Cupcakes
Yo! Tänkte höra med er angående cupcakes. Har själv aldrig bakat men sett på bilder etc å blivit grymt sugen på det nu. Har kollat på nätet för recepet å hittat några men undrar om någon/några här är bra på att göra cupcakes å kan dela med sig lite secrets! Toppning,frosting etc!
Meep meep
Fyra verkar kunna det där. muffins är underskattat-
Kan man inte skriva muffins istället?
Forumssignatur...<br>
alkor: nej muffins och cupcakes e inte samma sak. Lite annorlunda recept. Dessutom har man fyllning o frostings på cupcakes. Cupcake är alltså som en liten tårta.
Med betoning på lite då azziz? :) Om man tar bort glasyren är ju recepten nästan identiska så jag står fast vid att det är muffins.
Forumssignatur...<br>
ingen annan som vet?
Meep meep
alkor: En muffins har väl knappast fyllning? Eller kanske ibland, men då är det inte en regelrätt muffin :P
Redline!
cream cheese? glasyren består av cream cheese? det låter inte gott. vad är ens cream cheese, typ philadelphia eller?
solkatt: Cream cheese-glasyr är typ Philadelphia ja. Dock har den sötats och ibland smaksatts också. Det är mycket godare än det låter. Det smakar inte Philadelphia alls, och de flesta har ätit det utan att veta om att det är just ost.
Redline!
så jag kan köpa philadelphia, blanda i lite socker och karamellfärg och sen kleta det på muffins och så ser de lika goda ut som azziz's?
Producent
2007-09-12 11:10
whattis :O njae. just cupcakes har jag nog aldrig gjort. tror man maste ha mindre bakpulver i för att inte pa dom sa höga, sa det är lättare att ha pa kladd senare. tips: 1. gör kladdkakssmet, kleta sedan pa ett lager nougat när dom är klara/kalla, toppa med en klick grädde, och sprinkla med rostad kokos över. för att fa det sötare sa gör grädden rosa eller grön :D 2. gör vanlig muffinssmet (alltsa vaniljbas) precis innan dom ska gräddas, sa lägger du en liten klick hallon eller jordgubbssylt i mitten. grädda dom, och när dom är klara.. och förmodligen har fatt en topp, vänta tills dom är kalla och skär av toppen (ta INTE ur dom ur cupcakeformen för da pajar du dom), lägg pa grädde, och täck dom med marsipantäcke. sedan tar du en sil och silar över florsocker, sist klicka dit en klick grädde pa toppen och garnera med ett litet blad av nagon slags choklad, och vips sa har du prinsess-cupcakes.. ett tips för att fa det snyggare.. spritsa choklad i mellanrummet mellan marsipanen och formen, för att fa bort kanten.. 3. gör vilken smet som behagar dig.. men innan du ska servera: lägg pa skivad banan, en klick glass, och pa toppen, en maräng och kladda pa med massa chokladsas. sa har du helt plötsligt gjort marängswiss-cupcakes.. gör gärna glassen själv. bästa knepet för att fa tjejer! mihih andra tips pa topping: marshmallow-fluff, kaffefrosting, kanelfrosting andra tips pa garnering: punchpraliner, marsipanfigurer, BAJZ aja. lycka till med dina cupcakes!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Jag gjorde dumlemuffins...mmmm det smakade gooTTT!Cupcakes är cupcakes och muffins är muffins. Cupcake heter så för sättet på hur man gjorde dem från början plus att dem är i storleken som en kopp. Recepten skiljer inte mycket ifrån och det finns även olika grundrecept på muffins så även dem skiljer ifrån varandra, men ändå så heter det muffins. Cupcakes har fyllning men är mer känt för att ha glasyrer i olika former och slag, även olika typer av strössel eller annat som kan vara på glasyren är populärt att variera med.Muffins är muffins även då man har fyllningar. Det dumma är att språket inte har något ord för cupcake , för de som retar sig på att man skriver/säger ett engelskt ord i en svensk mening får skylla på det svenska språket. Så istället är översättningen på cupcakes helt enkelt(och helt fel) muffins .
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
muffins/cupcakes i princip the same shit. bara att man tänker på hemmabakta "svenska" muffins me fattig vaniljsmak, men muffinsen kommer från cupcakes....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
cream cheese är alltså philadelphia med socker...är sååå jävla gott. Trodde också att det skulle smaka sådär men fan vad gott det var. Smakar ostkaka, fast godare.
En sak att tänka på om man ska göra cupcakes med någon sorts chokladfyllning är att inte lägga chokladbiten i mitten. Utan istället trycka ner den lite lätt när man hällt i all smet i formen, detta för att chokladen sjunker när man gräddar sina cupcakes. Och det är inte så roligt med fyllningen i botten. Sen behövs det sjukt stora mängder florsocker för att få frostingen hård så man kan spritsa den fint.
öhm.
Producent
2007-09-12 17:21
josefin, chokladen sjunker varesig du trycker ner den eller inte. det du maste göra för att det inte ska sjunka är att mjöla dom och sedan lägga ett lager smet till pa
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
CUPCAKES ÄR MUFFINS! MUFFINS ÄR CUPCAKES! DVS. ATT DET ÄR SAMMA SAK! var tvungen..
va?
pool Det är just det det inte är. Hur kommer det sig att i ett konditori i amerikatet kan du beställa både muffins och cupcake...snälla, här i Svealand är det samma sak men i grund och bptten är det inte det. Detta har disskuterats förr och är lika tråkigt att disskutera om plättar och pannkakor, exakt samma grundrecept men det tillagas på olika sätt. Cupcakes och muffins har liknande recept men på samma sätt är det två olika saker som är så sjukt lite olika varandra. Visst fan är det löjligt men så är det bara. Det har disskuterats om detta och andra liknande "fall" i klassen förut och det är bara tråkigt att debattera.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''
leila på tv4+ gjorde cupcakes i ett program. värsta frostingen med creamcheese och allt, jag fick ha haklapp på mig.. med detta vill jag ha sagt att du kan kolla på tv4 hemsida efter recept, det finns där någonstans det vet jag..
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Jefe Hur säger man på engelska om man vill beställa en muffin då? :)
Forumssignatur...<br>
Eftersom
muffin är ett amerikansk-engelsk ord så kan du lista ut själv hur man säger.
Wikipedia
Jag står fast vid att muffins och cupcakes är the same thing, detta gäller även pannkakor och plättar... visst, man lägger på lite "frosting" och annat skit på muffinsen.. och man göra pannkakorna mindre.. det är som att säga att choklad inte är choklad för att det är mintfyllning i..
va?
Jag har sådana större formar för att göra vad jag alltid trott är samma sak, men jag har kanske fel :) American cupcakes heter formen, det är jättepraktiskt, för dom blir sådär stora och fluffar över kanten.
Men vad jobbigt..trodde det skulle vara en tråd om prr skådisen.
porr* Edit knappen skulle vara välkomen...
Enola Jag resta Leilas recept och det var en stor besvikelse.. =) Eller ja, frostingen är ju bra, men själva muffinsen smakade ganska tråkigt.. Så kör på annat muffinsrecept om du vill att de ska bli extra goda!
Skåne!
men va? jag har aldrig sett "cupcaces" som ser ut som Azziz's bakelser. En cupcace ska ju se ut
så här eller åtminstone något liknande.
jag såg på något program och där hade dom gjort som vanliga stora muffins fast efter att dom var klara i ugnen, DÅ smörjde dom på frostingen med en spattel eller en sån slickepott eller vad det kan heta.
men hittar nån något recept så PM'a för gudsskull :D jag vill också baka!
pool Just vad jag själv tycker. Men rätt ska vara rätt, annars blir det rätt på fel sätt. :S
azziz fan vad sota och goda dina sag ut, vill ocksa baka men da maste man kopa massa grejer...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
phatie: jo man måste ju ta på frostingen efteråt? Det jag har inuti är bara fyllningen liksom, sen har man frosting på också :) snara: Tack! =) Jag behövde inte köpa man brukar ha typ det mesta hemma sen köper man typ blåbär eller mintolja eller något som man vill ha på och blandar ihop något. När jag gjorde min mintgrejs tog jag mintlikör med alkohol i haha, hade ingen mintolja :P har f.ö letat efter såna stora former överallt men jag hittar bara vanliga muffinsformer. vill ha såna där riiiktigt stora o fina
Azziz F20 Kan inte du baka cupcakes och bjuda mig på en fika någon dag? Vore bäst..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Jo ja det räknar jag nästan med.. Strictly business i azziz café!
fullfjädrad när jag kickat en gås..
åhhh...jag älskar ordet. Mitt absoluta favoritord i engelskan. Lyssna bara på det: cupcakes....mmmm
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
okej, har kollat runt lite och vissa recept säger 50 g philadelphia och 5 dl florsocker, andra säger 50 g philadelphia och 1 dl florsocker...?
1 dl florsocker funkar inte. Jag brukar ha 7-8 dl i min frosting.
de där verka riktigt goda! passar som space-cake? någon som testat? förutom färdig smet från ICA, redan gjort med lyckat och gott resultat :D
without tryin' you never succeed