I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

har fått en gitarr, hur fan gör jag nu?

Övrigt - Blandat

2007-09-26 21:39

har fått en gitarr, hur fan gör jag nu?

fyllde 23 år i fredags.

fick en gitarr som jag ändå hade tänkt köpa.. ibland är det bra med vänner.
nåväl

jag vet att jag har dåligt tålamod men nu har jag gett mig fan på att lära mig det här.. har suttit idag för första gången och knäppt lite på strängarna men jag vet inte vilket som är det bästa sättet att lära sig på...?

har varit runt på ett antal hemsidor men fan känns som alla går på mvg-kursen på direkten

jag vet fan inte hur man lirar ackord. sen alla dessa bokstäver.

för att inte tala om alla jäkla strängar jag kommer åt med mina annars så smala fingrar.

jag behöver hjälp.. hur bär jag mig åt!?

bollen är rund och en match är 90 minuter

2007-09-26 21:41
De ska finnas program man laddar ner från internet som visar hur man ska hålla fingrarna osv för att kunna lära sig spela,. sedan olika låtar med en video som visar vilka strängar du ska ha fingrarna på och massa annat .

2007-09-26 21:41
Heroin och lidande i låtarna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-26 21:48
Goggla runt lite efter sånna program jag nämnde vet dock inte vad de heter, med de är värt ett försök iaf

2007-09-26 21:49
okej.

vad heter programmet/programmen?

snarare heroin i blodet för att behålla skärpan...eller förlora den

2007-09-26 21:51
som jag skrev ,. vet inte vad programen heter men min kompis lärde sig spela gitarr på de sättet

2007-09-26 22:02

mjae du skrev ju egentligen aldrig att du inte visste vad programmen hette.

men någon kanske vet då...

kan din kompis, kan jag!

2007-09-26 22:06
Racken P18

Goggla runt lite efter sånna program jag nämnde vet dock inte vad de heter, med de är värt ett försök iaf

Daterat:
Idag 21:48

2007-09-26 22:08
okej, såg inte det andra inlägget!

2007-09-26 22:10
de är lungt,. hittat något eller ?

2007-09-26 22:44
På de flesta musikaffärer finns det ackordböcker för nybörjare. Att plocka upp en sån kanske är en god ide? Annars har du www.ultimate-guitar.com där finns en massa tabbar och även en flik som heter just "lessons". Kan vara värd att kolla på.

2007-09-26 23:55
Allt finns på nätet, bara sök. Finns säkert hela video-gitarrlektioner att ladda ner.

2007-09-26 23:56
ladda ner Guitar Pro och tabs från random sidor, kan söka på google. lättare blir det inte
du är kär i mig.
Hangaround

2007-09-27 01:18
Kika in här http://ullberg.com/gitarrkurs/ därifrån har jag lärt mig en del av grunderna.

2007-09-27 07:17

som Svensson X1 säger, fixa hem guitar pro o sen har du en sida som heter mysongbook.com där du tar hem låtar som du öppnar i progget o sen ser hur du ska lira, jävligt najs o smidigt progg måste ja säga! jag själv använder de till och från..

ett annat bra sätt e ju att ha nån du känner som e tok tajt på guran som har tålamod/lust/ork o hjälp till att lära dig simpla grunder för att sedan utvecklas, så jag började!!

Lycka till!! :D

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-27 10:32
ta kurser

det snåla sättet med böcker är bäst som komplement.
det kommer även ta längre tid att hajja allting.

alt. hitta en polare som kan lira och be denna hjälpa dig.
men det bästa är kurser, eller en blandning av allt detta.

lycka till
Skivsamlare

2007-09-27 11:48
Detta skrev jag i en annan tråd där nån behövde hjälp med tabs, kanske kan vara till hjälp?

En Halv Groda Dansar Aldrig Ensam fick jag lära mig för massa år sedan, ehgdae är alltså namnen på strängarna, E är nedersta, H är näst nedersta osv.

e|-------------------------||
b|-------------------------||
g|-------------------------||
d|----------5--------------||
a|------7-7---7-5----------||
e|----------------8-7------||

man läser precis som vanligt från vänster till höger, och den första siffran du ser är 7, på A-strängen. Detta betyder att du ska hålla fingret på det sjunde bandet på den näst översta strängen och slå. sen ska du slå på samma igen. Därefter sätter du fingret på femte bandet på D-strängen, alltså tredje överst.

Sen är det bara att fortsätta, holla om du inte hajjar.
fair enough..

2007-09-27 13:39
Fast eftersom ingen utanför sverige använder sig av H (istället för B) kan det vara värt att nämna.

Köp en gitarrbok, typ Ackorden och jag. Finns i musikaffärer, kostar kanske en hundralapp. Och bläddra i dem först så du ser om du förstår de första sidorna eller om boken är inriktad på mer avancerat spel

2007-09-27 13:47
En Ball Groda Dansar Aldrig Ensam
får det bli :)

2007-09-27 13:54
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-09-27 14:07

ett bra tips är att börja att lära dig dom vanliga ackorden som är hyffsat lätt att ta
börja lära dig, A, Am, C, D, Dm, E, Em & G

kolla runnt lite och försök hitta låtar som har dom ackorden bara.. F och B är svåra ackord att ta till en början

bra exempel är knocking on heavens door, den går G-D-Am..G-D-C hela låten.. så om du börjar med att lära dig den så har du lärt dig fyra ackord på en gång och är en god bit på vägen

för att titta hur du tar ackorden så kan du kolla här http://www.swedetab.se/ackordgrepp.php 

Lär dig ackorden, och försök lära dig att byta mellan, sen går det smidigare å smidigare att byta mellan ackorden.. till sist kan du försöka spela efter låten.. bob dylan - knockin on heavens door

2007-09-27 14:40
Den här tråden borde kletas fast.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2007-09-27 21:23
okej många bra tips! nice.

har tagit en paus idag från gitarrlirandet men tänker köra i helgen när jag är utvilad och hjärnan står på topp!

måste få en bra start känner jag.. men ska nog fan börja med guns n roses. verkar vettigt och så är dom sjukt bra!

fortsätt langa

2007-09-27 22:45
gå till en musikaffär och köpt ett nybörjarkit. typ nåt häfte eller bok, ofta nån cd med. funkar säkert jättebra.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2007-09-27 22:48
det finns bror, det finns...
smisk, fnask och ganja!
Admin

2007-09-27 22:50
En Björn Går Där Alldeles Ensam. Det fick jag lära mig vid 10 års ålder för min gitarrlärare var övertygad om att ingen jävel skulle använda "H" längre =)
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2007-09-27 23:01
ge mig myset på din visningsbild så lär jag dig spela...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-09-27 23:06
Rekomenderar också starkt Guitar Pro. "Skriver" all musik till bandet i det programet och det är sjukt enkelt för dom andra att lära sig mina låtar sen!

2007-09-28 07:43
SaXoR P17
GE MIG DIN GITARR!

2007-09-28 11:23
jalli
Aldrig!

2007-09-28 11:28
ett annat tips är att hoppa in på YOUTUBE
och söka på guitar lessons, du hittar en väldigt massa gratis lektioner och genomgångar för nybörjare.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-09-30 03:46
har kört youtube och guitar lessons men hittar väl inget som jag anser vara direkt bra för nybörjare..

kanske bara letat kasst!?

2007-09-30 07:43
jag har sett några som gjort en del grymt bra nybörjarvideos, ska se om jag hittar de när jag är lite mindre trött :P
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-09-30 14:54

2007-09-30 15:37
kolla in dessa,

http://youtube.com/user/JustinSandercoe
http://youtube.com/user/JustinSandercoeSongs

finns en massa andra om du bara söker på "guitar lesson"

2007-09-30 20:57
Kan du "smoke on the water"?