Få bort fettfläck från jeans?
Tja. Åt en macka nyss och jag vet inte hur, men det hamnade lite smör på favoritjeansen som lämnade en dryg fettfläck =/ Försvinner den i en vanlig tvätt eller finns det något annat bra knep? Hur gör ni?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
den försvinner i nästa tvätt
Get MAD and change
men du kan ju alltid ta lite vatten o nått o skrubba lite så den inte sätter sig :D
Get MAD and change
Toastare
2007-10-11 01:02
ja, ta tvål och vatten nu och gnid in i fläcken. Vill du vara riktigt säker så blötlägger du jeansen nu, sen sätter du fläcklösare typ Tabort på den i morgon innan du tvättar dem.
Jag skyller allt på Emma!
whoa? du är 22 och vet inte hur man tvättar?
verbose: har aldrig fått fettfläck på mina jeans förut. måste du såga?=P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
salt på fettfläck brukar hjälpa. man ska ha på salt så fort man får fettfläck någonstans.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Kan fungera med att lägga ett kaffefilter på fläcken och stryka ovanpå filtret. Precis som med stearin. (Som lämnar fettfläckar) Äsch, testa, jag vet inte.
enklast är dock att doppa byxorna helt i fett, så får du samma nyans på hela byxan.
It's only gay if balls are touching
skrubba fläcken med tvål och nagelborste.. men tvätta aldrig dina jeans..
AIK
enklast är dock att doppa byxorna helt i fett, så får du samma nyans på hela byxan. the tips of idag.
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen. // Dansk_BB
diskmedel och vatten, pice of cake. fast jag tror nog att det går bort i tvätten ändå.
Du är körd. Fett fungerar som någon sorts syra när det kommer i kontakt med tvättmedel. Nästa gång du tvättar dina byxor kommer du ha ett hål där fettfläcken va, tyvärr :\
njut
Diskemdel är ju fettlösande, så ja..gnid med lite diskmedel. Men som sakt man tvättar inte jeans!!!!!!1
öhm.
Toastare
2007-10-11 16:55
nej man går runt och luktar skit i sina otvättade jeans. Finns inget skabbigare.. speciellt när folk varit ute och sen efterfest bla bla.. eller bara suttit på spårvagnen där alla sätet är indränkta med alkispiss från 70-talet. man tvättar jeans, sen köper man nya.. eller köper man två par av samma modell så man har ett par sen när de andra är kassa om man vet att modellen är exklusiv.
Jag skyller allt på Emma!
Jag tvättar mina jeans när de har för många fläckar eller börjar lukta för grymt, eller ibland bara när jag känner för det. Köpa nya jeans har jag inte gjort på nåt år nu. De två jeansen jag köpte då har hållt sig bra förutom att fickorna börjar trasa sig lite nu.
njut
josefin, diskmedel är inte fettlösande, däremot så hjälper det till att "sprida ut" fettet.
cry me a river! --> thcrew
olivtvål är en riktig höjdare. den ska man alltid ha hemma :) den kirrar det mesta faktiskt.. har inte testat den på min carlofonfläck än. men vafan, med lite vilja så!
så när man diskar en tallrik med diskmedel sprider man bara ut fettet på den?
BountyBoo F27 ska man köpa 2 par av jeansen om man vet att modellen är exklusiv? vad jag vet så brukar allt exklusivt vara rätt så dyrt så förlåt för att vi inte är lika rika som dig.
FuelDOg P23 har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Johnny, ja. fast sprida ut var fel. medlet "spränger sönder" fettet så att det blir separerade droppar. vettefan hur jag ska uttrycka mig. Summan av kardemumman är att det inte löser upp fettet men fungerar bra endå då det istället för att vara en snöboll blir till snöflingor i luften :)
tvätta jeansen vid extremfall.. vädra vid sunkig lukt
AIK
johnny_V8 : tensidmolekyler sätter sig runt smutspartikeln (oftast fett) vilket i stora drag innebär att smutspartikeln svävar/flyter i vattnet och lätt kan sköljas bort
AIK
En emulsion är en blandning av två vätskor som normalt inte blandar sig lätt, exempelvis vatten och olja eller fett . Emulsionen framställs genom att den ena substansen slås sönder till så små droppar att de flyter omkring fritt i den omslutande vätskan. Bildning av och stabilitet hos emulsioner underlättas av detergenter . Så hette det. :)
Gotta love wiki!
Tvål är en detergent!
Du är körd. Fett fungerar som någon sorts syra när det kommer i kontakt med tvättmedel. Nästa gång du tvättar dina byxor kommer du ha ett hål där fettfläcken va, tyvärr :\ snälla nån... Fett är visserligen en syra och tvättmedel är visserligen basiskt, we all know that från basic chemistry. Men i dom små mängderna, och inte alltför stark varken bas eller syra, fräts det inte hål i jeansen. Jag har en vän med barn som tvättar jeanstyger med fettfläckar på hela tiden, vanligt tvättmedel, har aldrig hänt något med dom. Hon tvättar även sina egna lite dyrare jeans om hon får en fläck på dom och hål.. nej.. då har du haft otur om du råkat ut för det..