I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nollning!

Övrigt - Blandat

2007-08-20 19:31

Nollning!

Jag ska börja gymnasiet snart och bekantade mig med begreppet "nollning" tidigare idag i ett brev som skickades hem. I brevet räknades ett antal lagar upp som elever hade blivit utsatta för eller tvingats utföra. Blev aningen förvånad, faktiskt. Nån som har erfarenheter av "nollning" att dela med sig av, hehe?

Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.

2007-08-20 19:34

Det är väl bara om du skall gå med i någon så kallad
"förening" som du får göra ett inval, en ritual som liknar
nollningen som förkommer på högskolor och universitet.

Eller är jag ute och cyklar?

2007-08-20 19:36
Hey gratis sprit.. ;D

2007-08-20 19:36
nollar man när man ska börja gymnasiet.. trodde det var högskolerna som satsade mer på det.
man är väl bara 16 när man börjar gymnasiet, och så vitt jag vet brukar nollningar (de värsta fallen) innehålla okänd mängd alkohol så... är det så bra....?

såg en dokumentär om nollning, det var det värsta jag sett. dom fick dricka en röra av gammal filmjölk, mjölk, gröt, sylt, koskit och sen fick alla de som drack och till följd spydde, spy i tunnan så tillslut drack de även spya. stackars dom som var sist:/
sen var det en fest på kvällen som de, endast dom som klarade alla nollningsmomenten, fick vara med på. givetvis måste de dricka kopiösa mängder alkohol.

är det ens lagligt? blir inte det lite som mobbning och förtal, för i vissa nollningar skriker dom ju hora och andra diskriminerande ord..
jag vet inte. tycker det är en dum idé hela grejen.  sen finns det väl dom snällare varianterna, men dom hör man ju aldrig om.
brb, mailing my eyes

2007-08-20 19:40
Isch... nollning med alkohol i gymnasiet borde totalförbjudas... en gång bidrog jag med alkohol till just en sån nollning, en av grabbarna åkte på magpumpning.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-08-20 19:41
Min skola hade inte funnits i så många år, startade upp 94, så det fanns ingen ingrodd "nollningskult" därför. Skolan slutade blunda för nollningen då det var några som sprungit nakna runt i centrum (dvs kommunens centrum) fulla och högljudda. Detta berodde främst på att det finns flertalet äldreboende just där som hade klagat...Så när jag började i gymnasiet så fixade skolan någon 'insparksfest', där det tydligen var planerat för nollning. Dock så var det ingen som köpte biljetter och inget blev av....

Däremot har jag fått höra ett antal historier av nollning från kompisar.... Klädstrecket är väl klassiskt, käka diverse konstiga saker, supas ner på hb, föra över ett rått ägg från mun till mun mellan en massa jävla människor, få lapparna på underkläderna bortklippta, bada i fontäner, få saker nedsmetade i håret osv osv...
Delam tange barat

2007-08-20 19:43
nollning förekommer ju på typ varannat gymnasium nu förtiden. vet inte hur det är på andra, men på min gamla skola var det så att det alltid var tvåorna som anordnade nollning för ettorna.

själv var jag med när jag gick i tvåan (för att se vad som hände), och jag fattar seriöst inte varför ettorna ställer upp på att bli nollade. endel tycker det är för att "lära känna folk" osv, men herregud, väljer man som etta att gå på nollningen får man fan bara skyllla sig själv om man måste äta bajs eller spela brännboll naken eller vad man nu hittar på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-20 19:44
så, med andra ord borde du inte gå på nollningen Opus!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-20 19:47
ibland:

nä, det slipper jag helst!
Opus är tvivelsutan sjukast på whoa och dessutom stolt över det. I verkliga livet är han nästan som alla andra, bortsett från att han är smart som fan. På internet gömmer han sig bakom hemliga identiteter för att ostraffat kunna göra det som han gillar allra mest: att driva folk till vansinne.

2007-08-20 19:54
kul när dom på våran skola drog in 3 ettor på toan och bad dom dricka toa vatten HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA kommer aldrig glömma det fan vad dom spydde:D

2007-08-20 19:57
"få lapparna på underkläderna bortklippta"

Lapparna?

2007-08-20 20:38
kanske där det står typ "tvättas i 40 grader, storlek S" och sånt..?

2007-08-20 21:03
Du kommer få gratis fylla och du kommer skämma ut dig med resten av dina klasskompisar,enjoy!

2007-08-20 21:07
fan vad förnedrande :/
History is made by those who break the rules.

2007-08-20 21:08
alltså "få lapparna på underkläderna bortklippta"
History is made by those who break the rules.

2007-08-20 22:00
Jag nollades förra året och tyckte att det var hur roligt som helst. Våra tvåor var shyssta och gjorde inga riktigt förnedrande saker. Visst kanske lite pinsamheter, men vem gör inte pinsamma saker på fyllan? Man gör ju ett val att fortsätta dricka eller inte, eller hur? Det var faktist ett sätt att få kontakt med fadderklassen, så jag ångrar inget. Sen vet man ju inte hur shyssta de är i din fadderklass ;)
 biffko to di world

2007-08-20 22:08
sånt där suger så jävla totalt det är bara idioter som utsätter folk för sådant. nackskott
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2007-08-20 23:22
Den gamla riktigt elaka nollningskulturen finns väl inte kvar på så många gymnasium? Vi lät våra ettor gå omkring i sopsäckar och sjunga hejjaramsor om vår klass. Sen fick dom spela rugby med en gammal gädda. En månad efter det anordnade vi fest där bara vi treor var riktigt fulla eftersom vi köpte för lite sprit till ettorna! :)
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2007-08-21 00:08
jag fick (rätt så tidigt) reda på att jag hade en ovanlig leversjukdom genom min nollning.
De tvingade i mig en massa HB, tror jag hade 1,8 i blodet.

Jag tuppade av och vaknade upp på sjukhus med en läkare som verkade tro att jag var tonårsalkolist på grund av mina höga levervärden, men sedan fattade de att det var något annat (och han kunde då titta mig i ögonen???).

Jag har alltid sett det som att det hände för en anledning, även om jag på den tiden skämdes oerhört av denna start i en ny skola... vem vet hur illa min lever hade blivit om jag inte hade fått reda på det då jag fick det?

men usch vad hemsk den där nollningen var för mig... haha
jag minns exakt vilket ögonblick jag deckade/fick minneslucka

2007-08-21 08:41
vad var det för leversjukdom? att du tar upp extra mycket alkohol ?
brb, mailing my eyes
Manager

2007-08-21 08:47
Året jag började på gymnasiet så hotade samtliga lärare alla treor att om någon blev nollad så skulle det bli polisanmälan direkt, så alla treor bangade. Året innan hade det tydligen spårat ur totalt, så skolledningen ville väl inte att det skulle fortsätta åt det hållet.

Redline!

2007-08-21 10:51
dom körde med nollning i högstadiet i min skola... de nya 7:orna gick inte säkert första veckan...
Wisdom is wonder

2007-08-21 10:55
kaktuslime F19

öhm... huh?
nej, de vita blodkropparna=immunförsvaret attackerar min lever eftersom kroppen tror att jag har en infektion där om jag inte äter medicin

2007-08-21 11:13
Tradition som är lika gammal som skolan jag gick på typ :) Även om det så klart tagit en annan form jämfört med ursprungligen.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-08-21 11:51
Jag ville bli nollad hehe men det blev det inget av. Var nån som hade dött o bla bla.. :)
Liqorice = Lakris minus u & t

2007-08-21 12:01
"Var nån som hade dött o bla bla.. :)"

:) kul att höra!

2007-08-21 12:10
på min nollning tyckte ja de var skojj, förutom att 20 pers fick åka till maria för i tillbringa natten men jag hade kul :D
Dom som blundar ska ja blända å och dom som slocknar ska ja tända!

2007-08-21 13:52
den klassisk typen av nollning som bestod av pennalism och förnedring är nedlagd. Det finns starka lagar kring detta nu, så det brukar mest vara skoj uppdrag och lekar som skall utföras. Syftet är att lära känna den nya klassen och skolan.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-08-21 13:55
friktion P21

Menar du att det var lagligt innan? :D Här har nollningen överlag hållits på ett trevligt sätt dock. Den överlägsna majoriteten tycks ha haft kul efteråt iaf.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-08-21 18:27
har folk på riktigt såna hemska klädsträck och liknande? antar att det bara är på gymnasiet isf, folk brukar ju inte vara lika uppstyrda då.

vi inledde våra fantasiska introveckor igår för våra nya småttingar. det blir projektövningar, fusksmåttingar, låtsasutskott, fester, brännboll, middagar, rebusjakt (åka runt i sthlm på studentflak och lösa rebusar), småttingresa, mera fester och massa annat som är KUL.

dock känns det lite hårt att jag ska vara på middag/förfest om 35 minuter, har varit aktiv non-stop sen sju imorse och gick och la mig halv fyra igår...
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2007-08-27 16:46
bara att bära kniv o protestera om man ska börja gymnaiset.  

2007-08-27 17:38
Man kan ju faktiskt säga nej också till saker man inte vill ställa upp på.

Och är man med och anordnar "nollningen" eller "insparken" så borde man ju känna ett visst ansvar också.

2007-08-27 17:49
Men lide nollning, det heter inspark.

När jag gick i ettan så bangade tvåorna ur och vi fick sysselsäta oss med att gå på andra klassers insparkar istället.

I tvåan bestämde jag mig för att ordna inspark och gick således omkring till klasserna och informerade under skoltid. Sedan kom den där jävla dokumentären och vilket jävla liv det blev.

Jag lyckades iaf få ihop runt 60 ettor och efter att de gett mig deras ihopskramlade pengar så gick jag och köpte en helvets massa lådvin.

Visst körde vi klädsträcket och kastade lite mjöl och grejer men det var ju inte tal om den typ av förnedring man upplevt på annat håll. Ingen behövde heller magpumpas (troligen för att jag med vänner drack vår beskärda del av vinet). 

Vi spelade in hela grejen med kamera och jag använda sedan materialet till att göra en dokumentär för mitt PA. 

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-08-27 18:00
Fan klart du ska gå på nollningen, när jag började ettan arrangerades tyvärr ingen nollning eftersom det året innan hade kommit till skolans kännedom och skolan hotade med alvarliga åtgärder.
Tycker det här med förnedrningen är väldigt uppförstorat, dem flesta tycker att det är roligt. Vill folk inte vara med så behöver dem inte vara med.
Ja, jag har dyslexi.

2007-08-27 18:51

ingen kan ju direkt tvinga dig att göra sjuka saker.
att folk tycker det är kul att utsätta andra fört är märkligt i sig, men vafan ställer folk upp på sånt dom inte vill göra för?

okej om man e 15-16.. men e man runt 20 måste man väl ha civilkurage nog?

cry me a river!
--> thcrew
Manager

2007-08-27 18:54
..Svenskar  *skakar på huvudet och suckar*
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-08-27 19:30
 "dom fick dricka en röra av gammal filmjölk, mjölk, gröt, sylt, koskit och sen fick alla de som drack och till följd spydde, spy i tunnan så tillslut drack de även spya. stackars dom som var sist:/"

......vem i helvete går med på det?

2007-08-27 20:16
Den skolan som jag nyss börjat i hade dom förra året en rätt 'grov' nollning då dom hade spetsat all sprit och öl med laxerings medel och sedan låst in alla ettor i en gympasal med fyra utställda hinkar, en i varje hörn.

Det där tänker jag inte utsätta mig själv för, men vet itne vad som väger tyngst :

Freeee booze o skämma ut mig eller att sitta hemma och missa en 'kul' grej.

Rachel

Vad är det farliga med att nån klipper ut lapparna på dina underkläder?
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-08-28 02:08
jeje, känns som man (om man har nått vett i kroppen) ringer polisen och anmäler idioterna för olaga frihetsberövande isf :)
cry me a river!
--> thcrew

2007-08-28 02:20
hahahaha, våran nollning (jag går i 2an, nollade 1erna på gymnasiet) blev anmäld så att tidningen intervjuade vår klass och grejer. Sjukt jävla kul hade vi iaf :)
- OKAAAAJ

2007-08-28 02:37
här är allt du behöver:

en svart penna
din arm

och skriva:

Note to self: DON'T DIE.
•pave paradise•

2007-08-28 03:56
Skit i nollningen, oftast är det inte ens särskilt kul, bortsett för de som har skrattat åt den som blev lite för full.

Att folk på universitet håller på med nollning är för mig ofattbart. Löjliga lekar för att "lära känna varandra". Herregud, går ni på dagis eller?
Sen är väl inte studenthumor känd för att vara bra.
It's sucking my will to live
http://culkin.blogspot.com

2007-09-09 11:35
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2007-09-09 12:00
nuss
3? Sjukt. Får ångest baraa jag tänker på det.

2007-09-09 12:01
Mad skills att komma upp i 3 promille. Hur lyckas man egentligen?
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2007-09-09 12:07
helt jävla sjukt.. hällt i nån flicka sprit? med tratt? nackskott

2007-09-09 12:20
Han halsar flaskor av sprit, sätter sig ned sedan HOPPAR man upp snabbt som fan och springer så däckar du iaf.
*snaark*

2007-09-09 12:28
Coke P21

word haha
Meep meep

2007-09-09 13:00
Haha..vilket underbart sätt att marknadsföra Norra Real för framtida elever..
•pave paradise•

2007-09-09 15:53
nuss, nu är det ju inget som säger att dom använde tratt,
hon spekulerar ju bara genom minnesluckorna.. typiskt aftonbladet journalistik
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-09 16:49
kan ju vara en skröna men jag hörde om några i danderyd som tvingade ettorna att drick helt sjukt mkt sprit med laxermedel i, sen stängde de in de i ett rum med en hink. =/
de dog.