I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vattensköldpadda

Övrigt - Blandat

2007-09-27 00:48

Vattensköldpadda

På söndag ska jag hämta min rödörade vattensköldpadda som tror att han är en landsköldpadda. (haha)

Har någon erfarenhet av såna? =P

"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-09-27 02:16
tack :D (haha)
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-09-27 03:05
Jag hoppas värkligen att du vet vad du ska göra, det är MYCKET jobb med sköldpaddor och mycket att veta om dom för att dom ska må bra.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2007-09-27 08:52
ja har en sån sköldpadda stor  som fan e den :) o den e nolife simmar bara runt i sin sak som e förliten o äter o skiter o så får man byta vatten hur ofta som helst om de inte ska lukta skunk o man vill kunna se sköldpaddan :)

o  jo man ska ta ut dom o skit men ja kan inte för ja har hund som käkar upp den då + inte min ;D min lillebrors

lycka till!:D

peace out!! :D
Sleep is the cousin of death

2007-09-27 11:37
Hahah. Jag har fan rensat google på information.
Och det är lite roligt för att han tror ju att han är en landis..

men äre någon som har blivit  biten av en?

vill veta hur de känns innan jag riskerar det!! :P

2007-09-27 13:13
för min del kan jag tycka att dom är lite agro i alla fall mina va det.. en gång när min lillebror (då 11 år) höll sitt finger ovanför akvariet så tog den lilla krabat oo flög upp och bet han i fingret. lite ironiskt dock..
 long live our dearly beloved prophet Gad!!

2007-09-27 15:56
hade en sådan när jag var mindre. den ska ha ett stort akvarium som han kan simma runt i. det skall även finnas möjlighet för den att soltorka. DVS en större sten som når över vattenytan eventuellt(som jag hade) en större korkbit som den kan klättra upp på och flyta omkring på.

den skall självklart finnas doppvärmare och sådan där akvariumlampa.

fråga i djuraffären dom vet bäst. Sedan ska du ta upp den imellanåt och städa akvariet och äver borsta skalet på honom (tandborste funkar bra) tänk på att aldrig lyfta den genom att trycka på magen och skalet. magen är känslig som fan.. håll i kanterna på skalet som man håller en CDskiva..

det skall vara sten i botten på akvariet och dessa ska du koka när du rengör akvariet.

men som sagtall info kan du få i djuraffären 

BTW ang. bitning. min jävel bet av en blyertspenna, så dom kan bita jävligt hårt.. barnfingrar skall hållas bort när dom är lite större, som kan knipsa dom rakt av..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-09-27 16:30
friktion: tack för info :D
Denhär sköldisen tror som sagt att han är en landsköldpadda och vandrar runt mycket på golvet å så. Han har aldrig bitit någon av de tre barnen som ägde honom innan.

Men bajsar dom mycket?`haha ':D

och hur ofta borde man mata honom med foder?

vet ej hur gammal han är.. men han är 13 cm från huvud till svans, då han säger att dom har hållit in på annan mat än foder för att han inte ska bli så stor.

2007-09-27 16:30
en sak till.. hur lätt börjar det stinka i akvariumet/terrariet?

2007-09-27 16:38
hur mycke den bajsar är beroende på hur mycke den äter (duh:P)
och det ligger väl sammankopplat med hur snabbt det börjar stinka. men du ska byta när vattner är smutsigt (som med akvariefiskar) kommer itne ihåg hur ofta och hur mycket den ska äta, men den äter iaf pellets. och matar man för mkt kommer vattnet att bli smutsigt snabbare

vattensköldpaddor överlever på land eftersom de har lungor och inte gälar, men de behöver vatten för att inte torka ut. därför bör du ge den tillgång till rikligt med vatten så att den även kan simma runt. den behöver det...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-09-27 16:47
Det är klart att den får tillräckligt med vatten, men jag är lite orolig över vattnet bara för att jag har lyckats döda två fiskar.. och hur svårt äre inte att döda en kampfisk liksom? det blev alger i vattnet oavsett hur ofta jag gjorde rent åså..  han får vara uppe och gå så mycket som han behöver.. men hur länge kan en sköldis klara av att vara utanför vatten? :P

2007-09-27 18:04
dom där jävla djuren luktar sjukt äckligt. usch!

2007-09-27 18:08
Jag hade en vattensköldpadda en gång!
Han hade ätstörningar.  = han åt ingenting
Jag vill ha roligt , inte trevligt

2007-09-27 18:14

"men jag är lite orolig över vattnet bara för att jag har lyckats döda två fiskar.. och hur svårt äre inte att döda en kampfisk liksom? det blev alger i vattnet oavsett hur ofta jag gjorde rent åså.."

Jag har haft kampfiskar och ål.

Jag hade problem med alger, för lågt åh-värde blev resultatet, men.. Bikarbonat funkar skitbra!

Jag har även hört att salt, utan jod, ska vara bra för ph värdet och "skit-nivån" (ursäkta språket).

Det finns speciella medel som du kan mäta med, för att kolla hur bra vattnet mår, den mäter hur mycket skit i vattnet det är och hur salt och sött det är och annat.
För ibland så är det så att vattnet kan se rent ut, även om det är jätte smutsigt.

Jag bytte vatten 1 gång i veckan, och ungefär var fjärde vecka gjorde jag helstädning i akvariet. (vilket jag hörde senare att det itne är jätte bra att byta vatten så ofta.)

Hur som helst, sköldpaddor kan vara bitska, alla är det inte.

Lycka till!

=)

2007-09-27 18:16
PS!!

Temperaturen är Jätte Viktig!!

ds...

2007-09-27 18:17
tack för tipsen :)

2007-09-27 19:22
min sköldpadda exakt sån som du ska köpa e skit stor o den bet min morsa hon fick inte ens ngt märke så de e nog lungt me bit grejjset...

2007-09-27 19:58
hehe. bra.. då behöver ja inte vara orolig..  var mest rädd för större skador med tanke på att jag går elev som frisör å då är händerna det viktigaste man har liksom .. :P

2007-09-27 20:59
störra skador kmr du nog inte få :)
du kanske får ngt litet sår om den biter riktigt ordentligt men inget mer :D

tar du ut den varje dag ngn timme så e de lungt de e när man gör som mej o har dne i akvariumet hela tiden den blir galen o biter allt som kmr i närheten av han :)

peace!

2007-09-27 23:05
känns skönt eftersom att jag endast vill ha honom för att ha någon att pyssla om, och lite sällskap med ngn som går omkring på golvet och pysslar på.. han har aldrig bitit någon vad jag vet. Men i början kan ju alla djur vara osäkra vad jag vet så .. :P

2007-09-27 23:20
friktion..

snälla, ge mig en sköldpadda med gälar!

nej, jag behöver två!
smisk, fnask och ganja!

2007-09-28 00:26
vem fan köper en fattig sköldpadda som knappt kan röra på sig? Fan roligare med vandrandepinnar isåfall. Styr en pojkvän om du har sån brist på tid, han kan va ditt djur.
- OKAAAAJ

2007-09-28 00:48
viktorr, Vad vet du om sköldpador? jag har en pojkvän som jag både har koppel och cykelflagga på.. men who cares? jag vill ha en sköldis, dom verkar vara muntrare än dig iaf :)

2007-09-28 00:49
dessutom så köper jag den inte ;D

2007-09-30 16:56
hehe. ska man ha tänt åt sköldisen på natten? nån som vet? hoho?

2007-09-30 20:00

Jag hade fram till førra sommaren en rejæl leopardskøldpadda vid namn Egge. Han var ca 2 dm høg och riktigt korkad men en ælskad familjemedlem. Denna skøldpadda levde om sommrarna ute i en liten hage med tillhørande litet hus-fullt-av-hø. På dagarna lyfte man ut honom ur hagen så att han fick vandra runt och beta i trædgården. En trevlig syn æven om hans konstanta vandrande mot solnedgången var lite enerverande ibland. Minst en gång i veckan var han bortglømd i någon timme och lyckades rymma en bra bit. Dock så såg man hans spår ganska tydligt på åkern nedanfør huset och man återfann honom alltid. En gång var han dock borta två veckor innan våra grannar (grannar ær ett relativt avståndsbegrepp, i det hær fallet 1 km) fann honom liggandes i solen vid deras ladugård.

Om någon undrar vad som hænde med Egge så rymde han en sista gång nær vi var på semester, detta var førsta gången under 5 år som han lyckades bryta sig ut ur hagen. En endaste dag hade han varit på flykt nær vi kom hem men vi lyckades aldrig hitta honom. Egge var då 20 år gammal och kanske lever han æn idag. En gång tidigare i sitt liv har han faktiskt øverlevt en vintervecka utomhus, detta i umeå i mars månad.

Egge, om du læser det hær så var det trevligt att kænna dig!

mera msz!

2007-09-30 20:01
Om vattenskøldpaddor vet jag dock inte ett dyft.
mera msz!

2007-09-30 20:03
jag har haft några sköldpaddor i mina dar. mix, flipper och skipper.

2007-09-30 20:41
aahw. hoppas att Egge har det bra!!

2007-09-30 22:35
passa dig för såna där.. min moster hade en sådan en gång.. den var liten och trevlig ibörjan, men genom åren utvecklades den till ett argsint monster med ett hjärta av sten och försökte ta kål på varenda jävel i huset..

gör dig av med den innan det är för sent..

2007-09-30 22:39
sköldpaddsbajs är typ giftigt. plus att det är alldeles löst och vattnigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-30 23:38
Han är ju sjukt söt å snäll. Iofs så försökte han bita hunden, men jag förstår honom :D hahaha! Han har aldrig bitit någon människa under sitt 12åriga liv..  Men åter till frågan.. ska jag ha lampan tänd eller släckt på natten? nån som vet? =)

2007-10-01 11:04
du ser han börjar redan gå till anfall... stackars hundjävel, vars lata-slackerdawgsliv är så gott som slut..

2007-10-01 14:15
Borde du inte ha tagit redan på allt detta innan du skaffade sköldpaddan?
Jag menar du har honom nu och vet inte ens om han ska ha tänt eller släckt på natten?

Stackars djur...
One chapter a day

2007-10-01 16:47
hehe. det var det enda jag glömde bort att fråga/ ta reda på.. det tänker man ju inte direkt på förns man är där och ska ha tänt eller släckt..
Den sista jag vill bli dömd av är ngn som inte känner mig. så. sry.. i don't care.

2007-10-01 18:16
Jag bara reagerade på att du inte visste allt om ett djur som du skulle skaffa. Men det är inte min sköldpadda eller mitt samvete om nått går snett. Det är ju lätt att döma utav det du skriver och om du lägger upp en tråd på ett forum så får du faktiskt vänta dig kommentarer.

Men lycka till med ditt djur, hoppas det blir kul.
One chapter a day

2007-10-01 18:56
Eftersom att alla djur är individuella och jag inte bara vill kolla på faktasidor utan vill också höra om folks erfarenheter. Jag tog hand om honom för att han behövde mer uppmärksamhet än vad han fick och jag har mycket uppmärksamhet att ge.

Sen så vet man inte allt om ett djur när man skaffar det, man lär sig med tiden.