I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad heter djuret?

Övrigt - Blandat

2007-10-07 18:45

2007-10-07 18:47
detdär var nog av de roligaste djuren jag har sett i hela mitt liv, vet tyvärr inte vad demheter :(
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-10-07 18:48
Så taskigt att bara hänga ut dom så :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2007-10-07 18:50
Ökenräv.. sett sånna i Tunisien.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2007-10-07 18:51
fennek med ett annat namn.
Toastare

2007-10-07 18:52
Massa stora öron (som de har för de lyssnar efter mus under ökensanden)

Fennek

Kaninräv heter de. Helt säker på min sak.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Toastare

Du har fel candide, jag är TOTALT säker att det är en Fennek/ökenräv.

Toastare

2007-10-07 18:53
Ökenräven

Det största rävsläktet, Vulpes, omfattar de hunddjur som har den största utbredningen.

Det finns tolv arter av släktet Vulpes. De finns i hela världen.

Bland arterna finns det rödräv (korsräv, silverräv, V. vulpes), gråräv (trädräv, V. cinereoargentatus), katträv (V. velox) och fennek (ökenräv, V. zerda).

Fenneken finns i Nordafrika, Sinai och Arabien.

Fenneken har stora öron som är 15 cm långa och blek päls.
Kroppslängden är 26-41 cm, svansen är 18-31 cm och den väger ca 1,5 kg.
De andra rävarna är 72-100 cm långa med svans på 25-35 cm och de väger ca 9 kg.

Fenneken bär sina ungar 50-51 dygn medan rödräven bär sina ungar 60-63 dygn.

I fångenskap kan fenneken bli 13 år gammal.

Toastare

2007-10-07 18:54
det är synd om dem för att tunisierna fångar dem och står med dem för att turisterna ska fotograferas med de små liven när man beger sig ut i Sahara. Såklart betalar folk för det..

2007-10-07 18:54
tack för hjälpen boo!

2007-10-07 18:55
var candide seriös? finns det ens en djurart vid namn kaninräv?

Toastare

2007-10-07 18:57
nej finns inget som heter det, så jag tror också han skämtade pga öronen...

Själv är jag ordentligt animal planet/national geographic etc. skadad.. mitt favvisprogram som liten var Ett med naturen med Weise (eller sir david attenborugh)

2007-10-07 19:00
De stora öronen är väl för att djur ofta släpper ut värme genom öronen snarare än för att de ska ha bra hörsel? På samma sätt som djur i kalla klimat har små öron.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-10-07 19:02
finns dem att se på zoo/liknande i sverige?

2007-10-07 19:05
Kan man inte ha såna som husdjur? tänk att få klia dom bakom öronen :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Toastare

2007-10-07 19:09
jumpcut, kanske har den funktionen också. Men du har väl sett en räv jaga möss i snö? Hur de står och vrider och vänder på huvudet för att lokalisera ljudet.

sen har kanske den här extra stora öron pga värmen.
Toastare

2007-10-07 19:11
Tror faktiskt inte de finns i någon djurpark i Sverige. Inte hört talas om det. De kräver ju att vara inomhus med klimatanläggning..och då blir utrymmet för litet.

men nu fick jag en bild framför mig av en stressad Fennekhona som springer fram och tillbaka framför ett glasfönster.. men det kan likagärna varit något zoo i europa.

2007-10-07 19:13
Hehe, jo, kaninräv var inte helt seriöst. Men visst vore det roligt om det fanns kaninrvävar.

För övrigt så skriver jag fel hela tiden när jag skriver kaninräv så att det blir kaninröv. Ganska roligt det med.

Ökenrävar har väl stora öron för att det funkar bra i värmen har jag för mig. Vet inte riktigt varför stora öron är ett plus i värme dock. Någon som vet?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Toastare

2007-10-07 19:15
jumpcut visste, ökenröv låter narigt.

2007-10-07 19:17
BountyBoo och candide: Stora öron har tydligen dubbla funktioner. Dels hörsel, dels så har djur med stora öron väldigt ytliga blodkärl i öronen vilket gör att värme avges från öronen...

Eller, kaniner iaf ;)

http://www.biol.lu.se/zoofysiol/Svar/Horsel.html
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-10-07 19:53
haha riktigt sköna djur det där i vilket fall, ligger där å slappar med sina enorma öron :D
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "