I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga om speciell reklam.

Övrigt - Blandat

2007-09-30 17:31
joda  : Jag såg nåt brittiskt där de kört en liknande grej. De anlitade två reklammakare att komma till London och medverka i ett experiment. När de sedan kom in till kontoret så fick de i uppdrag att göra en reklambild för en djurkyrkogård typ. Men i ett kuvert i rummet låg en bild som programledaren ritat.

De hade åtta timmar på sig, när de sedan var klara visade programledaren bilden han ritat som såg nästan identisk ut. Helt galet.

Det enda de gjort var att placera ut små bilder av harpor, portar och nallebjörnar (bilden de ritat var en nallebjörn som spelade harpa vid pärleporten typ) på den väg som reklammakarna åkte taxi från hotellet till kontoret...
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA
Toastare

2007-09-30 19:10
jumpcut.. ja samma här. Sen valde jag såklart ananasen.
Jag skyller allt på Emma!

2007-09-30 20:11
BountyBoo F27 : Jag med. Det var ju sjukt tydligt att de körde en bildruta då och då där i slutet, och det var intressant för jag tänkte verkligen på det och undrade hur bra det skulle funka. Men när man såg apelsin vs. ananas var det tydligt :)

Inte att man blev sugen på ananas, men hade jag fått välja där och då mellan det och apelsin hade det blivit det :)

Kul att sånt där funkar även när man är medveten om det.
-QanA

2007-09-30 23:30

vad hette programmet? hjärnstorm? hittar det inte på svt's hemsida :/

och jag vet ju vilket program ni pratar om, har det på tungan, namnet, inte programmet. irriterande! har gått på femman och en engelsk lirare gjorde allt, right?

fick någon att gå igenom nå stort food court-liknande (marknad?) baklänges för att leta upp ett kort som han, han som gick baklänges, hade gömt, utan att han som blev styrd fick säga ett ord. samtidigt som han går igenom hela stället så kommer han på en massa saker om hans familj, utan att den andra killen säger ett ord.

blö. måste hitta dem där äckliga videorna, vet att jag satt och kolla på massa på dutuben för ett par veckor sen. röv. aja, nästa inlägg kanske

norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello
Toastare

2007-09-30 23:35
Hjärnstorm hette det ja...

Länk
Jag skyller allt på Emma!

2007-10-01 00:33
jumpcut mmm
det såg jag med, men det är den andra snubben..
han mörkhåriga med lite skägg sådär

han såg jag lura i en annan person att han var osynlig, han stod framför honom men han såg honom inte, sett han få folk att blir förlamade i vissa kroppsdelar osv :))

Han har iaf gjort en sån reklamgrej, fett kul var det iaf :)
Sjukt sånt där.

Jag valde självklart apelsinen förövrigt, bara för att jag såg ananasen och det var så uppenbart. På samma sätta valde jag inte heller klockan :)

Som sånt där tänk inte på en röd paprika, ja då tänker man fan på en kaktus :)

Jumpcut, det där reklamgrejen (vet att det är samma nu när ja läste om hela grejen) var inte det i samma avsnitt som han körde nån liknande symbolgrej som dom gjorde på svt, eller om det var när dom skulle hålla händerna antingen med handflatan upp eller ner typ :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-01 00:39
spex, det där när dom kommer fram till saker är dock oftast rätt tydligt.. leta respons hos mottagaren (affirmation) och när du träffar rätt fortsätter du.. självklart är det något som kräver övning för att göras snyggt men en enkel princip. Går att säga mycket utan ord.

Som exemplet när en kille väljer en låt typ och sen skulle han typ stå där..  sen typ skulle dom bara spela lite hit å dit, sen slutar det med att dom spelar låten som dirigenten "endast" tänkt på.

Inte så svårt att hajja, när han hör någon spela som han vill ger han den personen uppmärksamhet, etc.. sen när någon träffar rätt får denna tillräcklig uppmärksamhet för att andra ska märka detta, titta på den sen spela samma sak, sen blird et den "tänkta" låten.

Då var det roligare när han gissade låt utifrån typ ett häfte med 40st verk eller nått som dom dirigerade i luften.. så träffade han endå typ alla rätt :)

Men samma sak där, det slumpmässiga valet är allt annat än slumpmässigt, utan i högsta grad beräknerligt :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-01 00:50
ja tror att shufflen på min iriver e mkultra infested, spelar låtarna ja vill höra, eller som "de" vill att ja ska höra kanske?..

sen, dirigenten eller vem d va, förstod inte allt va du skrev, fick han välja vilken låt som helst? om ja, d betyder ändå att de som gjorde "testet"/whatever på honom haft någon aning om vad för musikgenre han gillade, o sen vidare vilken artist. måste ju vara någon sort läsning innan de kunde reagera på hans reaktioner, right?
norman bates behemot
bubba fett alfred bello
arthur's detour azazello

2007-10-01 00:59
joda  : Jo, det är ju självklart att man kan välja "fel" bara för att jävlas. Jag förstod ju (ja, vem gjorde inte det?) och tyckte det var kul att man drogs mot "rätt" fastän man visste om vilket man "skulle" välja :)

Jag satt bara och slötittade på basketkastarna förresten, såg ändå inte gorillan förrän precis när den försvann ur bild. Den var fan inte så uppenbar som de ville tro. En svart figur som går bland massa svartklädda som hoppar runt? :P
-QanA

2007-10-01 02:00
Den första valde en låt sen stod han å tänkte på den och tittade liksom på dom som spelade i orkestern och därigenom kunde han ge affirmation och styra.

Den andra valde från en samling typ 40..

då det är dirigent och orkester så förmodar jag att det var klassiska i den första också, men det spelar ingen roll... det kunde lika gärna varit enter sandman och det hade funkat precis lika bra.

Det är precis omvänd teknik som dom själva använder när dom "läser" tankar.. dom hintar åt olika håll lite subtilt, sen kollar dom repspons, får dom gensvar kör dom vidare.. annars testar dom nått annat.

men ja den andra valde från typ 40 verk, varav x antal verk är "uppenbara" viket gör att det är mindre sannolikt att dessa väljs osv, sen var verken i sig uppdelade i tydliga typer osvosvosv..

allt handlar om att få det sannolika att se osannolikt ut. inte tvärtom :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-01 02:01
klart.. men är väl inte så konstigt..
om jag säger apelsin åt dig 100 ggr på en dag så klart det sätter sina spår..

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-01 16:45
Den här diskussionen påminner mig om Keith Berry . Han som hade ett program som gick på 6an för ett tag sen .. så jäävla sjuka grejer han gjorde med folk
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-10-01 16:47
MickMästarn P19 : Var det också mindgames eller var det den där porrfilmen? ;)
-QanA

2007-10-01 16:49
haha, nja inte den typen av sjuka grejer.
jo det var ungefär som att han läste folks tankar. det gjorde han ju klart inte men vafan jag kunde inte komma på hur han egentligen gjorde.. "power of suggestion" som nån annan sa tidigare. Det var jävligt kul o kolla på iaf.

2007-10-01 16:50
Han kunde liksom sitta o stirra på någon o berätta exakt vad dom tänkte på