I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hoplofomin

Övrigt - Blandat

   

2007-10-29 17:10

hoplofomin

Satt å tänkte, kom på ett trevligt ord, ordet i fråga var/är Hoplofomin, som ja trodde var ett ord för folk som har skräck för brandbilar.

Nu verkar det dock som förståndet har svikit mig. Finner ingen info om ordet. Däremot hittar jag ordet Hoplofobi som en del verkar påstå betyda just ovanstående. Dock så berättar min gode vän att ordet Hoplo kommer från Hoplon/Hoplit som betyder vapen/krigare. Stämmer detta skulle ju Hoplofobi förklara en människa som med fobi för vapen/beväpnade, precis som wikipedia säger, och inte en person vars skräck är brandbilar.

Vad är lösningen?
Förslag:
1. Jag är två olika ord på spåren och har bara blandat ihop dem?
2. Jag har fantiserat fram det första ordet och det riktiga är Hoplofobi som bara betyder att en person har skräck för vapen och liknande.
3. Jag har fantiserat fram det första ordet och det riktiga är Hoplofobi som både kan betyda att en person har skräck för vapen och liknande, samt skräck för brandbilar.

Om förslag 3 är det rätta blir jag lite besviken tror jag. Då skulle det ju kunna betyda att man har skräck för tex polisbilar och militärfordon också, och är alltså inte alls lika exklusivt som ett eget ord för skräck för just brandbilar.

Samt om ordet Hoplofomin bara är påhittat och det verkligen inte finns något eget ord för skräck för brandbilar, skulle någon som besitter kunskapen kunna få berätta hur jag går till väga för att få ordet (eller ett annat om ja kommer på nåt bättre) prövat hos Svenska Akademin och kanske infört i framtida ordböcker då jag tänker mig att det skulle kännas ytterst tillfredsställande.

Förslag på andra nya ord skulle också va kul.

"No bullshit, no RnB-hooks, just raw rap"