Jag läser inte böcker, är jag normal?
Hej kära whoaiter. Fallet är som sådant att jag knappt har läst böcker frivilligt sedan mellanstadiet (vi bortser därmed från all skollitteratur som jag ändå titt som tätt har trixat mig igenom). Antalet är under 10 böcker, jag vill inte underdriva så sätter en gräns som jag nästan med 100 % säkerhet inte har gått över. Hur jag hamnade i denna situation vet jag faktiskt inte. Har inte börjat ifrågasätta det förrän nu närmsta året, då många vänner har ifrågasatt. Jag är aldrig den som har haft problem med det svenska språket trots min bakgrund; jag skriver konstant men det här med att läsa är något som jag har distans med ändå. Är jag onormal som inte läser? Vad är det som är så kul med att läsa? Vad har ni för läsevanor?
Delam tange barat
men omg? nej, du är från yttrerymden för att du inte läser böcker.
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen. // Dansk_BB
Läsa är väl inte för alla
Jag försöker läsa böcker men alla suuuger ju typ haha fast ju nu läser jag en bok på engelska om shaolin kung fu. Första boken som ja läser på år o dar fan.
Producent
2007-08-17 00:17
Onormal är du väl inte. Men du missar mycket. Ungefär lika mycket som att inte kolla på film eller Tv-serier. Ett medie du inte får ta del av helt enkelt. Men om du inte gillar det så...
läser du kalle ankas pocket?
Jag har inte heller läst mer än 10 böcker i mitt liv. Åtminstone inte frivilligt... Du är fullt normal. Alla snoppar är snea, du är inget undantag :)
Signatur får rum här
Böcker är bäst, böcker är bra, böcker är något att ha, /Rhyme of the week
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du borde inte finnas till , något fel i systemet. nerå ´, de e intelektuellt utvecklande att läsa böcker o samtidigt roligt :)
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
felstavat men aja
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
haha mina kompisar anser mig som mer eller mindre onormal för att jag LÄSER böcker fick även hård kritik av några bekanta för att jag gick till bibblan för ett tag sen.. det var tydligen nördigt/töntigt att läsa/låna böcker frivilligt. de var ju inte de första att tycka det heller wtf liksom!! men läsa eller inte läsa.. man gör som man själv behagar ingen kan väl heller komma och säga att det är mer normalt att läsa böcker än att inte göra det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
onormal tror jag inte finns gott om såna som dig, de flesta som aldrig läser, ta inte åt er nu jag menar inte alla, tycker jag brukar vara ganska ointeligenta i allmänhet dock.. kul och kul har aldrig fattat den här hypen med kul, hehe! eller jag fattar ju men det behöver inte alltid vara kul för att vara nice.. det kan vara givande, sorgligt, lärorikt, spännande, och ja även kul.. enligt mig är det det enda sättet eller åtminstone det närsta sättet att komma in i någon annans hjärna och verkligen uppfatta hur de ser världen visst en film kan ge mycket men det är inte samma sak som den direkt injektion av tankar som en bok ger.. mina läsvanor varierar, läser varje dag, ibland bara en liten stund innan jag lägger mig och ibland sträckläsning.. har alltid nån bok igång iallafall.. i slutändan är det bara din förlust om du skippar att iallafall försöka börja läsa mer enligt mig.. ser inte ner på någon som inte läser men tycker det kan vara lite synd för deras skull, man missar mycket..
Men vafan gör man på beachen om man inte läser? Vad gör man när man reser? I dagens samhälle är det väl inte onormalt att inte läsa men det är förhållandevis korkat. Man använder hjärnan på ett helt annat sätt när man läser än när man tex kollat på tv (och det ägnar jag också en stor del av min fritid åt). Det finns så sjukt mycket bra böcker därute och om man inte läser så missar man en hel del visdom och dessutom är man elak mot sin mentala hälsa.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Det sorgliga är att du antagligen inte är ensam, att läsa känns mer och mer som något påväg att dö ut, nu när mer lättsmält kultur är så jävla lättillgängligt i form av nerladdningsbara filmer. Det som är "kul" med att läsa är väl att det till skillnad mot film tillexempel, kräver mer av åskådaren, man får inte lika mycket serverat framför sig rent visuellt, utan måste föreställa sig varenda scen och varenda händelse, vilket lämnar mer utrymme för fria tolkningar. Sedan är böcker det bästa sättet att berätta en historia på, eftersom en bra bok får oändligt mycket mer sagt än en bra film. Jag läser alltid något, antingen böcker eller tidningar, oftast flera samtidigt, har inga problem med att byta mellan två böcker till exempel. Läser därtill svinmycket på wikipedia och google om saker jag är intresserad av, allt från medicinska termer till biografier.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
Jag har precis funnit glädjen i att läsa igen, har varit rätt dött på den fronten i något år. Hittar jag något som intresserar mig så fastnar åtminstone jag väldigt snabbt i läsandet. Då är det desto svårare att sluta!
spliff macht frei
Vilken tråd. Ska den inte finnas i kultur & litteratur istället?
haha ja har typ läst 100 böcker men slutat innan ja nått halva hehe jag har inte tålamod till att läsa tröga böcker och för mig är alla böcker rätt tröga :/ läste typ alla harry potter böcker men hoppade sider för att jag tävlade med min bänk kamrat som satt brevid mig om vem som låg först så de va ju skit... enda boken ja riktigt minns ja läst helt o läst den 2 ggr typ e väll ett öga rött ^^
Producent
2007-08-17 01:55
jag tror jag har läst en bok frivilligt efter mellanstadiet. jag brukar ocksa fa rätt förvanade miner när jag säger att jag inte läser (jag brukar säga att jag VÄGRAR att lösa böcker). folk brukar bli allmänt chockerade över att jag inte har gatt gymnasiet och skolkat mig igenom halva högstadiet med :) jag är inte det minsta korkad och därav reaktionen. sa tror att det snarare är därför folk reagerar sa pa dig med! inte för att du är konstig eller onormal
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Läsa böcker har aldrig varit min grej.
Jag har inte läst en bok mina första 24 år på jorden. En dag så började jag läsa en, och nu läser jag varje dag... Tycker helt klart att du borde prova lite mer, läs gärna en bok som det blivit film av, som du tyckte om!
jag älskar dig!
Jag läser heller aldrig. Vet inte varför, kan vara kul att läsa men jag tycker mig aldrig ha tid. Nu köpte jag dock en bok på engelska för att finslipa min engelska och jag är fast. Boktips: Stephen King - Cell!
CAMPIONI!
prova läs davinci koden det finns en film på den vetja!
Jag läser aldrig heller typ. Sedan ja, typ mellanstadiet, har jag bara läst när jag satt häktad eftersom det e det enda i princip som får en att komma bort från verkligheten. O förutom läsandet i häktet ha rjag baar läst 2 böcker. Ondskan och en pokerbok.
eller hur när jag satt på kåken ett tag det var då jag läste ett öga rött 2 ggr!
jag läser i perioder väldigt mycket... om det är något som böcker gör så är det att hålla igång din fantasi, och att kunna hålla kvar vid sin fantasi är något som jag känner är oerhört viktigt för mig, då jag är en liten drömmare. samt att det hjälper till att förbättra ditt ordförråd och sätt att uttrycka sig i skrift och tal. Om jag hittar en intressant bok läser jag ut den på direkten, det blir alltså ofta streckläsning i ca 6 timmar eller vad det nu tar beroende på bokens tjocklek.
Jag tycker att läsa är ett stimulerande tidsfördriv när man har mycket dötid på nacken. Blir så jävla rastlös av att glo på tv för länge, läser jag tappar jag tidsuppfattningen. Tilläggas bör är att jag har jäääävligt mycket dötid, så det har blivit en del böcker genom åren!
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Du är fullt normal. Iaf när det gäller dina läsvanor, resten kan jag inte uttala mig om.
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
onormal? finns det nån som läser böcker förutom jorunalister på kultursidorna
Jag gillar att läsa böcker ibland, men jag är lat när det kommer till sånt. Just nu har jag 3 böcker som jag har börjat läsa för ett tag sen, men jag har inte kommit halvvägs med någon av dom. Jag föredrar serier och tidningar. :)
Would I shit you? You're my favourite turd.
jag tror inte min mammas ambo läser några böcker, han kollar i teknik kataloger innan han ska sova...
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Jag ser ner på folk som inte läser böcker. Jag får känslan av att de är lite dummare än andra. Att det inte finns några bra böcker är ett helt värdelöst argument då nästan alla filmer är skrivna efter böcker. man får ett ökat ordföråd och blir intelligentare av att läsa också
Idag är jag farlig
Rachel * "Är jag onormal som inte läser? " - Tyvärr inte. Läsandets konst verkar tyvärr vara på utdöende. * "Vad är det som är så kul med att läsa? " - Beroende av vad det är man läser så kan det som sagt vara kul, intressant, spännande, sorgligt, engagerande o.s.v. Det som är "kul" med skönlitteratur är väl i grund och botten att få stimulera sin fantasi. Det som är "kul" med facklitteratur är att få lära sig nya grejer och (i vissa fall) även stimulera sin fantasi. * "Vad har ni för läsevanor? " - I snitt en bok per månad. Oftast facklitteratur (reportage, biografier, filosofi o.dyl.), men ibland skönlitteratur (helst av lite tyngre art än standarddeckarna). Oftast på resande fot (d.v.s. bussen eller liknande), men även gärna i soffan hemma. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
tja.. i valet om ifall jag vill sträva efter att kunna saker, och erfara saker, så är mitt svar ja. Därför läser jag. Skönlitteratur och facklitteratur. Allvarligt, man behöver bara bege sig till ett bibliotek, hitta lite avdelningar som kan tänkas innehålla det man är intresserad av, och så ser man hur mycket av det man velat veta mer om hela tiden funnits där. Och bara väntar på att man skall låna & läsa.
Japp.
Biblioteket rules.
It's only gay if balls are touching
o läsa böcker är fan det bästa som finns, iaf när man hittar en riktigt bra bok som man "klickar" med.. :P du borde börja med det!
Läser på internet istället. Wikipedia knows everything. Enda böckerna jag läst de senaste 3 åren är cant stop wont stop och nån michael moore bok..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Jag hatar att läsa böcker. Det är enligt mig bland det tråkigaste som finns. Däremot älskar jag det som finns inuti böckerna. Dvs information. Denna kan man oftast endast få tag på i bokform. Så jag måste väl läsa en o annan bok då och då. Men vem bryr sig vad som är normalt eller inte. Finner du ingen nytta i att läsa böcker så skit i det? Men det kan vara trevligt att ta till sig informationen i böcker. Där kan man däremot lyssna på ljudböcker och liknande. Däremot är utbudet smalare än riktiga böcker.
Har läst EN bok i mitt liv. Den hette "God natt Mister Tom" och var ganska bra. Men sen, böcker är bull. Tråkigt som fan. Helvete, får ryckningar i kroppen efter 2-3 sidor. Jag klarade inte ens av att läsa teoriboken. Zzzzzzz
Tycker snarare att dom som läser mycket beter sig ganska underligt... Tycker att böcker borde klassificeras som narkotika. Böcker är DJÄVULEN!
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.
haha god natt mister tom har jag också läst.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
igentligen borde man ju skippa all jävla skit som går på tv och läsa en bok men ingen är perfeckt. by the way god natt mister tom är bästa boken ewer!
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>
men du är inte onormal.
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>
Producent
2007-08-17 19:04
nowadays people don't read books.. så mycket tv och tekniska prylar finns det för mycket av, underhållning.. ingen slump.. inte onormalt, läser aldrig heller något, tyvärr..
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
jag läser inte, det ger mig absolut ingenting!
jag började faktiskt läsa för typ ett halvår sedan. innan dess hade jag inte läst en bok på minst 7 år. har jag bara tid och ro till det så gör jag det gärna, sen gäller det ju att böckerna är bra också.
Alla ni som säger att ni inte läser och att det inte ger er ngt: hur kan ni veta det? Chansen är väl rätt överhängande att ni inte läst nån bok som passar er helt enkelt.
Du har fått så många svar redan men jag svarar lite fort ändå..Är jag onormal som inte läser? - Nej, men som någon skrev tidigare, så kan även jag tycka att människor som inte läser är lite mindre intelligenta och att argumentet "det finns inga bra böcker" är jävligt dåligt..Vad är det som är så kul med att läsa? - Om det är en bra (efter smak) bok så är det som att kolla på en film, fast man skapar bilderna själv i huvudet med hjälp av beskrivningarna i boken. Om det är en spännande bok så vill man fortsätta läsa ju, precis som när man kollar på en spännande film.Vad har ni för läsevanor? - Försöker läsa en bok i månaden, har så många på lager jag vill ta mig igenom. :-) Kan bero om jag måste läsa andra grejer som är läxa.. F.ö så får jag mer intrycket av att jag är "onormal" från min omgivning för att jag läser..
här får du lite kärlek
De flesta läser nog inte böcker, jag blev tvingad till det i mellanstadiet, gjorde det lite mer sällan fast frivilligt i högstadiet och så är det. Läste väl sedan Liftarens guide till galaxen-serien i vintras, mest för att jag hört att den var bra, och det var den verligen! Började med Harry Potter-serien i mellanstadiet och den skiten tröttnade jag på. Den absolut första boken jag blev tvingad att läsa (av min föräldrar) var Sagan om ringen-triologin, var jävligt tråkigt i början men i slutet gillade jag den. Läsande i mellanstadiet tror jag påverkar väldigt mycket ens framtida språkliga intellekt.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Inte bara ens språkliga intellekt; böcker och information har möjligheten att påverka oss (om vi tillåter oss bli det) på alla möjliga sätt och vis.
Och det är fett.
Jag läser inte böcker och jag är inte normal, resten kan du lista ut själv!
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"