I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Maxålder för militär tjänstgöring?

Övrigt - Blandat

2007-09-23 03:30

Maxålder för militär tjänstgöring?

Gjorde aldrig lumpen när man skulle pga av jobb och annat.
Inte för att det är något jag ångrat då jag valde andra saker i livet som var mycket viktigare för mig själv men om möjlighet finns att ta den biten nu senare i livet så varför inte.
Läser mycket om militärt relaterade saker så känner ofta att förstahands erfarenhet hade varit bra. Även andra saker jag gärna skulle jobba med ger rejäla försprång om man har militär bakgrund.
Jobbar för närvarande med helt andra saker och har det egentligen bra på alla sätt och vis, men man lever bara en gång och varför inte testa på så mycket som möjligt.
Så nu till frågorna:
Till vilken ålder kan man "mönstra" & tjänstgöra är det 27 som gäller?

Kan man gå med i hemvärnet utan lumpen i ryggen och hur pass mycket väger deras utbildning om man vill utveckla militär karriär?

Är det någon skillnad i ovan ställda frågor när det gäller armén/flottan/flygvapnet?

Har alltså mönstrat tidigare och skulle ha tjänstgjort som befäl i armén, hur väger det?

2007-09-23 03:51
När jag var 20 o hade halat mig ur med div flyttningar o ändrade mönstringstider, fick jag ett brev att jag inte fick mönstra pga ålder osv...
Det kanske kan hjälpa, bäst är la o ringa på måndag morgon o kolla..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-23 10:16
Nordic Battle group reklamen har fungerat på dig? Tror det blir svårt att göra lumpen som 27 åring.

2007-09-23 11:05
Well, fått höra att det är 38 som gäller i vissa länder så..ja..
•pave paradise•

2007-09-23 12:06
Efter samtal med svärfar som är nybliven pensionär från att ha varit överste av första graden så har jag förstått det som att om man mönstrat och inte gjort lumpen alternativt mönstrat och gjort lumpen så är det kört att få göra värnplikten (igen).

Man kan dock skjuta upp mönstringen om man har skäl till att inte göra den just för tillfället. Däremot är åldersgränsen 24 år. Fast jag vet att när jag gjorde lumpen var det en 27-taggare som låg inne... Men det kan ju ha varit så att han mönstrade och sen sköt upp sin värnplikt.

Vad gäller en karriär som YOFF är det väl bara att glömma mer eller mindre, ingen värnplikt - ingen kadett typ.

Men du säger att du mönstrat och du har alltså varit hos inskrivningsförrätaren om du t o m blivit placerad som KB eller PB-elev. Hur i helvete kommer det sig att du inte gjorde din värnplikt? Har man kommit ut från inskrivningsförrätaren med en placering är det rätt meckigt att komma undan...

Som sagt, ska du bli YOFF utan att ha genomfört din värnplikt så blir det svårt, om inte omöjligt. Speciellt idag när försvaret är så pass bantat och de enda som kommer in är de tyngsta grabbarna från värnplikten. Däremot har jag förstått att det finns någon slags grundutbildning att gå för att sedan kunna gå med i HV. Från HV ska man sedan kunna söka utlandstjänst efter ett tag.

Då kan du ju göra som en hel del krigstokiga gör och söka till varenda mission och hoppas på att få åka iväg så mycket som möjligt.

Jag råder dig att kolla upp SoldFs fora istället, det går att googla fram. Där sitter det YOFF och andra som varit med mer och har sjukt mycket mer koll än vad jag eller nån annan på whoa har :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-23 12:31
YOP-elev kan du inte bli om du inte gjort lumpen och fått, med de nya betygen iaf, minst JA-7-7 i betyg. Enda chansen jag tror du har är NBG 2010(?) då du kan få rycka in som typ snickare eller elektriker, men svårt att bli något mer "krigiskt" än så!

och för högvaktsutbildningen ska man väl ha gjort lumpen? vapenhantering and shit like that!
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-09-23 12:38
va glad att du slipper allt som har me den fattiga verksamheten att göra, allt suger kuk som har me militären att göra

2007-09-23 12:52
Fredrik P26:
Har inte ens sett.

jumpcut P24 & andra:
Tack som fan, precis detta jag behövde veta. Är som tur är inte krigstokig, är nog bra att folk som inte är det också tjänstgör :)
Har som sagt mina anledningar att vara intresserad.