Skivsamlare
2007-08-12 14:03
Köpa sneakers från ebay? (Skatt)
Finns det någon risk att man åker på massa extraskatt om man köper sneakers från USA på Ebay? Nån som vet?
-"Shit, I lost him in the Sun!" - Whoa PixelCrew 2004!
Producent
2007-08-12 14:07
ja. du aker i princip alltid pa tull när du beställer skor därifran. speciellt om du beställer mer än ett par som hamnar i samma paket!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Moderator
2007-08-12 14:13
be dem deklarera världen lågt och som gift och innehållsbeskrivning som used shoes. kan fungera men räkna inte med det.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Jag har aldrig åkt på tull på skor, har köpt massor. Som sagt be dom skriva ner värdet om skorna nu är dyra, annars brukar det inte vara någon fara.
Går säljarna med på det?
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa! jewelheist.tumblr.com
Antonq P18 Rätt dum fråga eftersom det är individuellt. Men skulle gissa på att 90% går med på det då de får sina saker sålda och det är ju inte direkt nått svårt jobb.
En säljare har ju ingenting att förlora på det
det är olagligt att göra så som ni beskriver, så lite har säljaren att förlora.
Din hojtlåda är tom.
Det är omöjligt att bli straffad för det, går aldrig att bevisa att ett begagnat plagg är värt mer och går aldrig att bevisa att det inte är en gåva.
http://www.earforcefm.blogspot.com
om paketet kommer från ett företag och det finns kvitto i paketet så är det rätt enkelt att bevisa. men tullen brukar inte öppna paket hursomhelst.
Din hojtlåda är tom.
jag beställde precis 6 tees från
www.threadless.com och det blev typ 750 spänn.
sen lade tullen på 303 kr på det. inte dyra tees direkt men ändå lite snöpligt.
Du kan iskallt räkna med att du åker på moms (25% på allt som det är 25% moms på i sverige) eftersom du betaler moms i förbrukningslandet, inte i det landet du handlar varan ifrån. Dessutom så åker du på en tullavgift, som ligger på olika nivåer beroende på vilken sorts vara det är du tullar in. men den ligger väl på 7-12% eller nått i den stilen. Om du kommer undan så är det att betrakta som vinst på triss. Alltså ett undantag. Att skriva ner värdet och märka paketet som gåva är något som faktiskt ökar dina chanser att komma undan moms och tull, men det är inte på något sätt något som garanterar att du klarar dig undan. Sen så om du har köpt en försäkring på ditt paket (som vissa erbjuder när de skickar paket från USA till europa) så gäller garantin värdet som är deklarerat på paketet, inte det egentliga värdet som är i paketet. Så skulle du skriva ner värdet på paketet, samt att paketet försvinner så är det spilld mjölk för din del..
Apeman: Å andra sidan så tjänar man nog på att skriva ner värdet i dom allra flesta fallen. Högre värde ger betydligt större chans att åka på tull, så om ett paket nu skulle komma bort någongång har man antagligen tjänat på det i längden i alla fall.
men att skriva ner värdet på ett paket som är värt flera tusen skulle jag såklart inte rekomendera.
Skivsamlare
2007-08-13 19:06
Jag ska köpa ett par skor för 23 dollar + typ 30 i frakt, om jag åker på tull hur mycket blir det då?
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!
25% ligger det på, så typ 100kr? Varför man betalar tull på frakten har jag ingen aning om.
skilj på moms å tull... moms betaler du på allt... tull betaler du på varan!
Chonbo Vet du ens vad Ebay är?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2007-08-14 10:40
Min jäkla säljare vill inte göra nåt av era tips :( Men är det verkligen bara 100:- jag riskerar att betala? Känns som om det är mycket mer...
25% av hela transaktionens värde + ca 7-10% i tullavgifter... that´s it...
Skivsamlare
2007-08-14 11:10
Aja, men då kan man ju chansa. Tack för alla bra svar :) Uppskattas...
nilsL P20 inte bara privatpersoner som säljer där, gullet.
Din hojtlåda är tom.
Be säljaren att boka i "gift" och att han skriver NCV (no commersial value) som värde. En gåva får inte överstiga 500 spänn, då får du likförbannat pröjsa. Allt är upp till säljaren om han vill vara schysst eller inte, han kan alltid göra så du slipper avgifterna.
Efter punkt stor bokstav.