Blodgivare @ Whoa ?
Jag blev blodgivare igår och så undrar jag om någon mer här är blodgivare och hur länge ni har vart de ? Fast jag kan tänka mig många här på who inte uppnår kraven för att vara blodgivare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Off-topic: Hur kommer det sig att du alltid skriver Who istället för Whoa? Jag ska bli blodgivare innan årets slut.
•pave paradise•
Jag är blodgivare.. eller iaf registrerad som det. Vart gravid när jag skulle börja ge så nu får jag vackert vänta.
lhabia X0 för jag säger alltid who i tilltal när jag pratar om det till folk och whoa låter helt konstigt att säga :) så en förkortning som jag och mina vänner kör med.
_babyphat F24 Du kommer ju få en kallelse sen ju eller ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja precis.. ska börja donera regelbundet när barnet är fött.
Ska lämna nästa vecka för första gången. Fattar inte att man väntat så länge men nu ska d bli av!
Funderar starkt på det, verkar gött faktiskt och jag är en ivrig samhällsmedborgare.
http://www.earforcefm.blogspot.com
alla på whoa knarkar så ingen får lämna blod.
Jag är inskriven och har lämnat några gånger men vägrar lämna innan friska homosexuella får lämna. Det ska föreställa 2007, eller?
Graffare
2007-10-05 12:22
Försökte bli, men fick inte för jag har en narkotika dom(dom och dom, soc skicka mig på urinprov som visade sig vara positivt) 2003.. pretty fucked up va? var ffs 14 då och har inte rört en drog sen dess
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Började lämna när jag fyllde 18. Nu har jag inte lämnat på nästan ett år, men det blir det ändring på snart.
får man cash?
work some magic
Har lämnat nått år nu. Det känns som man gör en bra grej!
Hihi
jag vill ge blod men jag får inte för jag har så dåliga blodvärden=/
Har varit på väg att göra ett par gånger, då jag följt med vänner och så som gjort det...Trodde först att man inte fick ge om man rökte, men sen när jag kollade upp det så var det inga problem med det...Sen har jag helt enkelt varit för feg, har ganska kraftig läkarskräck :) Ska dock se till att masa mig iväg den här månaden iaf!
Delam tange barat
jag vill vill men far inte:( det ar trakigt men tur for mina vanner sa har jag gjort det till mitt mission att fa dom att bli det ist:D
asso vf ska man göra sånt? får man cash lr gör man de gratis? gör man de gratis e man ju wack? läkare o sjukhus o blod tagande o skit e fan läskigt ;D peace!
Sleep is the cousin of death
B.N.B Bra tänkt! När du eller din familj råkar ut för en olycka hoppas jag dom dör p.g.a att det inte finns nåt blod tillgängligt!
matadåren P25 haha va sur du blev da :O
tyckte ba de va lite fattigt om man ska dra in o lämna blod o man får inget :(
neda men ja hade inte velat lämna blod eftersom hatar sjukhus o nålar o läkare o grejjor :P
and yes ja hoppas me ja dör i en olycka pågrund av att de inte finns tillräckligt me blod lungt för mej :)
peace!
Moderator
2007-10-05 16:04
B.N.B "tyckte ba de va lite fattigt om man ska dra in o lämna blod o man får inget :(" Om inte annat så är det fattigt att tänka som du gör.whatone Är det så alltså? Ang. homosexuella? Helt sjukt!
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Jag var det men nu får jag det inte.
Squirtle F14 o du borde gå i skolan o lära dej läsa klart allt :)
"tyckte ba de va lite fattigt om man ska dra in o lämna blod o man får inget :(
neda men ja hade inte velat lämna blod eftersom hatar sjukhus o nålar o läkare o grejjor :P
"
så lärt dej ngt nytt idag GRATTIS :)
puss<3
Jag googlade lite på detdär mer kriterier för att lämna blod och upptäckte att hundar kan lämna blod. rätt självklart egentligen men inget jag direkt har tänkt på :o Nu får ja skicka iväg jycken för å lämna blod :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Moderator
2007-10-05 16:20
B.N.B Där ser man. Jag förivrade mig lite där och ber om ursäkt. Jag ska genast gå tillbaka till skolan.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Lillfrida F17 tänk om stackarn blir jätte rädd o blir lissen?:(
du får ju fråga hunden först om han går me på de ;D
peace!
B.N.B X0 , min vovve tycker om att göra goda gärningar :)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning
Jag var blodgivare men fick sluta när jag fick Dengue feber i Thailand... eller ja, hörde att man inte fick lämna blod om man haft den sjukdomen så jag gjorde det helt enkelt inte.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
whatone Snyggt jobbat där, pkfarsan. Jag vägrar också lämna tills dess att friska sprutnarkomaner och friska resenärer som ofta åker till tropikerna får lämna blod. För övrigt är det inte homosexuella som inte får lämna blod, utan män som har sex med män. Själv ger jag blod men det känns inte så överdrivet motiverat med AB+ egentligen.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Jag är blodgivare, varit det i kanske 2 år. Börjar bli jobbigt att göra det nu när jag jobbar, men annars funkar det väl bra. Tycker det är konstigt att fler inte är det!
Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom
Swagman, din åsikt, min åsikt. Att jämföra friska sprutnarkomaner med friska "män som har sex med män" är ju idiotisk då friska "män som har sex med män" inte injicerar droger i sitt blod, som sen ska ges till andra. Oavsett vad du tycker så anser jag att det är förtryck och tänker därför inte lämna mer blod.
hmm det har jag faktist funderat på att bli . fasst jag antar att man inte får blir det innan 18 års ålder . men garanterat när jag blir äldre är det något jag kommer att göra .
whatone Att ge blod är ingen rättighet. Det som inte är en åsikt, utan fakta, är att män som har sex med män är en grupp som löper större risk att smittas av HIV.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Jag är fullt medveten om det, därav "friska".
Swagman P22 : Är det analsexet som är boven alltså? Det känns lite kefft att säga att bögar löper större risk när det är analsexutövare som löper störst risk. Långt ifrån alla bögar som penetrerar varandra, det är liksom inte assplay som definierar homosexuella män :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
har gett sedan jag fyllde 18 men är man promiskuös så gillas man inte av södertappen så det var ett par månader sen sist. kan också reta mig på att män som har sex med män inte får ge. vad är det som säger att en kvinna inte har haft sex med en man som har haft sex med en man också kan vara smittbärare?
jumpcut P24 Just därför används inte utesluts inte homosexuella, eller homosexuella män, utan män som har sex med män.whatone Visst vore det perfekt om alla som är "friska" fick lämna blod, vare sig de sovit utan myggnät i tropikerna, har analsex med män eller blandmissbrukar lite. Dock handlar det helt enkelt om säkerhet. För att avsevärt öka säkerheten för blodmottagaren, utestängs en liten grupp från att ge blod. Det är inte motiverat på något annat sätt, och är knappast att betrakta som någon sorts förtryck. Men visst, fortsätt fäktas med dina väderkvarnar du.
Swagman P22 : Men det är ju fortfarande kefft i och med att man utesluter män som har sex med män på grund av analsexet, men inte män som har analsex med kvinnor.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Första gången jag ville ge blod hade jag för dåliga värden, och nu andra gången så sa de att jag var tvungen och vänta x antal månader efter att jag hade tatuerat mig så det har inte blivit av. men jag har försökt dra mitt strå till stacken, eftersom jag har blodgrupp 0 ville de gärna jag skulle komma tillbaka, efter jul blir det av =)
Mina hepatit c-prov har aldrig (fem gånger!) givit ett ordentligt testsvar. Jag börjar bli lite sådär "vafan!" varenda gång jag får tillbaka provsvaren... Undrar om det har med att jag druckit fernet dagen innan varenda gång att göra? :) Fast de säger ju att jag inte har hepatit c, men att det är någonting som är tjockt skumt med mitt blod... Kanske alla kemikalier som löper runt?
jag funderar också på att giva blod.
Zittla - The Fatal
jumpcut Kaffe, kaka och en t-shirt ;)
tycker det är sepe att en frisk homosexuel som utför analsex inte får ge. Jag menar, så, en frisk hetero som ligger med horor från thailand får? Är man frisk så är man, sen om man blir sjuk efter man ger blod så har det väll inget med saken att göra. Dem kontrollerar ju i vilket fall blodet dom får in, så om det är HIV smittat är det väll bara att kasta ut? Anledningen till att dessa frågor ställs är att man inte kan testa blod med något som kan liknas vid total säkerhet. Dels krävs att en person har burit på smittan i fråga en viss tid för att ett test ska ge positivt utslag, det man tittar efter är inte smittan i sig utan de antikroppar som så smånigom bildas, och sen finns som alltid en allmän felmarginal. Därför väljer man att utöver att testa det blod som lämnas in sortera bort människor som är särskilt troliga smittobärare såsom de som har legat med horor i Thailand. Dessa får, om de fyller i sina frågeformulär sanningsenligt, inte donera. Man får inga pengar för att donera blod i Sverige. Det är kaffe och kaka som gäller.
Jag lämnar blod ja, men senast jag hade lämnat blod bara ramlade jag ihop mitt i brunnsparken när jag väntade på bussen, så jag drar mig lite för att gå dit igen heh.
"en riktig vän slår en inte rakt i ögat"
Läs lite om homosexuella och blodgivning här:
http://www.rfsl.se/?p=1466 "Att lämna blod är att ta ansvar för de patienter som får blodet. Blodgivning handlar alltså om mottagarens behov och säkerhet och kan inte betraktas som en mänsklig rättighet för givaren. Blodcentralerna måste välja de absolut säkraste blodgivarna. Man måste alltså välja blodgivare från grupper med låg frekvens av potentiellt kända och okända smittor." http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16462969.asp "Hela systemet bygger på att vi generaliserar. Det är ohanterbart att gå in på individnivå ..."Bara ett par citat tagna från artiklarna om varför homosexuella män, eller termen MSM (män som har sex med män) som RFSL använder sig av, inte får lämna blod. Det hela handlar om att de är en högriskgrupp och precis som alla andra
grupper av människor som utsatt sig själva för högre smittorisk (typ Thailandsresenärer osv), så får de inte lämna lämna blod. Det som Apati skriver stämmer också; om sjukvården inte kan garantera att något är helt säkert, så är iaf jag ganska glad att de utesluter grupper som utsätter sig själva för högre risk. Att lämna blod är ingen mänsklig rättighet, utan måste ske på mottagarens villkor (som RFSL skriver). Dock kan man väl kanske ifrågasätta just att det är en permanent karantän de sätts i.
Enligt SvD så är en ny utredning aktuell, så kanske kommer reglerna ändras? Men RFSL skriver samtidigt att
"Att MSM särbehandlas på detta sätt beror i huvudsak på föråldrade EU-regler och att om Sverige inte följer dessa regler så kan vi inte exportera blodplasma (Sverige är storproducent) till läkemedelsindustrin för 200 miljoner kronor om året." , vilket linte är något jag har hört talas om, men det är väl ett bra sätt att skylla ifrån sig om inte annat. Har vi inte ständig blodbrist i det här landet?
Själv lämnade jag blod fram till att jag inte fick längre. Tycker det är en självklarhet att göra det om man kan. Jag brukade välja en trisslott när jag lämnade.
Göteborg på låtsas.
Heja Off-topic! Jumpcut strikes again! Beroende på om jag tatuerar mig i år eller inte, så blir jag blodgivare iaf. Känns bra, som att man faktiskt gör något vettigt för andra. Tror dessutom att jag tillhör en rätt udda blodgrupp, så det är ju ett plus.
•pave paradise•
var tredje månad sen ja fyllde 18 ! även trombocyter bjuder jag på, mina trombocyter sägs vara off the hook å jag har 0+ blod. that's whats up !!!!
lämnat blod till o från (inte helt regelbundet pga piercing, resor, sjukdom etc) i 4 år
Jag har hört att man får fika när man ger blod :) va gott! :)
Ilhabia; Att ha en udda blodgrupp är sällan något plus. Jag har AB-, den ovanligaste blodgruppe, bara ca 1% av befolkningen som har den,och jag kan alltså bara lämna till de som har samma blodgrupp som jag. Jag har fått det vänliga tipset att lämna plasma istället.
Jag är blodgivare, har vart det i ca 3 år.