar inte om sl, pratar om Västtrafik, om du läser lite vad jag skriver. Sl finns inte i Gbg. Vet att tråden handlar om Sl, men sl och vt använder ganska likadana metoder. Dom är lika jävliga.

620:-/månaden för att kunna förflytta sig genom sin egna stad är mkt när man inte har någon riktig inkomst.
Nä det fattar jag att dom måste bedriva sin verksamhet. Men det finns alltid andra sätt att tjäna pengar på. Sen tycker jag inte att våld  är rätt sätt att förhindra plankarna.
Dom där spärrarna kostar nog nåra mille kan jag gissa lugnt på. Dom miljonerna kan nog läggas nån annan stans där dom gör mer nytta.

Om du alltid har betalat för dina resor och aldrig har varit med om otrevliga kontrollanter så är du  alltså inte så insatt i detta ämne...

Höja priserna PLUS sätta nya spärrar?? hur tänker du? Då kommer nog till och med förarna gå ut i strejk!  Det kan jag itne tänka mig är realistiskt....Fast det skulle iofs inte förvåna mig alls om det hände...

När du får stryk av kontrollanter, och blir vittne till deras övervåld  princip varje dag + åker fast och får 1000:- i böter som man inte har råd med, och till slut får kronofogden på sig nästan varje gång så kan vi snacka...Jag klagar inte på att jag får böter, det e skitsamma, jag sparar ändå in så OTROLIGT mkt på att planka...
I snitt torskar jag kanske 1 eller 2 gånger om året, räkna själv...
Skiter i om jag "gör rätt" för mig eller inte, gör dom inte rätt för sig, så varför ska jag?

Förra gången, efter dom i princip bröt min arm och nästan kvävde mig till döds utan att jag gjorde något direkt motstånd, var när dom hoppade på en mamma ute med sina 2 ca 5åriga barn, gången innan det var det en ca 60-70årig man som fick åka på stryk, han fick åka ambulans från vagnen, visade sig också att han visst hade en biljett. Sen kan jag inte minnas exakt hur många gånger jag har sett dom vrida av armar, trycka ner BARN på marken...men det är ganska många gånger iaf...

Jag tänker aldrig, aldrig, aldrig i livet stödja en verksamhet som håller på med såna här saker...Jag tar gärna smällen när den kommer, för jag tycker det är värt det!

2007-11-05 12:19
Jag är mer lagd åt det moderata hållet i den här frågan; jag plankar för att jag vill göra en god affär =)
It's only gay if balls are touching
Toastare

2007-11-05 12:32
Kupo, haha bra där....

C-Line, nu låter du jävligt oförstående. Vi som är studenter, måste använda kollektivtrafik för att ta oss till skolan. Jag har inte råd med körkort, bil eller tid till att jobba då jag pluggar 40timmar/veckan.
Alla kan inte ta och betala saker med sitt kreditkort som du ;)
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-11-05 12:35
dessutom i i GBG så ska de HÖJA priserna igen efter att de gjorde en sänkning så att månadskortet bara kostar 400kr. Den korkade anledningen var JA, DET VAR FLER SOM KÖPTE MÅNADSKORT ÄN VI TRODDE.

NÄHÄ? om ni sänker priset väljer nog flera att gå över till månadskort, även de som inte åker så ofta...
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-05 12:44

kontrollanter förtjänar så mycket våld som möjligt. man kan tycka att det är ett omoget påstående men då har man heller aldrig sett en kontrollant i verkligheten. dom är lika älskvärda som pol pot

2007-11-05 12:49
Kan inte tänka mig att en kontrollant är otrevlig mot någon som har ett giltigt färdbevis.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-11-05 13:00
Festa mindre så har ni råd att åka. Det enda studenter gör är att supa skallen av sig, då är det inte så konstigt att pengarna tar slut.

2007-11-05 13:02
Klingon

hahahaha det var fan det dummaste jag har hört!
eller roligaste jag hört kanske...för jag antar att du bara skojade?:)

2007-11-05 13:03
Jag är både dum och rolig, så det kan vara både och.

2007-11-05 13:06
Ok, då önskar jag att dina inlägg tas bort av någon som kan det, för det där tillförde absolut inget vettigt åt tråden...

2007-11-05 13:06
Det är så himla typiskt SL att lägga massa pengar på onödigt skit och sen höja busskortet en hundring. Jag blir fett trött på det och jag fattar inte alls hur folk resonerar inom den där skiten. Sverige har fett dyr kollektivtrafik och dem bara fortsätter höja och höja och inga förbättringar görs...fett trött man blir.

2007-11-05 13:11
620:-/månaden för att kunna förflytta sig genom sin egna stad

Köp en cykel, alternativt nyttja de två köttbitar som sitter fast längst ner på torson.

2007-11-05 13:15
Swagman

Jag tycker du ska läsa hela inlägget innan du kommenterar det...

Vet inte var du bor, men jag själv bor i en storstad, dvs att när jag ska någonstans så brukar jag åka ganska långt. Och den streckan tar för lång tid o gå eller cykla. Om jag vill cykla eller inte borde vara mitt egna val. Men om du vill att jag ska cykla istället så får du mer än gärna ge mig en cykel!

2007-11-05 13:20
tänk om

2007-11-05 13:21
Rolfi X22
Det är inte lätt att spela martyr va? En begagnad cykel får du för en hundring, men jag antar att det är betydligt lättare att gråta om att du inte kan betala för en tjänst som du måste använda.

Om jag vill cykla eller inte borde vara mitt egna val.
Ett urmärkt tankesätt som går att applicera på det mesta. Vill jag betala för mina livsmedelsinköp? Det borde vara mitt eget val! Vill jag äta oxfilé i stället för fiskpinnar? Det borde vara mitt eget val! Vill jag ha fler TV-kanaler? Det borde vara mitt eget val! Jag har ett brinnande intresse för lyxkonsumtion, men inga pengar. Mina intressen borde väl ändå vara mitt eget val?

midas

Dekay

haha OWNED!

2007-11-05 13:22
Dekay
Ja, eller när jag måste från Kiruna till Bejing! Då tar jag en gratis flygresa!

2007-11-05 13:27
Swagman

haha a, jag är en martyr jag, jag är en martyr jag!

Nej, jag vill inte betala för mina livsmedelinköp, det är därför jag snattar allt jag kommer åt!
Nej, jag äter hellre oxfile än fiskpinnar, för fisk är fett skabbigt enligt mig!
JA! Självklart vill jag ha fler tvkanaler, för jag tittar ganska mkt på tv och är ganska trött på comhems grundutbud!
NEJ! jag tänker inte cykla flera mil om dagen för att du vill det! NEJ NEJ! jag vill åka spårvagn! Fast helst vill man ju åka taxi, men jag orkar inte ta springnota varje gång, för det är ju ännu dyrare än kollektivtrafiken!
Jag har inga intressen så jag har inga val, därför ska folk på whoa bestämma över mina egna val!