I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SL-kortet höjs med 70 kronor - till 690 kr/mån.

Övrigt - Blandat

2007-09-14 14:03

SL-kortet höjs med 70 kronor - till 690 kr/mån.

"SL-kortet höjs med 70 kronor i månaden i april nästa år. Pengarna används delvis till dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på helgerna."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=692405

Är det en bra idé av den borgerliga regeringen att satsa på tunnelbanan eller har priset för ett månadskort börjat bli lite för dyrt? Vad tycker ni? Dela med er av era åsikter.

Keep it classic!

2007-09-14 14:05
Sänkte de inte månadskortet med 20kr? Och dem tänker höja nu plötsligt? suck...
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-09-14 14:07
börjar bli lite patetiskt nu. De som har nåt att säga till om i den här frågan åker inte ens kollektivt liksom.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-09-14 14:08
"Miljarden räcker bland annat till för att permanenta de busslinjer som startades i samband med att trängselskatten infördes den 1 augusti i år. Den räcker också till att öka turtätheten sommartid för pendeltågen, ökad turtäthet på Tvärbanan och till att köra tunnelbanan dygnet runt från fredag morgon till söndag natt. En rad nya arbetsplats- och bostadsområden får också nya busslinjer."

Låter ju skitsoft! Betalar gärna 70kr extra för det där :)
 Procreate, receive compensation.

2007-09-14 14:10
Kom igen. Hur mycket oftare ska tvärbanan gå? Den går ju var 10e minut. Det var detta trängselskatten borde gått till...
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-09-14 14:10
Om nu inte den ökade turtätheten leder till ökade inställda tåg och svårare att planera resor. Sedan senaste prishöjningen har trafiken på pendeltåglinjen försämrats avsevärt

2007-09-14 14:11
Jag som kommer ifrån norrland och nu ska pendla varje dag i sthlm tycker inte alls att 690:- i månaden är för dyrt.(kostar minst det dubbla att göra det där uppe) Det jag är orolig över är alla förseningar folk talar om. Jag kommer inte ha råd att komma försent till jobbet så fan om de kommer sent
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2007-09-14 14:13
Skulle pendeltåget jag åker med varje morgon inte vara försenat fyra av fem gånger i veckan så skulle jag tycka det är ok.
Redline!

2007-09-14 14:16
Låter nice med fler turer, bättre än att behöva betala 1200 som dom ny höjt planknings straffet till.
Eller ska göra iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-14 14:21
se till att man kan ta pendeln hem från krogen sen kan dom börja öka priserna!
Suck me beautiful :D

2007-09-14 14:22
Men hade dem tagit pengarna från trängselskatten och använt dem till kollektivtrafiken hade vi sluppit betala 70 kr mer.

Men dygnet runt trafik på helgerna låter gott, även om jag vill ha det varje natt, åtminstonde ett tåg i timmen.
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2007-09-14 14:28
Varför inte låta pendeltågen gå en timme till eller mer då isåfall? om man bor på samma avstånd från stan som vissa på tunnelbanelinjen men ändå får sitta på en jävla nattbuss varje helg är det ju inte så överdrivet mycket valuta för dom pengarna.

2007-09-14 14:33
Det finns INGEN anledning till att köra dygnet runt-trafik på tunnelbanan. Det finns inte ens anledning till att köra den så sent som man gör idag. Fan, är det ens någon av er som åkt tunnelbana på natten särskilt ofta? Vet ni hur tomt det är när det inte är rusningstrafik eller precis när krogen stängt? Det enda folk egentligen vill är att tunnelbanan ska gå precis när de går från krogen, gärna så de hinner försöka ragga upp en brud och ta en hamburgare också.

Jefvla fan. Bodde i London där tuben stängde typ halv tolv varenda natt, det var helt sjukt jobbigt när man först flyttade dit, men hey. Det finns ju bussar.

Förresten, var inte en av fördelarna med trängselskatten att pengarna skulle gå till lokaltrafiken och därmed kunna sänka kostnaden för oss konsumenter?

Nej, det här är bara massa jävla piss, de tar pengar och lovar guld och gröna skogar. Visst är det skitbra att de utökar bussarna, men tätare turer för pendeltåg och tvärbana? Det behövs fan inte. Så länge alla får plats och slipper vänta på nästa tåg funkar det, därmed basta. Det är som TV-Shop, "ge oss massa pengar så får du den här skiten som du aldrig kommer använda".
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-14 14:34
Jag kan tänka mig att betala 690 kr om dom utökar pendeltågs tiderna. Pendeln tar 20 min hem, men om man är inne i stan en fredag eller lördagnatt måste jag ju sitta på den förbannade nattbussen som kan ta två timmar!
Den som säger att skönheten sitter på insidan tänder oftast på tarmar.....

2007-09-14 14:35
Jag var sjukt negativ först, men ifall de kör dygnet runt på T-banan betalar jag gärna 70:- extra i månaden för det.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-09-14 14:37
Underbart! 70 pix för dygnet-runt-party är 70 pix jag gärna ger upp!

2007-09-14 14:40
Gugge F22 : Är det inte bättre att de sätter in fler busslinjer då? För antagligen är det inte försvarbart att låta ett helt jävla tåg gå för att en handfull människor ska ta sig hem...

Samma resonemang till amfetaminpsykos och Midas.
-QanA

2007-09-14 15:01
jumpcut, du måste skämta. En hygglig turtäthet hela nätterna vore jävligt värdefullt. Tuben är ju fullpackad sista turerna strax innan och efter 03. Jag skulle gärna slippa taxi/nattbuss hem för att istället ta tuben vid 04:30.

2007-09-14 15:06
Tunnelbana på vardagsnätter också! Det är så jävla mekigt att ta sig hem mitt i veckan. Då hade 70 kr varit försvarbart. Eller åtminstone mer försvarbart än nu. Vad fan händer med pengarna från trängselskatten?

2007-09-14 15:08
Super-Ruben X1 : Det är där skon klämmer. Precis som jag sa så är det bara några få avgångar där tåget är fullt. Hur blir det med övriga avgångar? Då är det ju folktomt. Jag vet inte hur många gånger jag åkt pendel och tunnelbana sena kvällar och tidigar mornar där det inte är en själ förutom en själv. Ibland är det fan läskigt hur dött det är.

Hur kan man överhuvudtaget förespråka dygnet runt-trafik i en stad där nästan alla befinner sig på krogar som stänger tre och stan sedan är livlös till tio på morgonen?

Jag säger, låt tuben sluta gå vid midnatt och pumpa ut fler och mer direkta busslinjer istället.
-QanA

2007-09-14 15:15
jumpcut

För att man gillar tunnelbanan, speciellt ju mindre folk som rör sig? Framförallt så underlättar det för SL o co eftersom möjligheterna att genomföra stationsmålningar kommer att begränsas, däremot öppnar man samtidigt dörren för nattbackjumps.

2007-09-14 15:20
amfetaminpsykos X27: Att begränsa stationsmålningar kostar nog mindre än att låta tuben köra dygnet runt om det skulle vara enda anledningen ;)

Jag säger inte att jag inte vill se en tunnelbana som kör dygnet runt, yes baby säger jag till det. Däremot är det jävligt kefft att de först snackar om att "rösta ja till trängselavgifter, de pengarna kommer gå till kommunaltrafiken" för att sedan, när avgifterna börjar trilla in, HÖJA priset på korten för att snacka om att de ska införa lyxgrejer när de egentligen borde koncentrera sig på att t ex få pendeln att gå i tid och fixa nattbussar som inte tar två timmar när det borde ta max en halvtimme. Det är där jag sätter mig på tvären.
-QanA

2007-09-14 15:33
jumpcut P24

Varför inte låta pendlen gå  1gång i timmen? Det är alltid tokmycket folk på bussen och den går ju varje halvtimma.
Den som säger att skönheten sitter på insidan tänder oftast på tarmar.....

2007-09-14 15:35
jumpcut

Jag tycker hur som helst att det är trevligare att de går ut med att de skall införa "förbättringar" istället för det klassiska tugget om att "bubu plankarna KOSTAR oss så mycket pengar så alla andra måste betala mer" som brukar räcka för att de ska få igenom sina höjningar.

2007-09-14 15:44
Och till alla som säger att trängselskatten skulle gå till förbättrad kommunaltrafik, pengarna går till en ringled som vi i stockholm är i ett stort behov av för att undvika bilköer.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2007-09-14 15:47
amfetaminpsykos X27 : Absolut är det väldigt trevligt att de väljer att lägga pengar på förbättringar istället för att gnälla om det. Men jag tror faktiskt att det bara är någon som kommit på att "men vafan, om vi nu måste höja kan vi väl ge dem något pyttelitet?". För seriöst, exakt vad är det som blir bättre? Det är där jag står som ett frågetecken. Varför måste de ta mer betalt när de redan sagt att de ska få tonvis av pengar från bilisterna?

Jag tycker bara att det är något som är skumt här, jag tvivlar nämligen på att de behöver ta mer betalt överhuvudtaget för att ha ytterligare tio avgångar per linje och dygn under helgen med tanke på att de redan får in massa extrapengar.
-QanA

2007-09-14 15:48
rkellyone X1 : Det är en av sakerna pengarna ska gå till, ja. Bara för att de ska ge pengar till kommunaltrafik betyder det väl inte att ringleden inte behövs? :)
-QanA

2007-09-14 16:05
Nä men syftet med trängselskatten var just att få bort trängseln så därför används pengarna till just sådanna åtgärder och det är just vägarna i stockholm som är i mest akutbehov av det.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2007-09-14 16:15
Jag tycker alla tåg har gått skitbra på sistone. Men jag skiter väl fan i dygnet runt-åkningar på helgerna, de fyra timmar som de inte körs kan man liksom leva med, vad de borde göra är att köra fler tåg på röda och gröna på morgonen, det går inte att åka mellan Centralen-Tekniska eller än värre på Gröna där det är omöjligt att ens klämma sig in mellan Gullmars-St Eriksplan.

Fast tätare avgångar går väl knappt, så frågan är om de egentligen inte borde bygga längre perronger och köra längre tåg.

2007-09-14 16:17
jumpcut. du bor inte i södertälje va?..att bara ta en buss tar drygt två timmar hit.

2007-09-14 16:34
Lite ot, men vad är grejen med alla dessa spärrvakter som slumpvis bevakar vissa stationer? Nu pratar jag inte om två stycket eller så utan jag har vid två tillfällen de senaste två veckorna blivit bemött av >10 vakter som bara står och snackar strunt vid stationerna. Konstigt att de kostar så mycket pengar om de ska betala ut alla dessa löner.
 biffko to di world

2007-09-14 16:37
jumpcut:

Det finns INGEN anledning till att köra dygnet runt-trafik på tunnelbanan. Det finns inte ens anledning till att köra den så sent som man gör idag.

Du vill inte åka sent, därför finns det ingen anledning att köra sent? Eller hur ska vi tolka det egentligen. Uppenbarligen finns det anledning eftersom folk vill åka då.

Sen tror jag inte den delen kostar jättemkt pengar; ökningen av antalet turer per dygn är naturligtvis marginell. Det är knappast femminuterstrafik vi talar om.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Toastare

2007-09-14 16:38
kan tala om att göteborg sänkte sitt måndaskort till 400kr..

ytterligare ett skäl att bo här!
Jag skyller allt på Emma!

2007-09-14 17:16
Peppis F24 : Du anser att det är rätt att köra tunnelbanan dygnet runt för att du bor i Södertälje? Hur fan tänkte du nu, inte alls?

Eksem P24 : Word, vad fan gör de där fyra timmarna? For real.

Refused P26 : Jag har antagligen åkt nattrafik mer än någon annan som sitter i den här tråden, så kom inte hit och snacka.

Vad jag talar om är att det faktiskt inte finns någon anledning att köra tunnelbanan dygnet runt för att det inte är speciellt många avgångar där det är fullt nattetid och bussar oftast är mer än nog. Däremot vill jag se fler och bättre busslinjer.

Förstår du? Går det tomma tåg som det är nu så kommer de förmodligen inte fyllas bara för att de går dygnet runt, däremot kommer det bli mer jidder vid stationerna med uteliggare, knarkare och andra lodare. Spärrvakter, väktare, förare...

Hajar verkligen ingen förutom Eksem vad jag menar? Ni är lata och jävla svin. Fan. När de höjde kortet med 20 spänn var det lunchstämning, men så fort de ger en liten kaka med höjningen är det det bästa som finns att betala mer pengar.

Så jävla lurade.
-QanA

2007-09-14 17:40
dygnet runt trafik på tuben låter ju asbra :D

2007-09-14 17:54
Det gäller tyvärr inte varje dag.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-09-14 18:29
Hoppas att de höjer till 2500:-/mån så att vi slipper alla kids och allt slödder i City.
Allmänna Idrottsklubben

2007-09-14 18:31
salan P22 : Haha, som den där insändaren i Metro eller vad det var där en snubbe låtsades vara värsta aset och hävdade att femhundra spänn i trängselavgift var klart försvarbart för då fick bara de som verkligen hade råd köra i stan och behövde inte bry sig lika mycket om trafikreglerna ;)
-QanA

2007-09-14 18:34
jumpcut:

Du kan knappast ha åkt mycket nattrafik om du påstår att den går för sent redan idag. Mellan 0230 och 0330 på helgen är den ju helt full. De turerna vill du alltså dra in?

Det handlar inte om att bara köra tågen i rusningstid när efterfrågan är som störst. I tjänsten ligger också en service, att kunna ta sig till lite mer avlägsna platser och på lite mer udda tider. Skulle vi följa dina riktlinjer om icke fullsatta bussar/tåg skulle varenda glesbygd bli av med sin busslinje. Det håller inte.

2007-09-14 18:36
Fast jag låtsas inte, jag är allvarlig.
Allmänna Idrottsklubben

2007-09-14 18:46
Refused P26 : Absolut, visst handlar det om service. Är det tredje gången jag nu säger att "tunnelbanan är fullsatt när alla ska hem från krogen"? Men hur många är det som åker de första tågen? Hur många är det som åker tågen mellan tolv och halv tre? Inte särskilt många kan jag avslöja. Jag har iofs bara erfarenhet av Röda och Gröna linjen måste jag erkänna.

Men ge mig en BRA anledning till att åka tunnelbana dygnet runt när det finns nattbussar förutom av ren och skär lathet? Direkta nattbussar tar inte mycket längre tid än tunnelbanan på nattetid förutom om man ska från City till Gullmars typ.

Jag menar inte att man ska ställa in alla avgångar som inte är fulla, däremot anser jag inte att det är försvarbart att köra tomma tåg nattetid bara för att folk ska kunna ha valet att vara ute en timme till.

Fan, pendeltågsfolket klagar inte på att sista tåget går innan H&M har stängt typ, de sätter sig så fint på nattbussarna. Vad är det som är så speciellt med att bo på en tunnelbanelinje som gör att man inte kan åka buss?
-QanA

2007-09-14 18:54
jumpcut:

Absolut, visst handlar det om service. Är det tredje gången jag nu säger att "tunnelbanan är fullsatt när alla ska hem från krogen"? Men hur många är det som åker de första tågen? Hur många är det som åker tågen mellan tolv och halv tre? Inte särskilt många kan jag avslöja.

Då borde du väl vilja sänka turtätheten vid den tiden. Men vad du skrev var att tunnelbanan gick för sent, vilket antydde att du inte ville ha några turer alls runt tre. Och det vore katastrof.

Men ge mig en BRA anledning till att åka tunnelbana dygnet runt när det finns nattbussar förutom av ren och skär lathet?

Är alla "lata" som vill åka tunnelbana istället för buss, eller gäller det bara på natten? Jag fattar ärligt talat inte vad du har emot de här extra turerna. Är det för att de motiverar prishöjningen?

2007-09-14 19:01
"Jag fattar ärligt talat inte vad du har emot de här extra turerna. Är det för att de motiverar prishöjningen?"

Min åsikt om den saken är att de här extra turerna är vid ganska poänglösa tillfällen, vad som behövs är extra turer vid andra tillfällen på dygnet, eller t.ex. på Tvärbanan eller Pendellinjerna. Eller allra helst en utveckling av perrongerna och längre tåg. Ett mycket stort projekt, förstås, som kommer kosta jääävligt mycket, men som kommer bli behövligt.

Andra projekt jag hellre skulle se är återinförandet av spårvagnar (fanns det inte planer på att utveckla 4an till spårvagn?), fler bussfiler och tätare bussavgångar eller för den delen utökning av antalet tunnelbanestationer till områden som exempelvis Östberga och andra områden där det finns plats för nya bostäder som bromsas lite av bristfälliga kommunikationer.

2007-09-14 19:04
Refused P26 : Jag anser inte att de extra 36 avgångarna eller vad det totalt antagligen kommer handla om rättfärdigar den galna höjningen, det var där det började :) Sen kom jag bara in på hur lata tunnelbaneåkarna är som ett sidospår ;)

Men det jag har emot de extra avgångarna är att jag tror att tunnelbanan och stationerna kommer bli en duktig laglös zon, som Circle Line i London var när den gick dygnet runt.

Fast egentligen handlar det mest om hur jag ogillar SLs stil att höja priset och säga att "men titta, ni får ju några extra timmar per natt på helgerna att åka tunnelbana på". Speciellt som de ska få massa pengar från trängselavgifterna. Jag litar helt enkelt inte på att pengarna enkom går till förbättringar utan att de bara slutat säga att "vi tar pengar för att folk klottrar och tjyvåker". Okej? :)
-QanA

2007-09-14 19:06
Eksem P24 : Spårvagnar är en dålig idé ur många synpunkter, bättre vore att satsa på fler stamlinjer och ombyggnationer.

Speciellt tänker jag nu på trafiksäkerhet, en spårvagn har sjukt mycket längre bromssträcka (dubbel tror jag, kan kolla om du vill) än en buss i samma hastighet.
-QanA

2007-09-14 19:31
Det de kunde göra är att slänga in ett par extra avgångar på vardagar, för nu är det ju inte sällan som man hamnar strandad på söder eller något dylikt bara för att man inte sprang till tuben halv ett.

Att köra hela nätterna på helgerna känns mindre vettigt. Alla ställen som några mängder människor är på stänger ju ändå klockan tre. Och visst tågen då är ju överfulla, men det beror ju på att alla jävla människor som är treställen åker hem då. Sen när de är hemma så är det ju slut på folk. Vilka är det egentligen som ska ut och åka klockan fyra på en lördagnatt? Visst, en tjogtal eftersläntrare som däckat på en bänk i tuben eller i nån park/snödrival, men de berättigar väl knappast att köra natten igenom.

Nattbussarna funkar ju för den som är snål, fattig eller har tid, för de som är otåliga och har råd så finns ju taxi. Sen funkar ju apostlahästarna också för den som ska förflytta sin i staden och ska man ut ur stan så är det ju bara att gå till närmaste nattbuss. Fan det är inte ens ett problem i dagsläget. Enda problemet jag stött på är egentligen det första jag sa, att t-banan på vissa ställen slutar gå lite väl tidigt för krogbesökare under veckorna.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-09-14 19:39
Inte för att jag åker pendel ofta men det är sjukt dåligt att dom inte kan få den att gå några timmar längre om allt annat tjaffs ska gå dygnet runt.
Jag har ingen forumsignatur.

2007-09-14 19:47
Tycker det är dåligt att tågen börjar gå så sent på morgonen, borde minst börja gå kl 4.
Folk har ju jobb att sköta dygnet runt.

2007-09-14 21:21
Hur kan dom ens komma på tanken att höja priset och bara förbättra tunnelbanetiderna. Som vanligt får pendeltågen inte ett skit. Sjukt irriterad blev jag nu.

2007-09-15 08:10
Åh ruttet, jag läste inte ordentligt. Dygnettrafik på helger är inget kul, jag vill ha vardagar. Kirrar dom det får de 800 pix!

2007-09-15 08:12
jumpcut- är du trög i huvudet. du sa att om"man kan alltid ta bussen" i ett av dina ovanstående inlägg. och att "bara ta bussen" när man bor i södertälje om natten är inte direkt enkelt. hur fan tänker du själv.