Röda hattar, blå hattar. Är DU smart nog?! [kluring]
Ett antal människor skickas in i ett isolerat rum. När dom går in får dom en hatt på sitt huvud, röd eller blå. De vet inte själva vilken färg dom har på sin egen hatt men kan se alla andras. I rummet får de inte på något sätt avslöja för någon annan vilken dom har på hatten. När de kommer ut ur rummet får alla skriva ner på en lapp vilken färg de tror att de har på sin hatt (röd eller blå). din uppgift: hitta en strategi som alla hattbärare ska följa, så att alla antingen gissar rätt ELLER alla gissar fel.exempel på en strategi: Alla gissar att dom har en blå hatt. Denna fungerar givetvis inte... bara ett exempel på vad för typ av grej som söks. OBS Det finns en fin lösning enkel lösning till det här problemet. All information är given. Det är inte meningen att ni ska märka ord som "tror" "gissar" osv... var förnuftiga och odryga bara =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man ser färgen på sin hatt genom att titta på reflektionen från dem andras ögon. Det var ju skitenkelt ju.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
ge dom lite syra så gissar dom begis fel huhuh
"life's a garden, dig it."
dem tar av hattarna och kollar själv?
Ingen idee att gissa vidare, jag har ju redan knäckt nöten.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Alla gissar att de har en gul hatt?
What it is, it is and what it ain't, it ain't
hälften har röda hattar o hälften har blåa hattar?:) LR så tar dom bara av sej hatten o tittar vilken färg dom har :) peace!
Sleep is the cousin of death
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
alla är färgblinda så inget ser de röda hattarna
Its Tricky!
man byter hatt me nån när ingen ser
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
man frågar nån vilken färg man har på hatten när man gått ut ur rummet. "i rummet får de inte på något sätt avslöja för någon annan vilken dom har på hatten."
Its Tricky!
asbra impicit vann.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
demigod måste vara iq befriad. impicit hade rätt
FÖRORT
Producent
2007-10-05 01:11
men säg det nurå! om impicits svar är rätt var det tråkigt :(
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Det är väl bara räkna hur många blå hattar det finns och hur många röda det finns. Om det ex. är 4 röda och 5 blå borde det väl betyda att man själv har en röd?
hejhej
kan man inte säga att man har en grön hatt eller nåt
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
meh så har nån skrivit redan...men jag hade sagt grön, inte gul!
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!
Hyvni P18 Varför det? Står ingenstans att det måste vara jämnt antal hattar i samma färg.
Kan finnas 200 röda och 1 blå.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net
fast det stod ju ingenstans att hälften hade blå o andra hälften röd...
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...
jaja. jag vann.
Its Tricky!
det här var annat än smok3s kluring må jag säga
impicit gav ratta svaret. men eftersom inte tradskaparen bekraftat sa testar jag: I rummet får de inte på något sätt avslöja för någon annan vilken dom har på hatten. kan dom avsloja vad nagon annan INTE har, sa forstar den personen vilken farg hatten har. en dum o irriterande losning, men sa e ju gator ofta.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
d e ju iof ett satt att avsloja anda, men om man ska marka ord..
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Hur svår var den där egentligen? Man ställer sig tre personer och säger "ni två har samma färg" eller "ni två har olika färg". Detta innebär att man inte avslöjat färgen för någon utan enbart om det är samma färg eller ej. Eller? Ska man vara riktigt grinig och säga att det inte finns något sätt att förklara vad en annan har för färg så går det inte. Det GÅR INTE att dela upp det om man inte får dela upp varandra helt enkelt.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
isofu P3 : Kan inte du scanna artikeln som du har som signatur, eller länka den? Jag blir nämligen skitförbannad varje gång jag läser ett inlägg av dig.
Om du inte kan länka eller scanna vill jag veta var du fått det ifrån. För det låter lika troligt som när folk säger "negrer är apor, ordbok från igår".
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
slår vad om att detta är som den där ap-tråden som egentligen inte hade nån mening.
Din hojtlåda är tom.
ingen har gissat rätt... det är ingen kuggis. åter igen så ska man inte märka ord. hade blivit en så seg formulering om man skulle täcka in alla dumma fall.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men vafan, det står ju ingenting om att de inte får ta av sig sina egna hattar och kolla själva. Är det så enkelt eller har du missat att berätta det bara?
Jumpcut. I rummet får de inte på något sätt avslöja för någon annan vilken (färg) dom har på hatten. Nja, det står ju att man inte på NÅGOT SÄTT får avslöja någon annans färg. Det borde ju således utesluta du har samma färg som honom eller henne.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide P25 : Nej, men det står fortfarande inte att man inte får ta av sig sin egen hatt och titta. Jag behöver inte berätta för dig vilken färg du har om du redan kollat själv, hajar du hur jag tänker? :)
Eller svarade du på mitt tidigare inlägg kanske...
Jag svarade på ditt tidigare inlägg. Det verkar ju helt ovettigt att man kan titta på sin egen hatt. Det skulle ju ta bort hela grejen med att GISSA när man kommer ut. Man kan ju inte gissa när man vet. Rent definitionsmässigt faller det alternativet bort. Om alla ska gissa antingen rätt eller fel blir det ju svårt. Man vet ju inte hur många hattar det finns av varje. Man vet ju inte ens hur många personer det finns, om det är ett jämnt antal eller inte. Detta spear ju således ingen roll. Vad som är ganska säkert är ju dock att alla inte kan gissa på att de har en blå (eller röd) hatt. Då borde ju någon ha fel och rätt, förutsatt att det faktiskt finns både blå och röda hattar. Att gissa på rosa eller gul skulle ju funka. Då har alla garanterat fel. Men det antar jag är fusk.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Men det är ju som klassikern "two coins equals thirty cents, one is not a quarter" där svaret inte är en quarter+5 utan 5+en quarter
Finns ju en liknande med några fångar i ett rum, som ska gissa färgen påsin hatt.. Satt och funderade ett tag men är ganska underbegåvad på gåtstadiet. Kan iaf säga att majoriteten här inte har förstått grejjen med gåtor.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Om de är 4 st som har blivit tilldelade hattar, så kommer t.ex. en som har en blå hatt på sig kunna se 2 hattar som är röda, och en hatt som är blå. Om han ser att den med blå hatt inte heller säger något (dvs han ser att det finns 2 blåa och en röd hatt själv) så betyder det att han är i samma situation som den andre (eller ja, alla blir i samma situation) och således bör den som observerar kunna slutleda att han själv har en blå hatt, (för skulle den som ser två röda hattar och en blå hatt se 3 röda hattar så skulle han inte tveka med att säga vilken hatt han själv hade då det måste finnas minst en blå hatt).
Graffare
2007-10-05 11:14
dem räknar hur många blå och röda hattar det är i rummet eftersom det var hälften som var röda och hälften blåa.. så hittar han 49 röda hattar och 50 blåa så är han röd
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
det var inte hälften, men annars var det ju bra tänkt.
dem får inte avslöja för varandra vilken färg på hatten dem har. ja men då kan dem väl säga till en blå-hatt-person; du har inte en röd hatt...eller?
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...
Och då avslöjar man inte vilken färg de har på hatten?
min första parantes tyckte jag antydde på att man inte fick gissa på andra färger än röd och blå... sen självklart får man inte titta på sin egen hatt. det behöver inte ens finnas några blå (eller röda) hattar.
ett starkt jävla tipps: alla behöver inte gissar rätt. känns som om folk låser sig på det
de finns inga hattar dom e bara mentalt störda`? YES ja hade rätt :) peace!
jumpcut P24 : Varfor blir du skitforbannad? Blir du forbannad pa mig eller tycker du texten e storande? Det ar inte jag som hittat pa skiten.
Jag kan inte lanka eller scanna det for ja har inte tillgang till det nu. Jag gick pa JMK (journalisthogskolan + centrum for masskommunikationsforskning) forut o kom over det i mina studier, skrev av pa papper for att ja tyckte d va sa absurt o roligt.
Om du lyckas fa tillgang till mediearkiv sa kan du ga dit o kolla. Ja har forsokt hitta pa internet oxo. Shit d e minst en person i manaden som fragar, ska fan skriva pa min press sa ja slipper upprepa hela tiden.
Tassel : Personerna ser att alla i rummet har antingen roda eller blaa hattar.. Om alla gissar pa en farg som dom inte ser i rummet, t ex gron, sa gissar alla fel.
isofu P3 : Ok, då kan jag acceptera det (eller, acceptera kanske är fel ord, men du hajar ;)) :) Tack för förklaringen, nu behöver jag inte sitta och tro att du är en sån där "det var en snubbe som sa såhär och då är det så"-whoait helt enkelt ;)
Som sagt, det var bara någon vecka sedan det var en kille som hävdade att det i svenska ordböcker på 1900-talet stått att negrer är apor.
Får dom bara gissa på blå eller röd? Om inte så är ju isofus svar rätt. Om dom bara kan gissa på blått eller rött så va det lite svårare...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
kolla da denna e bra me xD du frågar ngn "vad ska ja rösta på för o få fel?" så svarar han så hjälper du honom ME andra ord så berätttar dom inte färgen o alla får fel SÅ biffen e stekt :) peace!
OT: jumpcut antar att användaren som du syftar på menade beteckningen på mulatt som förr användes i uppslagsverk. Något plumpt stod det iaf att en mulatt var en blandning mellan en neger och en människa. Otroligt korkat hursomhaver :)
AIK
Men fuck off ge oss svaret innan jag exploderar
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
Jag tror jag måste bestämma mig för att den här var för svår för mig, ska bli kul att se vad det är för ett svar sen när det släpps.
alla kan ju skriva på lappen att dom inte har hattar på sig
Street savvy
hhmm.. vet personerna om att dom far antingen bla eller rod hatt? isf: det star inget om hur manga personer det ror sig om, sa om det bara ar 2 personer i rummet, sa ar d ju enkelt att lista ut va dom sjalva har for farg.