I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kriminella genier?

Övrigt - Blandat

2007-10-04 13:05

Kriminella genier?

Tjena hallå på we kära whoa-peeps.
Tänkte höra om tips om bra böcker om kriminella masterminds. Spelar ingen roll om det är självbiografier eller faktaböcker om såna - bara inte kriminalromaner skrivna från typ Liza Marklund. Ingen fiction alltså, böcker om sanna människor som gjort finurliga mästerstötar.

Filmer är också intressant.

Varför jag inte söker på google är för att jag vill få tips av folk som har läst en bok och tycker att den är bra och själv kan förklara varför.

Tack!

Not a follower, so Twitter has never been an option.

2007-10-04 13:14
Filmen Bandits med Bruce Willis och Billy Bob Thornton är väll baserad på en verklig händelse?

http://www.imdb.com/title/tt0219965/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-04 13:34
testie, ingen aning. Var ingen big fan av filmen faktiskt..
Men kan tänka mig att sleep-over-bandits är en sann story dock.

mindcolecter, jo, det var den jag hade i åtanke när jag startade tråden.. för har läst boken precis :) tycker det är skitkul med såna där smarta kriminella.
Moderator

2007-10-04 13:40
En film som är jävligt bra och baserad på en verklig händelse är Man On Fire. En av mina favorit filmer faktiskt. Riktigt bra är den :)
myspace.com/jiahprod

2007-10-04 13:47
Bondock saints... Fast, de är väl inte några genier direkt, men har för mig att de ha några rätt smarta grejer för sig
Hasch och Kokain - Bajensvin!

2007-10-04 14:00
J-A, jag vill helst ha tips om filmer/böcker som handlar om en kriminell, inte någon som blir utsatt för något kriminellt i värsta Denzel-andan och måste rädda alla (John Q-stil) :)

Även fast Man On Fire och John Q är snuskigt bra filmer så är det inte vad jag letar efter nu ;)

Spanky, haha, ja, den är feeet..! Sett den många gånger dock :(

2007-10-04 14:03
Kolla in serien Dexter som har börjat på kanal6. Går vid 23 tiden på måndagar. Han är riktigt jävla smart och besatt av detaljer. Älskar sättet han tänker på och hur han är som person

2007-10-04 14:10
"Ingen fiction alltså" :)

Tack ändå. Och helst inte serier. Min ranking:

1. Böcker
2. Filmer
10. Serier

Serier har antingen för lite verklighetsbasering eller för mkt, brukar bli svårt att hitta mellanläget.

Men tack ändå beer-man !

2007-10-04 14:11
Däremot fakta-serier, som gick på Discovery förut.. Tror serien hette Masterminds. Undrar hur man får tag på den... :S

2007-10-04 14:48
jönssonliga
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2007-10-04 14:53
Är det så otroligt svårt att läsa ett inlägg innan man postar?
Eller försökte du bara vara rolig..?

bah

2007-10-04 15:42
Allting som handlar om Mitnick. Den snubben var grym. Finns en film som heter Operation Takedown vet jag, men det finns nog sjukt mycket information om honom på nätet och i bokform.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-10-04 15:44
Queens Reigns Supreme: Fat Cat, 50 Cent and the Rise of the Hiphop Hustler. Handlar om gamla knarklangare i Queens såsom Supreme Team, Fat Cat, Pappy Mason etc och hur the rapgame blev affiliated med the crack game. Sjukt intressant bok. Är alltså ingen ficitonbok utan en reportagebok.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-04 16:09
dynamit harry
grab your dick and dubbel click

2007-10-04 16:16
trodde de skullle handla om att om man t.ex hade en kriminell morfar så hade man större chans o bli de själv

2007-10-04 16:54
På 70- och 80-talet gav det ut flera bokserier om spektakulära brott. Ta en sväng till ditt lokala antikvariat.

2007-10-04 17:00
jumpcut, jag läste nånstans att Takedown är gjord av nån som inte gillade Mitnick så den speglar Mitnick på fel sätt.

floppen, tycker du gamla knarklangare i Queens är kriminella genier? :) please :)

esc och gashen, snälla gå nån annanstans och med er tråkiga humor.

2007-10-04 17:02
johnny_k, nåt namn på bokserierna?
har varit nere på bokhandeln 10 gånger de senaste två månaderna men inte hittat nåt intressant :\

2007-10-04 17:32
teambanan P17 : På fel sätt? Han var alltså inte värsta asballa haxx0rn? ;) Det kan nog stämma det du säger, han verkar ju vara extremt cynisk i filmen... Lite "superskurk"-aktigt.
-QanA

2007-10-04 17:33
Teambanan
Nja... kommer faktiskt inte ihåg någon titel just nu. "Århundradets brott" dyker upp i skallen men det är nog mest en konstruktion. Men en duktig antikvarie (heter det så?) borde veta.

2007-10-04 17:37
Supreme gjorde en del realtivt genialiska grejjer ja...

2007-10-04 17:40
Det enda tipset jag har är P3 dokumentären om militärligan. Finns på P3:s hemsida

2007-10-04 17:40
joakim possener!

2007-10-04 18:00
"The Real Rick Ross Story" (Film) Geni och geni men han skapade ett av dom mest populära drogerna i modern tid.
 yessir!

2007-10-04 18:36
Killing Pablo Escobar

Walking the street of dreams

2007-10-06 01:30
jumpcut
ah precis. han säger ju själv iallafall att han inte gjorde någonting för personlig vinning utan bara för att testa sin egen intelligens. och att han inte var "bad guy" som han tycker han framställs själv i filmen.

johnny_k
Århundratets brott är typ en DVD-serie med olika brott från 1900-talet. Iallafall den jag känner till. Och just den täcker ju allt från seriemördare till kidnappningar.. så det är inte så mkt "masterminds" som jag är ute efter.. Tycker ju inte Bonnie & Clyde var evil geniuses ;)

Men det kanske finns en bokserie som heter så också, det vore nåt.
Ska fan fråga på bibblan, tack för tipset.

floppen
jag tänkte typ på bedragare, bankrånare, tjuvar.. som gjorde vågade stötar på ett smart sätt och kom undan med det.. inte knarklangning :P men tack ändå.

2007-10-06 01:48
ja, det brukar ju sägas att det är en hårfin gräns mellan genialt och sinnessjukt. men jag tror hitler krossade den gränsen rätt bra och är alltså inget kriminellt geni i den mån jag letar efter.

2007-10-06 03:21
finns ju en kille i ryssland som är inlåst för att han skrev en bok där han planerade ett mord/beskrev ett mord, som han då skulle utföra/hade utfört...inget bevis dock att han var kriminell, men boken släpptes och han fälldes till fängelse...surprise russia surprise!
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...

2007-10-06 03:45
Joachim Posener platsar väl in här, finns dock ingen bok om honom ...än :)
Trustorhärvan

2007-10-06 03:46
Se på fan, fanns en bok.

2007-10-06 04:01
Inside Man

Du har säkerligen sett den ifall du är intresserad av film. Ett genialiskt bankrån, även en störtbra film!
Att gå runt o kalla alla för brushan får din mamma att framstå som en hora

2007-10-06 04:55
daviden P26 : Är för full för att orka kolla upp det, men skrev inte han en bok för nåt år sedan? Har för mig det iaf... Massa joddel om att han inte ens borde blivit åtalad på grund av bristande bevis och i boken står det en jävla massa om hur orättvist allting var (trots att han fick loss som absolut minst 70 mille eller vad det var när han stack från landet) :)
-QanA

2007-10-06 06:17

Maffians värld - historien om cosa nostra, är en bra bok om den sicilianska maffian.

Zittla - The Fatal

2007-10-06 09:27
Nyckeln till frihet, aka The Shawshank Redemption.

Handlar iofs om en snubbe som bryter sig ur fängelse men den är verklighetsbaserad.
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2007-10-06 13:19
daviden, ah posener är en högst intressant person.
hade inte en jävla aning om att det fanns en bok. men om den innehåller mer tankar om åtalet å själva rättegångarna i sig så är den inte så intressant ändå.

jafari, det är min toa-bok just nu faktiskt ;) mkt intressant. även om de inte är den sortens kriminella jag letar efter just nu.

occupied, japp, den har jag sett. finns den i bokform också menar du eller menar du att jag skulle glo på rullen bara? riktigt genialiskt rån ja, minst sagt :)

pojo, film eller bok? tack för tipset.

2007-10-06 13:59
Så vitt jag vet en film, finns säkert en bok också :)
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2007-10-06 14:07
Smokescreen: en biografi om Allen Long, en helt vanlig snubbe som smugglade ganska många ton weed från colombia på 70-talet.

2007-10-06 15:17
Inga serier? Men iallafall, Prison Break säsong 1 :D
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2007-10-06 15:49
Johnny-V8, jag har läst Blow (George Jung) och tror det stod några rader om Allen i den. Det förtäljdes om någon som hade smugglat in typ 80 ton marijuana och åkt dit? Var det han eller är jag ute och cyklar?

Rätt kul när George åkte dit första gången liksom.. 600 pounds (ca 300 kilo tror jag). Han var fett stolt. Så springer han i nån som smuggla in 80 ton :) EGD.

2007-10-06 16:06
alpha dog

2007-10-06 16:07
Ett kriminellt geni är väl ändå en Psykopat?
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-10-06 16:13
RandomHero, utveckla gärna den tanken? Hahaha va.

maomakke, vem/vad är det? film? bok?

2007-10-06 16:39
Teambanan

Ja.
Skillnaden mellan ett geni och en psykopat är väl hårfin.
Vissa forskare hävdar att om man scannar en psykopats hjärna är den identisk med utformningen av ett genis hjärna.
Nu menar jag inte på att alla psykopaters hjärnor är identiska och att man är psykopat sedan födseln, även om det förekommer vissa fall av dessa då en person har haft en idyllisk uppväxt och är lyckad. Man har alla förutsättningar, man kan bli vad man vill. Man har uppnått det men ändå mördar man människor på random. Ett exempel på en sådan är Charles Manson.
Det jag menar på är att skillnaden mellan ett Geni och en Psykopats hjärna är hårfin, det tycks vara slumpen som avgör.
Om då skillnaden mellan ett geni och en psykopat är hårfin, är inte då ett kriminellt geni en psykopat?
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-10-06 16:41
Läs något om Djingis Khan. Han var ett strategiskt mastermind på sin tid.
njut

2007-10-06 17:01
RandomHero
1. Jag skulle gärna vilja se dessa "vissa forskare"s rapporter.
2. En psykopat är en person som saknar empati, ser inte konsekvenser av sitt handlande.

Kan knappast säga att en person som köper en byggnad 50 meter från en bank, anlitar grävmaskinister och experter på tunnelbyggande, fixar kartor över redan gjorda tunnelsystem, lär sig om olika materia i jorden, bygger en 90 meters tunnel runt/över/under andra tunnlar som leder till undersidan av ett bankvalv, borrar sig in genom 2 meter metall, stjäl över $150 000 000 (totalt vikt på några ton) genom att gå fram och tillbaka i den 90 meter långa tunneln säkert 200 gånger, dela pengarna 30-vägars eller mer för att sedan lämna landet är en psykopat i ordens sanna bemärkelse. Sedan bara sitta och flina när polisen går igenom tunneln för att finna att de hamnat mitt i ett iscensatt renoveringsprojekt startat och köpt av en man som inte finns, utfört av arbetare som inte finns som jobbar i ett företag som inte finns.

Genius.

2007-10-06 17:34
teambanan.. en film sann historia

2007-10-06 17:37
Catch me if you can

De e film de där.

2007-10-06 18:21
flykten från alcatraz vet ej om den finns i bok form men filmen md clint har väl alla sett?
Dom fann aldrig rymmarna.
i'm always telling the truth even when i'm lying.

2007-10-06 19:39
jag letar inte efter fängelserymningar :)
bra utförda bankrån, bedrägerier och sånt.

2007-10-06 19:42
Pengar som gräs av Eric Schlosser tror jag han heter.

Boken handlar om den svart arbetskraft, droger och om porrens historia i USA. Just delen om porren handlar om en kille som heter Reuben Sturman som va kriminell och smart. Den va riktigt intressant.

2007-10-06 19:43
blow