I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Polisen tog min dator, husransakan :S

Övrigt - Blandat

2007-10-13 17:11

Polisen tog min dator, husransakan :S

Hej!
Jo tänkte fråga om nån är med på noterna.
Har lite problem med mitt ex. hon anmäler mig för skit saker som inte är sant. hon påstår att jag skriver till henne via internet, vilket jag inte gör. men iaf så tog dom min dator i beslag för att kolla om detta är sant.

Polisen sa allt som är olagligt tar vi bort.
Dom får väl inte tabort mina filmer eller Mp3 låtar?
Jag kan ju ha rippat allt själv för privatbruk alltså inte dela med mig. eller hur?
& får dom leta efter sånt när dom tagit in dator för att leta efter nått annat? eftersom fildelning inte är fallet dom tog datorn för får dom inte leta efter filer? hur är detta?

om dom nu tagit bort mina grejjer när jag får tillbaka den (Om jag får tillbaka den) Kan jag anmäla det då? eller ska jag låta de vara :S  jag vill ju inte bli av med allt. dom lär ju kunna göra nån slags recovery så alla filer återställs om dom väl tagit bort skiten?
Med tanke på att de är inte de dom ska leta efter.. å dom vet ju inte om jag rippat själv.

fan är nojjig :S
Hela mitt liv är ju i den där burken :(

Tack

Put My Willy Wonka In Your Chocolate Factory! ¯|_(º_o)_|¯ -Whatever

2007-10-13 17:14
Dem får ta bort alla mp3's o filmer du har. Och dem ser nog att du delar ut eller har laddat hem. Och du kan inte anmälla dem.

2007-10-13 17:16
Hur kan dom se det? de går inte att spåra Torrents. å min DC delar jag inte ut nånting på. då gör jag inget olagligt?

2007-10-13 17:17
nej har svårt att tro at dom bryr sig om mp3 och film
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-10-13 17:25
Heartwall X1

Hehe poliserna får 60 gig xxx filer. Som av oförklarliga anledningar senare hittades i en av polismännens villa på södermalm.
Dags att ta in folk på min "kompislista" igen så bara att lägga till mig. (förutsatt att vi snackat då).

2007-10-13 17:29
jag bryr mig inte på vilka sidor jag varit inne på, jag är inte inne på så många. å ingen olaglig. :)

2007-10-13 17:30
Du kan kanske få skadestånd, om du är oskyldig. Men har de beslutat att de ska ta in datorn har det nog en del kött på benen, eller så har ditt eX arbetat en hel del för att få dem att ta in datorn.

Har även jag svårt att se att de skulle bry sig det minsta om möjliga upphovsrättsbrott. Blir ju en helt ny utredning.

Heartwall X1:
 Det är väl skitsamma?! man har ju ändå ingen personlig relation med den som kollar...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2007-10-13 17:47
Vad är det din flickvän anmält dig för? Krävs rätt mycket för en husrannsakan.

2007-10-13 17:51
haha, först skriver du att du rippat för privatbruk. sen att dom inte kan spåra torrentfiler, tankar du eller rippar du själv? ärligt nu;)
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB

2007-10-13 17:52
tvivlar på att dom tar bort filmer och mp3, tvivlar på att dom lär ta bort nånting, tror dessutom inte att dom får åtala dig för andra brott när dom letar efter en specifik sak heller.
du behöver nog inte oroa dig, tror att det mesta lär finnas kvar när du får tillbaka den.
det kan däremot ta ett tag innan du får den.
dom kan nog inte köra recovery på den heller då du förmodligen har skrivit över allt det gamla med dina nya filer så dom lär nog inte ens försöka med det heller.
men men det är svårt att säga det är ju gestapo vi snackar om så...

iforts kan det vara smart att pgp kryptera hela hårddisken om du tror att dom kommer dyka upp igen.
vad du däremot LÄR GÖRA är att anmäla ditt häxa till ex för trakasserier osv så det inte händer mer skit i framtiden!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-13 17:53
Nej men om de vore så att jag tankat genom torrent så går de inte att spåra. men sure jag rippar själv mina egna album å vänners album för privatbruk som inte delas ut!

2007-10-13 17:55
Hur krypterar jag? å vad är det? vad får jag ut av det? sparas de ner på nått? :S hm förklara plix =)

2007-10-13 17:56
Varför skulle dem inte kunna se vad du delar med dig eller vad du har gjort tidigare? Men det är klart, dem kanske skiter totalt i det.

Frågan är vad ditt ex har fått för meddelanden?

2007-10-13 17:56
Men, spelar roll vart du har tankat ifrån? Går att göra en historik sökning om man känner för det.  Vad som skrivits etc. etc. etc.

Så sluta grina, det är inte det dom letar efter, dom leta först och främst efter spår vad du gjort som ditt ex anmält dig för. Inte att du tankat hem film och skit.
-- Mellanslagsanvändare --
Lyricist

2007-10-13 18:55
Polisen haffade min dator under en husransakan ocskå. Då scannade dom den bara och all musik och film var kvar sen. Inte sa dom nåt om utorrent eller dc heller:)

2007-10-13 19:45
skickar ett PM om PGP krypteringen.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-10-13 21:40
Anmäl Ex:et för olovlig anklagelse (heter det väl ?)
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-10-13 21:47
förtal ffs..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-13 21:47
Dom kommer självklart inte sitta och radera filer hit och dit. Det första och enda polisen gör med DIN dator är att spegla alla hårddiskar på den och sen jobba med dem och ställa DIN dator i nåt förråd.

Döms du för något där datorn kan anses som inblandad kan de förverka den åt dig, dvs förstöra den (som man gör med beslagtagna droger etc). Annars får du tillbaka den orörd.

2007-10-13 23:06
dom får inte ta bort nått som dom inte har rätt att undersöka.
ska dom kolla om du skickar saker till din flickvän så är det sånt dom ska kolla och inget annat.

gör dom något annat utan tillstånd är det bara att anmäla.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-13 23:09
Endeavour, aningen knepigt att förverka en dator på samma sätt som droger. Men visst, polaren fick sin kamera förverkad när han torskade, ingenting är omöjligt.

krypteringar hjälper förövrigt itne ett skit,
eller ja, hjälper gör dom ju. Men vanligtvis endast temporärt.
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-13 23:14
joda: ville mest peka på att det är datorn/hårddisken som ryker och inga enstaka "olagliga filer", eller så utesluts datorn helt från brottet.

2007-10-14 01:58
Det konstiga är att om du skickat meddelanden över internet så är det poänglöst att ta din dator, då de inte får mer information genom det. Det enda de behöver göra är att ändra hooka din mac-adress eller ringa din internetleverantör.

2007-10-14 03:37
men alltså om dom tagit datorn skriver du från din dator på polisstationen då?
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2007-10-14 03:41
joda, vadå Temporärt? varför skulle kryptering Inte hjälpa för?

2007-10-14 04:55

haha exakt :o  om dem nu tog din dator :S har du köpt en ny nu lr ? :D haha....elller e det så att du myttar ?

2007-10-14 08:01
pusherman, av samma anledning som lås inte stoppar inbrottstjyven!
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 09:04
Twinky_Boy P24

haha men true... snuten gör juh ingen husransakan och tar in en dator om inte bruden skulle kunnat visa upp bevis på typ mordhot och andra sjuka saker.

Trådskaparen:

Är man en e-stalker får man skylla sej själv. haHAhA
/Este G
-In Yo Area

2007-10-14 10:24
joda:

Om man nu inte väljer ett enklet paraphrase så krävs det super datorer och ett par århundraden för att knäcka de mer avancerade krypteringarna. Du är ute och cyklar lite. Gällande spår på hårdisken så kan man nog hitta en hel del om den inte är krypterad, är man paranoid är det säker filborttagning och free space rensning med att par dussin överskrivningar som gäller :)

trådskaparen:
Om ditt ex säger att du skickat en massa till henne varför kollar de inte bara hennes dator?

2007-10-14 10:32
sen när är det olaglogt att skriva till sitt ex på internet? du måste ha gjort något konstigt/hemskt mot henne om polisen tar din dator för att kolla om du har skrivit till henne på internet....
syumoan akoinwe!

2007-10-14 10:34
joda, PGP kan inte ens dekrypteras av ett helt gäng datorer, lr kan och kan, man behöver nog ett par server hallar till det och knappt militären har tillgång till sånt. om ens dom..
så nog är det klart värt att köra heldisk kryptering. vet inte vad du syftar på när du tänker på kryptering? du verkar lite ouppdaterad eller helt enkelt totalt oinsatt i dagens krypteringstekniker om du vräker ur dig såna där fånerier

2007-10-14 11:04
PGP kan naturligtvis dekrypteras, men då brukar det röra sig om mindre nycklar (under 1024bits) och kräver rejäl datorkraft om det ska ske inom en överskådbar tid.

1024bitars (och uppåt) PGP-nycklar som har knäckts har jag inte hört om tidigare iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 11:13
Yes, dessutom kan man kryptera flera gånger med olika metoder samt att med hexeditering och att lägga filerna på rätt ställen (en oidentifierbar 500mb-fil i en speldatakatalog ringer inte "aha - enkrypterat material"-klockan så ofta).

Det bästa sättet att ha ens enkrypterade filer ifred är att sikta på att få dom att flyga under radarn genom att inte göra dom misstänkta från första början.

Jag misstänker att polisens tekniker anpassar hur genomgående de går genom materialet efter vilken grad av enkryptions/stealthkunskap de misstänker att person i fråga besitter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-14 12:12
Ja, om det ändå vore så. I mitt fall blir det att de meddelar att hårddiskarna var skadade redan när de fick dem och inte gick att räddas och när man vill ha tillbaka liken för att ge dem en värdig begravning säger de att de redan har förverkats.

2007-10-14 12:21
amfetaminpsykos X27, "I mitt fall blir det att de meddelar att hårddiskarna var skadade redan när de fick dem och inte gick att räddas och när man vill ha tillbaka liken för att ge dem en värdig begravning säger de att de redan har förverkats."

haha, ja det skulle nog resultera i något liknande här med. som du säger kan pgp såklart dekrypteras, förutsatt att man inte använder multipla krypteringsmetoder och större nycklar som du säger. vilket jag gör :)

2007-10-14 12:26
när dom plockade min dator pga klotterbrott så hade jag kvar allt.. alla filmer,musik och mina graff bilder.. dock fick jag vänta 6-7 månader innan jag fick tillbaka skitet.

var västberga snuten som hade mina grejjor.

2007-10-14 12:47
dom tog min dator en gång. dom skulle bara kopiera hårddisken, men det tog ett år nästan innan jag fick tillbaka min relativt nyköpta dator, då också med hack i LCD skärmen och bruna tejpmärken.
jag hade massa filmer musik och sånt men dom letade bara bilder, men dom hittade inget dom kunde göra nått av, och filmerna och låtaran sa dom inget om.
Funk Valley Records

Gratis musik, beats och trumsamples!

2007-10-14 13:14

fattar ingenting nu heller, varför skulle dom tro på ditt ex och ta datorn och allting?

Det låter ju bara så sjukt om dom skulle ta den bara sådär och tro på henne.... jag tror det ligger någonting mer bakom detta

2007-10-14 14:23
Bevisa genom att be dom checka ipn...
Henkish a.K.a ProNooB.

2007-10-14 14:30
kan verkligen polisen ta ens dator bara sådär?

2007-10-14 14:49
MR-J P19, ja

2007-10-14 15:27

Så ni menar att detta skulle kunna inträffa...

Någon säger att jag sköter drogaffärer på nätet och är med i ett nätverk, då kan polisen alltså utan bevis göra en husransakan och haffa min dator på dirren?

Det låter väldigt skumt måste jag säga

2007-10-14 15:29
Om det föreligger misstanke om brott så kan de ta den..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-10-14 15:35
fredrik, ja..
de mer avancerade krypteringarna precis.

Du tror att en person som sitter på lunar och hotar sin flickvän kommer att lyckas förstå hur han ska kryptera sin disk utan att samtidigt lämna den vidöppen?

orken tryter,
vem fan orkar kryptera sin hårddisk för att gömma film och mp3, när snuten inte ens får plocka datorn för att leta efter det..
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 15:40
Pusher.
så nog är det klart värt att köra heldisk kryptering

Av vilken anledning?
Vad är det du tror att du skyddar..
Knappast så att du är huvudpersonen i enemy of the state..

vad har du på datorn som är så hemligt att du måste köra krypteringar? Gömmer du porrfilmerna från mamma?
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 15:49
sen spelar det ju ingen roll hur välkrypterad disken är om man har ett ruttet sätt att autha sig.. som ett bankvalv med dörren på glänt, men men.. kör era krypteringar om ni tycker det är värt det..
förstår inte vem ni är rädda för bara..

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 15:56
Dekay, varför skulle snuten ta din dator?

Att skydda hemlig information är såklart vettigt på samma sätt som det är vettigt att ha lås på cykeln, säger bara att låset bör vara i proportion till det som ska skyddas..

här snackar vi om en snubbe som kanske sitter på msn,
kör lite torrents, snackar skit på nätet blablabla..

har svårt att tro att han har något vettigt att skydda,
om han skyddar det har ja svårt att tro att han är smart nog att skydda det på ett sånt sätt att det faktiskt också är skyddat..

klart man kan köra feta krypteringar med avancerade auth fail swipes osv, men vet man inte vad man gör så är det ju inte särskilt mycket mer skydd än ett lättknäckt lösenord..
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-16 12:15
MR-J: Är väl åklagare som beslutar om husransakan, och det krävs troligtvis fler än 1 vittne (dessutom oberoende). Men det är klart aina kan plogga in datorn om det finns misstanke om brått.

Ang. Kryptering så krypterade min paranoida rumskamrat alla mp3:or vi hade i samband med att det även blev olagligt att ladda ner upphovsrättskyddat material. Ingen vet varför, då vi ju ändå hade tankat när det var lagligt (givetvis bortsett från eventuell uppladdninng). Problemet kom ju sen iom. att man var tvungen att låsa upp musiken var gång, det var omöjligt/svårt att lägga till och ta bort filer. dumt var det helt enkelt. Men det är klart, har man nåt att dölja som helst inte är på flera 100 meg, och som man ej behöver ändra så ofta är det ju en god idé.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2007-10-16 14:04
jobbigt läge.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-10-16 14:22
Så vitt jag vet kollar de endast upp saker som kan vara relevanta i utredningen.

Polisen tog min dator för ett halvår sen eller så, och den var väldigt välfylld med piratkopior och skit, men ingenting som kunde kopplas till utredningen så klart.

Fått protokollet, och där står "Inget som kan gynna utredningen har hittats.", eller något liknande.

Var för övrigt polisen som sa det till mig när jag frågade om piratkopior och barnporr, att de endast letar efter sånt som är relevant.

Har fortfarande inte fått datorn, men eftersom de är klara antar jag att jag borde ringa och tjata, eller tjata på advokaten för att han ska tjata.

2007-10-16 14:27

Bullshit, polisen har tagit mina datorer några gånger, det ända dom bryr sig om är det dom letar efter, så om dom inte är där för att du är misstänkt för att vara en stor uploader så bryr dom sig inte om filmer/mp3 etc