Bilköp ?
Funderar på att köpa bil.. Har aldrig ägt en bil och vet inte vad som är normalt pris, miltal osv... har tittat lite på en Honda Prelude från -93 som har gått 20 000 mil.. är det mycket? Aja, ge mig alla tips ni har när man ska köpa bil :) Peace
Jaha ?
hahah verkar inte va många bilnissar här på whoa asso :P ja e ba en liten skit o vet knappt ngt om bilar men :P läs lite sök google o grejjor kanske hjälper :D aja peace!
Sleep is the cousin of death
Det är fan skit att köpa en gammal bil.. jag köpte en toyota corolla-90:a som har kostat mig mer i rep.kostnader än inköpspris... ta ett lån o köp en nyare bil.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
de e för mycket pengar för en så gammal bil... sålde min toyota starlet -97 som gått 16000 för 17000..
mjo, men de e fina bilar.. prelude asså :)
Jaha ?
det var mkt pengar för en sådan bil. länka bild på den eller nått så man får se. men bara den gått igenom besiktningen osv så är det ju bra. sen över 20000 mil är mycket. sen får du ju fråga om den tickar i motorn osv innan du köper.
Get MAD and change
Köp en billigare ny bil istället. Som någon sa, inte värt med såana gamla och brukade bilar. Tycker inte jag. Men men
20 000 mil är inte så farligt.. kör på de du =)
It´s BIG it´s BLACK it´s JACK´S
20 000 är ju rätt mycket för en äldre bil..
Get MAD and change
taxibilar går 50-60 så den går nog att köra ett par mil till Mjo men då är den bra servad och massa delar bytta för x antal pengar. Jag har väldigt många kunder som kan mycket om bilar, alla säger samma sak... köp en volvo 740, skitful och drar lite mer bensin än en toyota men du får igen det i reparations/service kostnader. Om du ska ha en billig bil dvs. Inget över 15000 mil imo.
Rock out with your cock out!
Okej, tack så mycket.. mjo farsan får väl följa med o kolla på bilen då, han kan väl lite grann...
Bild på hondan (dock ej den bilen, likadan fast mindre motor tror jag)
Jaha ?
den på bilden va fin iaf.
Get MAD and change
busmil och lugna mil är två olika saker. Den där bilen kanske har gått hetsiga mil, mycke varv på mätaren. Viktigaste av allt är detta du skall tänka på innan du köper en äldre beg bil 1. Kolla kopplingen, drivlina växellåda.... Om dessa inte är friska kan det bli dyra efter reparationer. Känn på kopplingen om den är är ordentligt eller utrampad slö, kopplingen ska inte slira. känn på växellådan att den går in någorlunda ok på alla växlar, växla häftigt när du provkör så du känner att allt funkar. 2. riskokare brukar tendera till rost på dem vanliga ställen (skärmar osv) det är iof inget farligt med tanke på bilens ålder, Men åk in till GDS hall med bilen och hissa upp den, viktigaste att avgasröret, katalysatorn och karossen inte är genomrostat. 3. Stötdämparna ska vara styva och distinkta och inge hängiga och slöa. Kolla om bilen är rätt balanserat, detta gör du genom att kolla på däcken... Har alla däck jämnsliten yta så är det ok på hjulinställningen, men är det mer slitet på ena sidan av däcken så KAN det resultera till att även bromsarna håller på och slits. sommar och vinterdäck, bra djup. minst 1.5mm på sommar och 3mm på vinter. Kolla så motorn är frisk , allså inge tickande, skrammel eller blårök. kolla samtiliga oljor. Växelådsoljan, motoroljan osv om den är ljusbrun är oljan ny, är det mörk brun så är det OK, är det svart ska du skita i bilen. Checka när kamremen senaste är bytt om den inte har kamkedja dvs, när gjorde senaste besiktingen, senaste oljeservicen osv osv.. Du kan komma att få byta ut slitagedelar som gummibussningar, stöddämpare, kopplingsvajer osv efter att du köpt bilen, men de får man räkna med en bil som gått 20k mil. Servicebok är inte det viktigaste nu när de gäller denna bil, kolla vem som kört den och lukta, känn, smaka prova på bilen, du känner om det är en pålitlig bil... Kör på E4.an, svängiga vägar, krypkör osv, går bilen bra på alla sätt är det inge fara. Lycka till
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
jag tycker det låter dyrt med 28 lök för en 93´a som har gått 20 000 mil, jag köpte, som sagt kolla efter rost och om serviceboken är ordentligt ifylld och vad som är bytt, kamrem, växellåda osv kan bli dyra reparationer om du har otur
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
man kan kolla och få en någorlunda hum om priserna på www.bilpriser.se hjälpte mig lite i bilköpar-djungeln :)
Ni länkar ju till rena skroten. :)
Vissa asiatiska bilar i början på 90-talet är inget vidare. Toyota är ett undantag. Du verkar inte bry dig så mycket om bilar, köp dig en volvo 740 eller liknande. Mycket billiga, går dom sönder är det både billigt och enkelt att laga.
"Ibland när när jag känner för att träna brukar jag chilla i soffan och vänta tills det går över.."
orkar inte läsa, men jag har sålt å ägt ganska så många bilar i några år....vad har du för behov? vad får det kosta? utseende viktigt? Jag såg lite snabbt att många klankar ner på äldre bilar....jag har ägt 2 stycken "äldre" bilar som både hade gått över 20000 mil....båda fungerade utmärkt och krånglade aldrig....sen kan man självklart ha oflax när man köper en bil som rasar på hemvägen, men det är sådant man får kolla upp när man köper den.....köper du en bil via en bilfirma etc så får du ju oftast någon form av garanti och skulle något hända så kan du ju alltid vända dig till dom....köper du privat så bör du helt klart ha med dig någon som kan mkt om bilar som vet vad man ska kolla innan man köper bil.....väljer du en begagnad bil som nyligen blivit besiktigad och skattad så är du mer eller mindre safe i minst ett år till....... finns massor av saker man bör tänka på etc....men gå igenom först vad du har för behov och återkom så kanske jag kan stå till tjänst med lite tips etc....(säger inte att jag är expert eller något sådant, men jag vill väl säga att jag kan tillräckligt för att hjälpa en förlorad själ =D )
tut!
Spara pengar över vintern o köp min Audi A3 i vår istället :)
Snus är de intellektuellas drog.©<br>
Okej, tack så mycket :) speciellt Magicflow och MisguidedAngel ^^ Får väl ta med farsan.. han kan väl tillräckligt hoppas jag =)
Jaha ?
Beror ju helt på hur du tänker kring att köpa bil. Ska du ha en bil att ta dig från A till B utan prestige osv så är det bara sikta lågt och köpa nån mindre bil som är billig i drift och skatt. Köp så billigt att du har "råd" med att den kanske brakar ihop efter ett halvår. Folk som snackar om "dyra reparationer" för en bil för 15-20 papp från 93 är ju helt ute och cyklar. vill du ha nåt att glida runt i och stå och putsa med sävskinn dagarna i ända kan du ju lika gärna spara ihop mer pengar och köpa något schysstare från början. Själv köpte jag en Seat 95:a för orimligt lågt pris. För att va en 12årig SEAT var den i princip rostfri, motorn är skitglad (20000 mil) och jag ångrar inte det köpet en sekund. Det går att hitta bra bilar även under 15K om man bara har lite tålamod och väntar ut dem. *tar i trä*
Endevaour > Bilen ska vara relativt billig, 25-30k, gå bra, hyffsat snabb. Ska helst se bra ut också. Kanske inga små kriterier för en bil i den prisklassen men det borde ju finnas :)
Jaha ?
du borde köpa en lamborghini...eller en fett fräsh merca.. ;)
du bör nog kunna hitta någon volvo S40/v40 för dom pengarna idag... lite äldre modell 97'a eller nått..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen
2007-10-02 19:53
Mastermani > men jag vill ju ha en snygg bil? ;)
Jaha ?
biltema > som sagt, vill ha en snygg bil
Jaha ?
Stashie P0 ... snygg va det ja.. hur många snygga får han för dom pengarna då.. en nissan 200 med kass motor?
BLÄ
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Köp en Volvo 740 håller bra bra pris bra priser till reserv delar å fan va kul med bakhjuls drift :D
Henkish a.K.a ProNooB.
Henkish P15 Någon som fattar! Ja eller en 940 som jag vissa svårare ännså är det inte..
BLÄ
Weissman Roadster är ju rätt fiffig. inredningen går dessutom att få helt i struts-skinn:D
And your fat friend, her nickname is Mini-van.. http://seanism.com/dlarea/?action=watch&id=120
Henkish & Biltema > är inte 940, 240, 740 osv bilar som lämpar sig för landsvägskörning?... för det lär jag inte behöva så mkt.. känns bonnigt.
Jaha ?
Henkish & Biltema > är inte 940, 240, 740 osv bilar som lämpar sig för landsvägskörning?... för det lär jag inte behöva så mkt.. känns bonnigt. stämmer väl att rätt många bönder har såna men de e nog mest pga att dom e lättmekade+bakhjulsdrift.. funtar faktiskt själv på att köpa nån halvrisig volvo till vintern o leka me
Snus är de intellektuellas drog.©<br>
Stashie P0 Henkish & Biltema > är inte 940, 240, 740 osv bilar som lämpar sig för landsvägskörning?... för det lär jag inte behöva så mkt.. känns bonnigt. det e jue för fan bakhjuls drift å inte 4wd. såå nee..:S
Henkish a.K.a ProNooB.
denna kan du köpa, en riktig PARLA
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist
2007-10-06 15:55
Du kan ju ta ett lån och köpa min camaro som är fett mycket coolare och bara har gått 8100 mil?