I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur separera äggulor och vitor?

Övrigt - Blandat

2007-10-30 12:04

Hur separera äggulor och vitor?

Jag vet fan jag gjort detta förr, men nu står det helt still i huvudet. Hur separerar man egentligen gulor och vitor?

"De som inte rör sig, de märker inte heller sina kedjor"

2007-10-30 12:07
du kastar den mellan två äggskalshalvor sådär snyggt som bara tv-kockar kan göra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-30 12:08
hähä kasta vet jag inte. Men hälla är nog vad jag ska göra :P

2007-10-30 12:11
hahaha eller så häller du ägget i handen och låter äggvitan rinna av. i slutet har du bara äggulan i handen

2007-10-30 12:15
Jag tycker du ska pröva dig fram :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-30 12:16
Det är som att blanda oboy, går bara på ett sätt, oavsett vad folk kommer påstå!

2007-10-30 12:22
det gick ganska bra att hälla över från ena skalhalvan till andra o.s.v
svårt att knäcka ägget på mitten dock :)

2007-10-30 12:23
det går på flera sätt. mitt sätt är för övrigt smidigare och snabbare om man ska knäcka 30 ägg

2007-10-30 13:16
Problemet med att ha äggulan i handen är att fanskapet kan gå sönder och då har man inte någon separation kvar.
Jag kör på att ha äggulan i halva äggskalet och låta vitan rinna av. Fungerar fint.

Annars finns det ju speciella äggseparerare. Men det är ju nog bara onödigt att lägga pengar på.
What we do in life echos in eternity.

2007-10-30 13:42
Usch, det ser ju ut som rinnande sperma!:O

2007-10-30 13:43
kleton, hur är det med maskineriet? Äggvitan e väl igenomskinlig i princip?;)

2007-10-30 13:49
eller sa gor du ett litet hal i agget och later vitan rinna av i en kopp typ och sen har du gulan kvar i agget

2007-10-30 13:50
Oh yeah? Varför heter det då äggvita ´rå?

Sperma är väl också genomskinligt, men eftersom att vi män ofta är så heta så kommer det ut KOKT sperma.

Annars, för att svara på frågan är det bara att fiska upp äggulan med en sked ur en skål. Gärna en sked med hål i, MmmmmMm...