I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-07-21 20:13

tiggare

när jag flyttade till sthlm fick jag små lappar vart jag än gick om att någons son/dotter/bror/syster/släkt ligger sjuk och behöver opereras/medicin. såklart nyinflyttade jag gav tiggarna pengar. men nu är frågan vilka är dessa utlänska människor som går på tunnelbannan och delar ut lappar? är det flyktningar eller är det fattiga människor som inte har fått nån hjälp från samhället?

2007-07-21 20:17
Snälla hjälp, min far dog i revolutionen mot Ceausescu.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death
Manager

2007-07-21 20:18
Många av dom är tydligen Rumäner som inte bor i landet utan är här i kanske 1 månad och sen drar vidare.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-07-21 20:26
Jag har hört att det här är personer som bara är för lata för att jobba och tycker det verkar smidigt att tigga istället.

Några frågor dock;

Hur har dom råd att trycka dom där fina lapparna? (ofta på något "laminerat" papper)
Vem har skrivit lapparna? (Står oftast på felfri eller nästintill felfri svenska)
Och varför står det nästan alltid att min *valfri släkting* har *valfri dödlig sjukdom* och måste opereras? (tror dom verkligen ett par kronor kommer räcka?)
Visst dom kanske samlar under en längre tid men då har denna släkting säkert hunnit dö.

2007-07-21 20:27
hur fattiga/i behov av att tigga de är tänker jag inte ens spekulera i, men det som står på lapparna är ju rent strunt, åker man samma sträcka varje dag  så börjar man notera att samma personer kommer fram med olika lappar från dag till dag, ena dagen är barnen sjuka, nästa dag är hela familjen död, och så vidare i oändlighet.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-07-21 20:29
Nu vill jag inte kasta någon ut över en kant. Men dom flesta som tigger på tuben och runt om i storstäderna är invandrare. Jag säger inte att alla är det men många. Och jag att i andra länder är det jätte vanligt med tiggare så dom tror att det är lika vanligt här hemma i landet falukorv. Så tror dom att dom gör någon hacka guld på det fast inte alls igentligen. Vad fan vet jag

2007-07-21 20:33
Har aldrig sett en svensk tiggare kanske en och annan "gatuartist", (nyktra alkisar eller narkomaner) som är svensk. Men då gör dom åtminstone något (spela dragspel eller munspel) för att få pengar. Dom spelar inte "jag och hela min familj är dödligt sjuka och du kommer tycka synd om oss så du kommer ge oss hela ditt hus din bil och tvinga dina släktingar att göra samma sak" kortet. Då dom är gatuartister så är det valfritt att ge dom pengar. Visserligen så är det samma med tiggare men det är "svårare" då pga (se 3 rader upp).

Manager

2007-07-21 20:34
REM: Det där va typ det dummaste jag läst..hahaha..

Dom flesta är inte invandrare utan bor tillfälligt i Sverige som sagt.
/ Deedz.

2007-07-21 20:35
Yun_DI

Jag tror han menade att dom var födda i ett annat land än Sverige.

"Nu vill jag inte kasta någon ut över en kant. Men dom flesta som tigger på tuben och runt om i storstäderna är invandrare"

kan ha att göra med att svenska medborgare har rätt till socialbidrag, i princip, till oändligheten. vi pressas aldrig så långt. annars hade vi tiggt som cpn med, så mycket som vi gnäller så hade vi mördat tiggarspelet.
www.discotheque.se

sverige-i-början-på-90-talet-attityden börar bre ut sig i trdarna ser jag.

äckligt.

2007-07-21 20:36
De får inte ett öre av mig. Det som står på lapparna är rena skitsnacket.

2007-07-21 20:37
Förresten vad kallar du en person som korsar ett lands gränser?

Inte turist hoppas jag. Då turister oftast är inriktade på att uppleva ett land och dess kultur.

2007-07-21 20:38
Misery-Chick

Vad eller vilka syftar du på? Jag själv tycker inte det känns som sådana vibbar i den här tråden iaf.

2007-07-21 20:39
blablabla de är invandrare, blablbla, svenskar tigger inte, ond so on.

2007-07-21 20:41
äh, jag har en dålig dag, ignorera mig.
Manager

2007-07-21 20:41
Det har du visserligen rätt i Misery_chick, men det börjar även bli jävligt jobbigt att du känner dig tvungen att påpeka det i varenda tråd.

/ Deedz.

2007-07-21 20:42
LVR
Hur har dom råd att trycka dom där fina lapparna? (ofta på något "laminerat" papper) Vem har skrivit lapparna? (Står oftast på felfri eller nästintill felfri svenska) Och varför står det nästan alltid att min *valfri släkting* har *valfri dödlig sjukdom* och måste opereras? (tror dom verkligen ett par kronor kommer räcka?) Visst dom kanske samlar under en längre tid men då har denna släkting säkert hunnit dö.

- Det har spekulerats i det där på DN Debatt (om jag inte minns fel), och "flera av våra källor" (som dom så fint skrev ut) misstänker att det är terrororganisationer som ligger bakom mycket av tiggerier på tuben. Själv tycker jag det låter jävligt långsökt att t.ex al-Qaida skulle tigga pengar på tuben för att få ekonimin att gå ihop, men å andra sidan: många bäckar små...

Själv tror jag snarare att det är personer som helt enkelt inte lyckats i samhället av olika anledningar, eller nått.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-21 20:42
Han sa faktiskt att de flesta tiggarna var invandrare(flesta är inte alla). Och vad jag har läst så har ingen skrivit att svenskar inte tigger.

2007-07-21 20:45

Klockan12

Personen som skrev att al-qaida springer runt i sverige och tigger pengar för att ha råd med sina träningsläger/m.m verkar vara en väldigt ointilligent person. Eller en person med mycket fantasi. En sådan invecklad organisation som en terror organisation kan inte vara ekonomiskt uppbyggd på tiggar pengar. Den måste ju ha en stabil inkomst källa.

2007-07-21 20:57
Yun_DI P17
Ssscch jag driver om kring i mitt bakfylle rus och tror att jag förstår allt. Haha.

2007-07-21 20:59
 Yun_DI P17

ptja, att folk tycker jag är jobbig häromkring var ju ingen nyhet.

och nu så sa ja ju faktiskt at jag har en dålig dag och inte behöver tas på allvar just nu,

2007-07-21 21:01
Dont give them shit! För ca ett år sen var jag på besök i sthlm, då ser jag en stackare som gav mig en lapp, så jag gav killen en tjuga. en time senarte såg jag killen sitta med kostym o grejer o dricka kaffe! Som han antagligen köpt  för tjugan jag gav honom:(
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2007-07-21 21:37
om dom e fattiga så e de väldigt dumt att betala
en dyr resa runt.

2007-07-21 21:41
Jag skiter fullständigt i ifall dom ljuger på lapparna. Tror inte dom har tiggt ihop en förmögenhet som dom sitter och trycker på. Tigger man så behöver man pengar, punkt.

Att dom tigger för att dom är för lata för att jobba var ju bara löjligt att påstå. Vem fan knatar omkring och tigger ihop en tredjedel av vad medelsvensken tjänar ihop under en timme för att dom är slöa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-21 21:59
ja, och dom är det ju mycket bättre att förse med en tia.

2007-07-21 23:20

Jag känner mig ytterst skeptisk gentemot de som går och tigger i tunnelbanan för sin dotter/son osv osv...

Jag vet att sjukhus ger ALLA vård, oavsett om man är illegal invandrare eller inte. Så att de behöver pengar för något sådant känns tämligen märkligt.

Har aldrig gett pengar till dessa, då jag inte känner mig säker vad pengarna egentligen går till. Jag köper Situation Stockholm och ger till välgörenhetsorganisationer, då vet jag iaf att pengarna mer troligt går till något vettigt.

Delam tange barat

2007-07-21 23:42
ush, lappmänniskorna..
jag blev typ trakaserad av en snubbe som vägrade att ge sig.
han var typ 5 cm från mitt ansikte upprepandes "en korona possibli".
Till slut gav han upp men jag var nära att ta en krona och slänga den genom tbane vagnen och skirka: "här har du din jävla korona!"
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2007-07-22 00:07
Jag har hört att de jobbar för underjorden. I utbyte att maffian tagit hit dem får dem lappar och går och jobbar för dem. Men stämmer det verkligen? Inte fan bryr sig maffian om små mynt.
k1337oris

2007-07-22 00:10
umeG P1

på vilket sätt är det helt rätt?

k1337oris

2007-07-22 05:42
i tyskland finns det organiserade tiggarföretag.

2007-07-22 06:14
haha tänk att skaffa ett turistvisum för att komma hit o tigga...

ehrgeiz - i juggan finns det zigenarligor, med "hallickar" o allt, som skickar ut småbarn att tigga...kommer dom inte tillbaka med cash får de stryk. jävla jobbiga ungar f.ö.
We call them winerbrods.

2007-07-22 13:14
Vad spelar det för roll vad som står på lapparna anyways? det kanske är sant, kanske inte. Men en sak är säker, dom behöver pengar.

Jag brukar ge mina mynt till första bästa som tigger om det egentligen, oavsett om han/hon behöver en sista fix för kvällen eller köpa bröd till sina barn så har dom en sak gemensamt, dom måste ha pengar för att klara av situationen. Jag kan lova er att om dom hade nåt bättre sätt att få pengar ifrån så skulle dom nog göra på det sättet. jävla offer som säger "skitsnack på lapparna, dom får inte ett öre"

Dom går ju fortfarande i keffa kläder hela dagarna i kommunaltrafisken och frågar om pengar... något i deras liv suger väl ändå? även om sin bror inte har leukemi.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2007-07-22 13:17
rostad

Om dom har det så svårt varför slösa pengar på att trycka fina lappar?

2007-07-22 14:31
om dom har det så svårt varför kan dom inte gå till socialen eller nåt?

2007-07-22 15:26
En gång när jag var ute och åkte så tröttnade en kostrymklädd herre på en tiggare och slungade i väg en Metro rakt i huvudet på honom. Det blev ett jävla liv.

2007-07-22 16:40
dom flesta svenska tiggarna är ju hårsare och alkisar.
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2007-07-22 16:45
en alkis som ber snällt ger jag mina smånynt anyday.

2007-07-22 19:00
Någon alkis/knarkare som kommer fram till mig personligen och frågar om jag inte kan hjälpa till med några kronor så ser jag alltid efter vad som finns i plånboken, alltid.

Men kommer det ngn habbi-habbi som lägger en jävla lapp brevid mig bryr jag mig inte ens om att läsa den.

Nej jag är inte rasist, men bara bladingar som lagt lappar brevid mig :)
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!

2007-07-22 19:03

håller med omoral

http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2007-07-22 21:36
Shit, varför i hela världen ska man ge fattiga människor pengar?
"Vafan är grejjen med att inte kunna stava?"

2007-07-22 21:36
pallarinte

ingen som tvingar dig, men varfr skulle man inte få göra det om man vill?

2007-07-22 22:16
hahah jag så en tiggare ute på stan, sedan kom hennes man och hennes son, pratade med hon och gick vidare in i kompassen... IN i kompassen... inte igenom
Get Random!

2007-07-22 22:43
Haha. De är så himla roliga. Har sett dem göra bort sig ett antal gånger.

Satt på tuben en dag och så kom en kille med sina lappar och shit, gick av nån station senare och köpte sig en snickers i en selecta automat, antagligen för pengarna han just fått in.

En annan gång såg jag flera lapputdelare på centralen tillsammans i en ring. De samtalde om något, förmodligen pengar. Tillsammans med dragspelarna och gitaristerna.

Och så träffade jag en kille på tuben som hade sett dem stå och dela ut pengar emellan varandra, och här pratar vi inte om några ynka kronor, utan det var flera flera flera hundralappar. Kille filmade det. Aftonbladet någon?