I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Aftonbladet och rättstavning - En dialog mellan mig och en "journalist".

Övrigt - Blandat

   

2007-07-31 00:34

Aftonbladet och rättstavning - En dialog mellan mig och en "journalist".

Två stavfel i en så kort artikel,  härligt Aftonbladet!

mvh, Emil Brikha

----------------

Hej!

Tack för ditt mejl. Jag tycker jag har korrläst artikeln 100 gånger men hittar inte felen du pratar om. Vilka är de?

Mvh:
Elisabet Wahl
...som har skrivit ca 25 texter i dag och därför börjar bli lite ordblind tror jag.

-------------

hehe, har du ens kört artikeln genom words rättstavning?

Vad heter det när blommor och barn blir större? De...

A: Växer.
eller...
B: äxer.

Idoler kan ibland finnas bland ungdomar... vad kallas den ordsammansättningen?

A: Ungdomsidoler.
eller...
B: Ungdsidol.

Får man betalt när man korrekturläser Aftonbladets material? Får man bonus om man är av utländsk härkomst? ;)

mvh, Emil Brikha

-------------

Hej!

Jag har inte kört den i rättstavningsprogrammet eftersom det inte funkar på min dator...inte så kul eftersom det är oerhört lätt att bli ordblind för sina egna stavfel.  Läste igenom igen medan jag väntade på ditt svar och såg och ändrade det första felet. Det andra felet är dock inget fel eftersom jag syftar på att han är en barn- och ungdomsidol.

Mvh:
Elisabet Wahl

------------

Men du har inte skrivit ungdomsidol, du har skrivit Ungdsidol. Kom igen, jag har till och med pekat ut felen åt dig nu. Hur fick du detta jobbet egentligen och hur tusan kan en arbetande journalist inte ha rättstavning på sin dator?

Förlåt, men det är ju faktiskt pinsamt.

mvh, Emil

-------------------------------

Go go go, aftonbladet!



http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)