I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Frågor till kockarna här på whoa.

Övrigt - Blandat

   

2007-08-07 02:52

Frågor till kockarna här på whoa.

tjeena

jag vänder mig till er kockar här på whoa för att jag känner att ett stort intresse av att laga mat har blivit till ett brinnande intresse. därför har jag lite frågor om utbildning och liknandne.

så här är det, jag har alltid gillat att laga mat, lagar oftast mat hemma. men tyvärr så är det först nu jag känner att jag väldigt gärna skulle vilja bli professionell kock, (typiskt nog så är jag lite sent ute). jag har gått 2 år i gymnasiet nu och jag känner då att så här i efterhand var det lite fel linje (Media) men iaf gjort är gjort. Men jag skall iaf gå klart det sista året sen skall jag försöka ta tag i det.

vad jag då undrar över är lite allt möjligt om hur man skall gå tillväga för att först och främst få en bra utbildning i främst Göteborg som då är för efter gymnasietiden? jag har sett att komvux i samarbete med burgårdens gymnasium anordnar nån slags kurs med inriktning restaurang/storkök, är detta nåt att ha? är det svårt att komma in där isåfall?

Sen "jobbade" jag på en restaurang i THailand i två månader när jag bodde hos släktingar (som äger restaurangen) där under en sommar.Det jag gjorde där var väl vad jag antar att man får göra när man börjar inom yrket, det var typ skala lök, skölja ris, diska o.s.v. Är detta något som är bra att ha i bagaget?

sen är jag även tacksam för mer information ni kan ge mig och jag hoppas verkligen att det finns nån som kan ge några bra svar.

jag VILL verkligen bli kock!


PS. Jag såg att det redan fanns en tråd om detta men där hade det blivit såna jävla diskussioner om hur jobbigt, stressigt och liknande jobbet är. Det är jag beredd på att ta, jag vill bara ha lite hjälp här. DS