[hjälp mig] alla pengar jag kan få/tjäna
jag tänker inte ta hela bakgrunden för det är för långt för att skriva. allt du behöver veta är att jag pluggar intensivt och all den lediga tiden (helger, lediga dagar etc) jobbar jag på en städfirma som inte betalar bra. jag letar annat jobb givetvis men det är inte många häromkring som vill ha folk som bara jobbar helger, finns rätt många studenter. jag är med på massa skitsidor som ska betala pengar för undersökningar/klick/younameit. det ger dock inget än så länge och jag kanske är naiv som tror att det ska det, men än så länge håller jag vid hoppet att de ska de. jag har lägenhet som jag tryckt in en tjejpolare i och vantrivs så in i helvete men det betalar halva hyran. jag märker att jobbet går ut över studierna eftersom jag har ett näst intill obefintilgt privatliv och är helt utmattad. utbildningen kostade mig 85 k och det sista ja behöver är att sluddra bort den. jag har cash sparat som jag slitit ihop det senaste året och har inte haft "långledigt" dvs ledigt tre dagar i rad, på jag vet inte hur länge. 2 år? jag har ansökt om bostadsbidrag men har tjänat för mycket i år för att bli beviljad. finns inga som helst bidrag som kommer med den här skolan. csn stödjer inte överhuvudtaget eftersom den är privatägd. så sådana bidrag är uteslutet. det kanske inte framgår men jag är i kris och jag behöver hjälp och råd. jag har aldrig ätit särskilt mycket så matkostnaderna är nere på minimum. hoppar ibland över mat vissa dagar för att pengarna ska räcka mer. jag har inte tid med skitsnack från er jag behöver endast råd och hjälp. jag har vänt mig till många människor och här kan jag även vända mig till fler. vet att många har haft samma problem och överlevt som. träd fram!
brb, mailing my eyes
Sök i forumet, sök på rubriker, sökord "pengar". Finns flera såna här trådar redan.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it I don't buy cheeba, I grow it www.eyegasm.se
jag vet. men där finns inte tillräckligt. jag vill klämma ut mer för jag vet att folk vet! där står om hur man ska äta billigt och sökabidrag osv. inget av det funkar här:(
brb, mailing my eyes
Det hjälper nog om du skriver vad du pluggar, var du befinner dig, samt hur ditt cv ser ut.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
jag pluggar frisör och jag bor i halmstad. mitt cv förstår jag inte riktigt vad det ska göra för skillnad. har ingen lust att lägga ut det här direkt.. om någon vet ett jobb så kan jag tala om hur det ser ut då. men just nu har jag skickat cv till alla affärer företag som kan tänkas ha öppet helger. jag har jobbat med mycket olika saker iaf så jag kan lite av varje.
brb, mailing my eyes
Okej men det finns ju ett antal saker man kan göra för att få mindre utgifter i alla fall: Skaffa billigare lägenhet. Kan vara svårt, men värt ett försök. Sälj saker. Säg upp tv-licens, bredbandsabbonemang, kabel-tv osv. Skaffa billigare telefonabbonemang, säg upp hemtelefon. Kniper det så får man skippa lyxen.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25
Sen kan du ju börja ta betalt för att klippa kompisar och så. Kanske skaffa extraknäck hos någon frisör i eller runt halmstad? Överväg att pendla också, det finns ju ett antal städer i närheten. Har du kassavana och så? Jobbat i kök?
jag har en lägenhet som jag nu betalar 2000 för i månaden. svårt att hitta det. pendlar redan till skolan för jag hittar ingen annan lägenhet. betalar minimum för att pendla så går inte att sänka kostnader där heller. tar betalt när jag klipper kompisar redan. har inte tv eller telefon. betalar 99 kronor för internet i månaden vilket jag måste ha för att sköta räkningar och skolarbeten osv. har sålt nästintill allt jag har. fyller nästan aldrig på mobilen osv.. ja du ser nog att jag inte har så mycket att skära ner på. jag har kassavana, och har jobbat i gatukök. även serverat lite på min pappas pub/restaurang för några år sen. finns inga frisörer som betalar extraknäck idag eftersom jag inte är utbildad än.
brb, mailing my eyes
hur långt är det mellan hemmet o skolan?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
5 mil. åker med en tjej som går i skolan och hon är så sjysst att jag får betala väldigt lite för att åka med henne.
brb, mailing my eyes
Extraknäck bland kompisar då? Några hundringar där borde ju kunna gå att få ihop om du klipper några stycken i månaden. Om du hittar en billigare lägenhet, eller kanske tar ett rum så kan du sänka några hundringar till, samt ta bort pendlarkostnader. Det finns nog ingen solklar lösning här tyvärr. Jobbigt att gå privata utbildningar då det inte finns så förmånliga lån (eller sådan kanske finns, kolla upp det!) /Lycka till
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
har kollat upp lägenheter och rum osv. men finns inga billigare alternativ. har en ny lägenhet på g och en kompis till som vill flytta hemifrån. sparar kanske en hundring i månaden på det. men så tajt är det så det är värt det. klipper kompisar men har knappt någon tid över för det eftersom jag måste jobba så mycket på helgerna och sen plugga på kvällarna. men försöker ändå hinna med det. men då är jag också dödstrött dagen efter. jag har ett äckligt behov av minst 7 timmars sömn. lån har jag redan tagit på utbildningen så jag undviker helst ett lån till för att överleva det här.varför gav jag mig in på det om jag inte skulle klara det ekonomiskt då? jo för det hände en personlig grej som satte snurr på allt. därför är situationen som den är nu., det var inte så här jag planerade det direkt. tack för tipsen hittils ändå:)
brb, mailing my eyes
nilsL läste du tråden öht?
What I said, yo!
bara för att du inte kan ta det seriöst är inte en anledning att dissa andras hustle eller? dina föräldrar är för övrigt skyldiga att se till att du klarar dig tills du är 20.
du har en hund- den är inte uppe för avel? -tänker mest på mina egna extra pengar jag fick in i våras på min hund, men då var han iofs utställd med resultat, och hade gått igenom flera dyra tester inför aveln- så de kostade en del o göra det ordentligt, men går ju o göra de "svart" också
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kaktuslime F19 Det finns hjälp fonder för sånna som dig, vet inte om chansen är stor men om du förklara din situation så kan du få bidrag av dom! Vart man kan få tag i dom? Hör efter i bibloteken eller i skolor (dom lånar inte ut dessa)!
Annars får du gå på ams, sök om A-kassa/Arbetslöshets-kassa, varje gång du sökert jobb så skickar du iväg ett pissdåligt CV, så du inte får jobbet. Har ej testat detta men det kan vara en lösning, ja du måste också gå på mötena för att få ersättning!
Eller som johnny-v8 sa!
Bor du i halmstad? Om inte så lär du ju söka distansbidrag!
Moderator
2007-10-16 21:56
Gör upp en budget. Hur mycket tjänar du per månad? Var går dina pengar? Har du bara en hyra på 2000 och verkligen snålar på allt som du säger måste du verkligen tjäna pissdåligt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Here goes: Byt jobb. Eller begär bättre betalt. Har du verkligen kollat med varenda liten sunkig frisering om inte dom behöver någon? Försök igen. Pantsätt smycken. Sälj andra värdesaker. Byt tjänster. Bjud över dig själv att äta hos en kompis mot att du diskar eller viker tvätten. Men låt bli att låna. Bara stressen över att känna att man måste betala tillbaka och inte kan unna sig en godisbit är så tärande att den kan ta kål på den bäste. Och till alla er som tjatar om att föräldrarna har försörjningsskyldigheter vet ju uppenbarligen inte vad det innebär att växa upp under existensminimum. Eller tycker ni att mina föräldrar ska gå till sina föräldrar och be om pengar?
Så, plockade OT och svar på OT. Har ni några förslag eller resonemang -- hit it! Annars, klicka på den där lilla pilen som pekar åt vänster i er webbläsare. /Mod
gillar egentligen inte svartjobb och skit, men i de här tillfällena när man lever på havregrynsgröt och knappt har råd med sylt till det förespråkar jag faktist det. iaf så länge de inte ger en vettig förklaring på "förtjänsttaket" för bidrag..
mest en kul grej...? (känns barre bus)
förövrigt så har föräldrarna bara försörjningsskyldighet tills du är myndig vilket i sverige är 18 år.. sedan kanske man kan tycka att du inte hade någon form av plan inför ditt beslut att studera privat om hur du skulle få tag på pengar till hyra.. varför kan du inte jobba kvällar som alla andra studenter? Telefonförsäljning/ marknadsundersökningar är ett ypperligt sätt att få in lite extra till kassan
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
råkar du vara en bra försäljare kan du ju iof dra en en sjysst budget på att bara jobba en kväll i veckan.. men som jag sa innan, nått svart caféjobb. delvis tjänar du oftast mer plus att de inte stryper bidragen..
mest en kul grej...? (känns barre bus)
kan få kratta löv hos mig
köp saker billigt och sälj dyrt på tradera.
friktion som jag skrev tidigare i tråden så var det inte riktigt så här det var tänkt.. jag hade allt ordnat utan att behöva jobba, men så hände en sak som krackelerade allt. försäljarjobb har varit tanken med men jag kommer hem för sent för att kunna göra detta. dessutom måste jag plugga varje kväll. har kollat vartenda salong i hela stan, ingen vill ha en outbildad frisör och dessutom betala för den. gratisjobbare kan alla tänka sig dock. har sålt allt av värde, även plastsmycken. arbetskassa tror jag inte att jag kan få eftersom jag pluggar... ska kolla upp fonderna.. några bidrag finns inte att få till den här utbildning. jag har kollat med de flesta.. min budget har jag 10% koll över. vet exakt vad som kostar och vad som kommer in. tack alla ändå.
brb, mailing my eyes
100% ska de stå givetvis
brb, mailing my eyes
Sälj kvällsposten eller dela ut reklam kanske? McDonalds och liknande behöver alltid folk. Kanske inte bättre betalt, men mer pengar totalt sätt om du behåller städjobbet, såklart.
dingrinn.blogspot.com
Köp euroshopper mat, billigt och äckligt men mycket av det! Leta burkar och flaskor som du kan panta Se om det finns åtminstonde en kväll på vardagar du kan jobba extra. Sen vettefan jag är i minst lika stor kris här med, har inga pengar alls, räkningar som ska betalas och en jävla massa skulder och inte fått lön än vet inte ens om jag får nån lön den här månaden för jag har precis börjat med detta deltidsjobb =S
shimmy shimmy yo
en fråga; hur mycket tjänar du i månaden?
We call them winerbrods.
sätt upp lappar på stan: massage och mobilnr ;)
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
Oredan lönen kommer 1 månad efter du har börjat jobba när det gäller tim jobb, du kan be om förskott eller ett lån av chefen om han är tillräckligt snäll :)Kaktuslime Varför skulle du inte få det? Ingen hindrar dig från att jobba 24/7, iaf måste du planera så att det ser bra ut, menningen är ju att få pengar utan att jobba!
tombombadilla jo men då står man ju utan pengar månaden efter? som det ser ut nu blir det ju o sälja bilen fast inte så jävla bra för den är trasig på vissa sätt o då får man ju inte så mkt för den =(
shimmy shimmy yo
Då e det verkligen kris! Har du tänkt på avbetalningsplanering? Du kanske har det, annars vet jag inte hur du ska göra. Sälja dig själv kanske :S E du bra på att strippa? Har en tjejkompis som fyller år!
Vad sägs om att skaffa pojkvänn? Skit idet där du måste vara "kär" tänk istället att du måste ha pengar. Killar är dumma, lura av folk pengar, så hade många av tjejer jag känner gjort om de var i kris Lycka till!
"shut up before i put you back up in high heels"<br>
haha, om hon vill ha riktigt mycket pengar så kan hon göra som bedragare göra, smöra in sig ordentligt och komma på en historia om typ att hon vill starta en salong o undrar om han kan hjälpa henne med typ en viss summa
shimmy shimmy yo
Oredan lr så bara spränger hon killens kassaskåp
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
Det låter ju som att du kan få a-kassa eller socialbidrag om du bara övertalar dem om att du slutar plugga så fort du får ett jobb. Annars får man ju inte det pga csn-bidragen och -lånen, inte pga att man gör något på dagarna. Bara man säger sig vara beredd att sluta, så. Annars får du väl sätta upp lappar på stan och ringa till alla företag du hittar i telefonkatalogen. Och var trevlig mot alla, även de som försöker hjälpa dig på internet. De kanske kunde tipsa dig i så fall.
Enkel lösning. Du behöver inte hålla på med att skära ner på matkostnader, sälja dig själv etc. Eftersom du har jobbat som städare ett tag nu så har du förmodligen en "ok" dialog med din arbetsgivare, diskutera med honom på ett snyggt sätt och kom in på på ämnet "svart lön" på ett fint sätt. Städfirmor är hejjare på dela ut svarta löner. Sen söker du bidrag och skaffar dig en pojkvän.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
VAR BOR DU EXAKT UTANFÖR HALMSTAD?? EHMM PRÖVA MED ATT SÖKA PÅ HOS CORNCELIA , ELLER SOM TELEFONFÖRSÄLJARE PÅ AVANT (HÖGSKOLAN) .. DÄR KAN DU GÅ OCH SÖKA, DOM BRUKAR TA EMOT FOLK , DET ÄR INTE SÅ BRA BETALT. MEN FÖRSÖKA DUGER!
"förövrigt så har föräldrarna bara försörjningsskyldighet tills du är myndig vilket i sverige är 18 år.." det är inte riktigt sant, jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men går man i skolan eller nåt sådant så är det försörjningskyldiga tills man är 20. iaf var det så för bara några år sedan.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
gorrit kan vara så att det är fram till 18 eller tills du slutat gymnasiet, möjligtvis för två år sedan när jag gick på arbetsförmedlingen och soc. försökte dom med det där "dina föräldrar kan väl betala för dej" men min morsa kunde verkligen itne betala för mig efter jag sluta gymnasiet eftersom både studiebidraget och underhållet försvann då (underhållet försvinner egentligen när man fyller 18, men man kan ansöka om förlängning om familjen har taskig ekonomi). Så jag kollade upp det med en släkting som jobbar på socialkontoret och hon sa att föräldrarna bara har skyldighet att försörja sina barn tills de är vuxna (myndiga). Så jag gick tillbaka lade korten på bordet och fick soc. pengar i ett par månader tills jag fick ett jobb..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
du e ju bra rolig.. varöfr bor du i stan? studentlägenheterna? dem kostar mer än cen 2:a på andersberg, seså! flytta nu så ordnar allt sig, grannarna bjuder alltid på hemmagjorde piroger från nigeria med :D
alla vet ju att klottrare e knarkande monster som knivhugger pensionärer o rånar aschmed nere på hörnet..
becknish e den bästa lösningen
när jag gick frisör fick jag jobb hur lätt som helst redan första terminen när jag bara lärt mig klippa hel form. eftersom du går en privatutbildning är den tanken rätt körd. har du ens kollat upp hur det är med jobb efter utbildningen? när du gått färdigt är du fortfarande långt ifrån utbildad om det är privatutbildning. där jag har jobbat har de vägrat anställa privatutbildade frisörer. Men, nu var det inte det du ville ha hjälp med så... jag levde som du gör ett tag, det jag gjorde var att låna pengar av mamma, pappa, syrran - alla. det är skittrisst. sen hade jag även några jobb vid sidan om - klippa kompisar, hårförlängningar, sminkningar, styling osv. sen verkar du ju jobba så vad är det egentligen du lägger pengarna på? Kolla över hur du kan minska t.ex. telefonräkningen, matbudgeten, elen osv. flytta eventuellt till en billigare lägenhet.
och just det, kolla upp om du inte kan få höjd lön. när jag extrajobbade som städerska fick jag 94 i timmen vilket jag tycker är helt ok. då klarade iaf jag av att försörja mig mycket bra trots att jag jobbade max 30 tim i veckan. får du inte bra betalt så sök andra jobb!
hur har du tänkt få mer pengar om du inte hinner jobba extra? eller kan tänka dig byta jobb? troru man bara kan få in pengar så där.
Get MAD and change
jag vet inte riktigt om folk läser tråden:/ jag har pojkvän. och jag gillar inte att utnyttja folk så. jag varken lånar eller stjäl för det tycker jag är pinsamt. jag vet att jag kan få jobb efter utbildningen, inga problem. har jobbat i två år innan utbildningen, som frisör, men jag behöver en utbildning för att kunna ta gesället. och ingen tar lärlingar från grunden idag. som sagt kan jag inte skära ner mer på mat och telefon. det är på absoluta minimum just nu. flytta är inget alternativ heller nu eftersom jag bor väldigt billigt. letar givetvis lägenheter men hittar inte. en annan som sagt punkt är att jag inte kan ta telejobben eftersom jag kommer hem för sent för att hinna dit. jag kan verkligen tänka mig att byta jobb. dom är mycket seriösa och kommer inte betala svart. jag tjänar nu 80 kr i timmen även helger. jag kan inte jobba kvällar där eftersom dom inte jobbar så sent som jag skulle behöva göra då, plus att jag måste plugga på kvällarna. jag kan alltså bara jobba helger. vilket inte ger så mycket. man får inte alltid jobba 8 timmar varje gång. ibland är det fem. jag har ingen erfarenhet av soc och har fått för mig att har man väl gått dit är man stämplad som soc barn och alla hatar en... inte riktigt så jag vill bli sedd.. men jag kan gå dit och prata med dom kanske. jag vet inte. finns det nummer man kan ringa? SÅ nu kan vi klargöra några saker. jag kan inte byta lägenhet, jag kan inte sänka mat och andra kostnader, jag har pojkvän, jag vill inte låna, jag kan inte jobba mer än jag gör utan behöver ett annat bättre betalt jobb. jag var ute efter enkla cash, typ emailadvert, eller barnpassning eller jag vettefan alltså. ovan klargjorda saker är så som det är. ingen idé att nämna det igen. hade det gått att ändra dom saker hade jag givtvis gjort det .
brb, mailing my eyes
jag vet inte riktigt om folk läser tråden:/ jag har pojkvän. och jag gillar inte att utnyttja folk så. jag varken lånar eller stjäl för det tycker jag är pinsamt. jag vet att jag kan få jobb efter utbildningen, inga problem. har jobbat i två år innan utbildningen, som frisör, men jag behöver en utbildning för att kunna ta gesället. och ingen tar lärlingar från grunden idag. som sagt kan jag inte skära ner mer på mat och telefon. det är på absoluta minimum just nu. flytta är inget alternativ heller nu eftersom jag bor väldigt billigt. letar givetvis lägenheter men hittar inte. en annan som sagt punkt är att jag inte kan ta telejobben eftersom jag kommer hem för sent för att hinna dit. jag kan verkligen tänka mig att byta jobb. dom är mycket seriösa och kommer inte betala svart. jag tjänar nu 80 kr i timmen även helger. jag kan inte jobba kvällar där eftersom dom inte jobbar så sent som jag skulle behöva göra då, plus att jag måste plugga på kvällarna. jag kan alltså bara jobba helger. vilket inte ger så mycket. man får inte alltid jobba 8 timmar varje gång. ibland är det fem. jag har ingen erfarenhet av soc och har fått för mig att har man väl gått dit är man stämplad som soc barn och alla hatar en... inte riktigt så jag vill bli sedd.. men jag kan gå dit och prata med dom kanske. jag vet inte. finns det nummer man kan ringa? SÅ nu kan vi klargöra några saker. jag kan inte byta lägenhet, jag kan inte sänka mat och andra kostnader, jag har pojkvän, jag vill inte låna, jag kan inte jobba mer än jag gör utan behöver ett annat bättre betalt jobb. jag var ute efter enkla cash, typ emailadvert, eller barnpassning eller jag vettefan alltså. ovan klargjorda saker är så som det är. ingen idé att nämna det igen. hade det gått att ändra dom saker hade jag givtvis gjort det .
brb, mailing my eyes
du utnytjar ju din kompis du bor med haha.. om du frågar din pojkvän så kan han nog hjälpa dig eller han också så fattig
Get MAD and change
han är också fattig. jag utnyttjar inte min kompis. hon behöver också nånstans att bo liksom.
brb, mailing my eyes
ja men du trivdes inte med henne därför gör du det enbart för att få halva hyran pyad
Get MAD and change