I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sömnproblem - ge tips!

Övrigt - Blandat

Manager

2007-07-30 04:38

Sömnproblem - ge tips!

Ge mig sömntips. Tydligen tänker jag för mkt. kan inte somna, tar 1-2 timmar.

Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Producent

2007-07-30 04:43
lyssna på något band som inte är överdrivet intressant, eller kolla på nått på tv som inte heller är så intressant. det brukar funka för att släppa allt i min skalle när jag ska sova iallafall..

annars så börjar du ta oförskämt långa promenader varje dag så att du helt enkelt är så utmattad att du inte klarar av att vara vaken sedan när du går jag lägger dig! (om du inte jobbar/studerar dvs)

annars går du till farbror doktorn och ber dom ge dig sömnisar eller lugnande tabletter. atarax är ungefär motsvarigheten till panodil, fast lugnande.. och dom funkar relativt för att både lugna ner dig och somna! men bara i ett par dagar i streck. så det är en väldigt kortsiktlig lösning.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-07-30 05:07
Hitta nån du verkligen kan slappna av med. Typ flickvän.
Jag kan inte sova utan min längre. Därför jag är vaken fortfarande, trots att jag ska till jobbet om 90 minuter.
Feel sorry for me.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2007-07-30 10:04
lyssna på typ p1 eller kolla på tvåan
http://www.herrbitter.blogg.se/

2007-07-30 10:35
insomningstimer på TV:n?
"du är inte en stor hund, du är mer som Toto, du har inga pengar"

2007-07-30 11:20
Jag har lagt ner det där med att sova. Sleep is for suckers.

Men för några veckor sen sov jag faktiskt grymt bra några nätter - för första gången på ååår. Jag märkte att jag egentligen är en ganska klämkäck, pigg och positiv människa som tycker att det är roligt att kasta boll och jaga valpen. När jag inte sov er är jag en surkärring som ligger och pustar på gräset och irriterat sular iväg bolljäveln för att få bort hunden i tre sekunder. Sömnbrist är personlighetsförändrande.

Jag har lyckats ändra alla mina negativa dagsmönster men all oro tycks ändå dyka upp under natten. Naturläkemdel, andning och avslappningsövningar kan inte riktigt rå på det.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-07-30 22:45
sannnt,

oro o tankar som oftast inte verkar gå att lösa dyker upp på dom sena timmarna

2007-07-30 22:51
ipod i öronen, däcka! eller läsa. jag brukar läsa kemi, bilogi och medicinböcker. även religion. älskar det!

Fast jag sover för sällan... :)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-07-30 23:06
ja tänker oxå för mycket men jag gillar o tänka, e soft o somna är tvn e på känns som att man ine e själv då
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-30 23:06
ja tänker oxå för mycket, men ja gilal ro tänka, e soft o somna när tvn e på lågvolym
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-31 01:04

alkohol och ciggaretter funkar ju alltid, dock inte så långsiktig lösning kanske.

©TREKK studios / Leråker Productions.

2007-07-31 01:20
vodka
-

2007-07-31 01:25
Jag brukar lyssna på lugnafavoriter ett tag innan jag ska sova så jag blir avslappnad... :D

2007-07-31 01:29

Ring och fråga Emil_Brikha:

"Emil, vad är meningen med livet?"

hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2007-07-31 01:29
ta tjack och skit i de

2007-07-31 01:32
haha ord
-

2007-07-31 01:33
eller rök dig till sömns

2007-07-31 01:51
BENSO

2007-07-31 02:17
Ring och fråga Emil_Brikha:

"Emil, vad är meningen med livet?"

HAHAHAHAHAAHAHA
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-07-31 03:39
jag har några tips:
    Läs nånting (själv brukar jag läsa warpdrive/bash på PSPn tills jag blir trött. 
    Drick varm mjölk.
    Ta en väldigt varm dusch (brukar funka för mig när jag inte kan somna, blir varm och avslappnad)
    Och sen det jag gör för att hjälpa mig somna fort eller om jag inte kan somna. Lägg dig i nån skön position och försök hitta din puls. Räkna sedan hjärtslag, själv brukar jag bara nå >500 om jag verkligen inte behöver sova. (typ om jag ställer om sömnrytmen)
    Ta en mindre verktablett, funkar för mig iaf, men förmodligen bara pga någon psykisk anledning.
    Flytta sängen eller sov åt andra hållet (läg kuddarna på andra sidan sängen och sov så. Ibland funkar ett mindre "miljöbyte" för att kunna somna.

Tänk också på att hålla rummet svalt.

Hoppas nått hjälpte
http://felidae-music.com

2007-07-31 09:26
Vad gör man om det inte är insomningen som är ett problem utan själva ihållandet av sömnen? Jag vaknar vid två och är otroligt medveten om att jag ligger i sängen resten av natten. Alltså, jag halvsover men är inte utslagen. "Nu ligger jag åt vänster, nu ligger jag åt höger, nu är min arm åt det här hållet, nu drömmer jag en mardröm, nu tänker jag på det här." Inte så att jag är klarvaken men ingen djupsömn heller. Nånsin.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2007-07-31 12:44
reina F24

testat att motionera på dagen och undvika koffein och snabba kolhydrater några timmar innan du går och lägger dig?
Manager

2007-07-31 12:49
jukkus: Jag talar för reina och säger att hon varken får i sig några betydliga mängder koffein (en cola-light ibland) och motionerar i form av promenader med hund. Snabba kolhydrater förekommer inte i min matlagning (som hon äter) utan bara i hennes godisintag. Det är inte några överdrivna mängder där heller.
Redline!

2007-07-31 13:21
Att gå ut med sin hund är inte i närheten rätt motion för en människa. Ut och spring, eller gymma.

2007-07-31 14:26

Har en staffvalp på sex månader - promenader är bara en del av dagens aktiviteter. Hälften av mina arbetsdagar är jag utomhus och springer som ett cp på en gräsmatta. Alla mina muskler värker varje morgon så motionen är det ingen brist på.

Vad mer?? Tips tips!

2007-07-31 14:39
reina
Vadå springer runt på en gräsmatta, det handlar om motion, att få igång kroppen på riktigt, pulsen att stiga, inte att musklerna värker lite för att man springer kring med en (gissar) gräsklippare. Stretcha så fixar värken sig.
Ät rätt, få igång kroppen, så ska det inte vara några problem.
Manager

2007-07-31 14:41
Blasta: Äta rätt gör hon garanterat. Springer omkring med en staffvalp skriver hon ju (vart kom gräsklipparen ifrån?)...och det får pulsen att stiga.
Redline!

2007-07-31 14:46
Jag kan göra det hela lite enklare: jag får ingen ro i kroppen på nätterna pga av ett tillfälligt problem i mitt liv. Detta problem har än så länge ingen tidsbestämd lösning och det är heller ingenting jag kan göra åt saken annat än det jag gör.

Med andra ord vet jag VARFÖR jag inte kan sova ordentligt och jag vet också att min hjärna inte kommer låta sig luras av att jag har motionerat. (För övrigt har jag tränat förrut och kan allt det där - det jag gör med hunden är likvärdigt med annan, mer organiserad motion.)

Vad jag undrar är alltså - hur når man djupsömn när hjärnan vägrar stänga av för de åtta timmarna pga stress?

2007-07-31 14:49
Dr.Octagon
Jag vet inte, håller på att träna för tillfället, så jag läste lite fel.
Men kroppen säger till när det är tillräckligt, med hjälp av hjärnans belöningssystem.

Själv så försöker jag röra mig mycket, och jag märker en enorm skillnad i allting. Sover bra gör jag också.

2007-07-31 14:51
reina
Du känner alltså att ångesten kryper fram när du ska sova? Det är ju en helt annan femma.
Har du testat att ha på radion när du ska lägga dig? T.ex. P3, där de också pratar.

2007-07-31 15:16

Har tv:n på timer så jag somnar okej. Men jag vaknar två timmar senare och från den punkten är jag i mer eller mindre medveten dvala. Inte så att jag ligger och tittar utan jag halvdrömmer/halvtänker/halvplanerar/halvstressar resterande natten igenom.

2007-07-31 16:21
gå och lägg dig tidit, och varva ner och läs en bok eller nått, testa också att räkna hjärtslag

2007-07-31 17:01

rök lite harsch så somnar du bra

Relaxtion in the nation

2007-07-31 23:20
har värre problem skit i att sova ngn dag å så fixar det sig:P
Henkish a.K.a ProNooB.

2007-08-01 07:37

Djollo: prövar det varje kväll men det funkar fortfarande inte. x)

Henkish: nej, det fixar sig inte då. Jag blir bara ännu tröttare. :(