I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Plugga i stockholm!

Övrigt - Blandat

2007-07-18 02:23

Plugga i stockholm!

Ciaoo!
Nu är det så att jag har beslutsångest!
jag har kommit in på mitt förstahandsval på Södertörns högskola.
på programmet: utveckling och internationellt samarbete med inriktning statsvetenskap.

Många säger att det är bra att ta ett sabbats år och plugga sen när "man får lust".
och andra säger raka motsatsen att man ska börja plugga direkt efter studenten.
Så nu Whoa är det ngn som har erfarenhet och kan ge mig lite råd om vad jag ska göra?

och sen en till fråga, någon som går på Södertörn? hur är det där? vad för slags folk finns de där osv? någon som tillochmed kanske sökt och kommit in på samma linje som mig? eller någioin som går där?

Tacksam för svar:D

/ ess!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-18 02:28
Jag, i egenskap av skoltrött-som-fan-elev ville bara bli kvitt skolan så fort som möjligt. Jag satte mig inte vid en skolbänk förrän 10 år senare.

Min poäng är att det helt handlar om ditt utgångsläge. Är du less på att plugga? Ta lite time out. Om du tycker det är okej med skola och gärna vill kasta dig in i något nytt, kör hårt.

Det lär väl inte vara någon som kan yttra någon större än sanningen du själv väljer.

Och min erfarenhet är också att skolor varierar som faaaan från år till år, alltså just vad det är för slags folk som är där. Alltid en chansning.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2007-07-19 01:05
Upp!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-19 01:08
Jag sitter på liknande problem så kom igen och tipsa damen!

Tycker Emils tips var aldeles utmärkt dock!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-07-19 01:10
Någon som ska gå på södertörn eller?:D

2007-07-19 01:17
Hehe! Jag sökte dit men dom nobbade mig. Toknobben!

PZ

2007-07-19 01:18
VAD SÖKTE DU?
:/

Illa fan...:(

2007-07-19 01:21
Hmm, kom inte ihåg. Journalistik med inrikting på historia eller något annat konstigt iaf.
Illa jaa, det är aldrig kul att vara en failure! : (

Ditt program verkar kul, satsa tycker jag!

PZ

2007-07-19 01:23
Ouufft, jag kollade faktist in det där journalistik multimedia, det verkade sjukt lockande, men journalistik drar ju till sig enormt mkt sökande, kan tänka mig att de programmet hade högre intagning än mitt..
:D

men bättre lycka i vår dÅ? om du ska söka om..

hade du inge andrahandsval då?

2007-07-19 01:27
Jojo, men då får jag åka ända till Malmö! Vet inte om jag pallar riktigt.. : )
Grattis till syrran föresten!

Och nykterheten...

PZ

2007-07-21 13:12
Du ska göra det du känner för att göra... känner du att du orkar och vill plugga, så plugga.. det är aldrig fel att plugga direkt efter gymnasiet.. jag började med det.. om ett par år är jag civilingenjör.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-07-21 13:18
jag ska gå på södertörn media komuniaktions....
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-07-21 13:20
Det är aldrig fel att plugga direkt efter studenten om man orkar, annars kan det lika gärna sluta i katastrof i och med att du inet pallar att plugga inför tentor och failar totalt..

det finns inget rätt eller fel, det handlar om du känner dig redo, mogen och har orken och motivationen som krävs. annars är det inte fel att vänta heller
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-09-06 00:39
Forortspiraten: Fan va chill, jag började iallafall plugga nu.. får se hur de ter sig, iof är jag jätte sugen på att åka utomlands men vi får se hur de blir med det.. lite mkt att läsa nu i böjran, svårt att komma in i rutinerna och lära sig anteckna och ta ut de viktigaste men det ordnar väll sig:)

tack alla för "tipsen" och råden ni gett mig!

Kaos; nej vad trevligt, vi borde hooka upp på en lunch ngn dag, de flesta i min klass är torrisar..

2007-09-06 03:25
jag var helt sjukt less på att plugga under gymnasiet, tyckte de va rena helvetet men valde att plugga vidare..
Rätt bra val då jag stortrivs i skolan.. tror nog de beror på att man nu läser de man VILL läsa inte de man MÅSTE.. sen betar man av en kurs i taget inte 100 ämnen på samma gång! :)  så man blir inte ..skoltrött på sama sätt.. eller hur man nu ska förklara de.. hmm.. vet inte hur dehär ska hjälpa dig men ja tycker helt klart att du ska hoppa på utbildningen å se va du tycker.. du behöver ju itne plugga klart hela programet på en gång heller.. kan ju hoppa av  å sen hoppa på sen när du känner för de :)!
!! :)

2007-09-06 03:26
oj
 haha
 hej .. ja e lite seg:D  hur trivs du på skolan:D?
!! :)

2007-09-06 03:34
I min sits hade jag nog pillat navelludd ett tag, men vill man verkligen verkligen in på linjen o man inte är sjukt trött kanske man ska satsa o se hur det går..

2007-09-06 03:37
alla pluggar ju på södertörn. alla.

2007-09-06 05:34

sorry no swedish letters here:

nu har du ju borjat plugga... men det man ska tanka pa ar hur bra vi har det har i sverige. Vi har egentligen inte alls samma press pa oss att borja plugga direkt efter gymnasiet eftersom var utbildning i princip faktiskt ar "gratis" (eeh var hoga skatt), plus att vi far pengar av staten for att studera vidare.
Man kan aven ta en paus i pluggandet lite hursomhelst, vilket jag redan gjort tva ganger. Forsta gangen akte jag till Chile/Bolivia och pluggade och nu ar jag i Japan.
Visst, jag skulle garna vara fardigutbildad till nagot nu, och det skulle jag varit om jag hade borjat plugga direkt efter gymnasiet nonstop utan mina "utvecklingspauser", for da hade jag latt kunna flytta till Japan nu.
Men men, back to Sweden and my free education och sedan kanske jag hamnar i Japan igen, who knows?

Du kan alltid ta en paus om det inte kanns ok.

2007-09-06 08:42
För alla andras skull vill jag att alla gymnasieungdomar som är trötta på skolan ska ge fan i högskolan. Det finns inte mycket som är mer irriterande än folk som är ointresserade av föreläsningar, som gärna stör alla andra med sitt prat, som aldrig gör det dom borde göra och som har noll respekt för att vi andra vill vara där och faktiskt vill lära oss. 

Enligt min erfarenhet är det mestadels folk som precis slutat gymnasiet som är just så.

2007-09-06 08:54

<< Rude 24: Håller helt med dig...

---

Av egen erafrenhet har jag upplevt det varit "nyttigt" att arbeta och resa efter studenten, för att kunna smälta och relatera de kunskaper man fått i skolan i praktiken. 

Arbetserfarenheten har gett mig nya insiktsvinklar och en bredd på livet, vilket jag definitivt hade saknat om jag börja plugga direkt efter studenten... 

2007-09-06 19:47
-ess-: Bara att hålla det hela vid liv... man kan börja leva livet när man är 30, brukar jag säga.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-09-06 19:51
om du är skoltrött och hatar skolan tar du defnitivt ett sabbatår. om du vet exakt vad du vill plugga vidare till försök plugga vidare? det är väl helt upp till individen själv liksom..

2007-09-06 19:59
Jag fortsatte.. har börjat nu juh!
det är sjukt intressant men jag funderar på att ta uppeh¨ålll faktist i januari och resa lite.. vore ngt alltså.

2007-09-06 20:19
jag tog en jävla massa sabbatsår. pluggade spanska lite här och där, jobbade som fan och glömde bort allt viktigt. känner mig handikappad nu när jag ska plugga igen och glömt bort allt om hur man skriver, läser och minns saker. 
Men det känns som att jag hade kunnat börja plugga tidigare nu när jag väl börjat. Sjukt skönt att vara omgiven av, i stort sett, jämnåriga som inte är trötta på (arbets)livet hela jävla tiden. Måste bara ta tag i min bostadssituation. Ingen som behöver en rumskamrat i sthlm området?

www.discotheque.se

2007-09-06 20:20
Statsvetenskap? Tjofräs, vad hade du tänkt försöka jobba med sen? :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-06 22:33
coolhomosexuell: Jo jag faktist.. helt ärligt...

jumpcut: jadu, plugga vidare kanske? i något annat land, eller försäöka få jobb på ngn organisation som typ sida, amnesty, eller ngtFN organ:D

2007-09-06 22:50
-ess-: Okej. Såhär... Alf Svenssons dotter har en pol mag i Statsvetenskap. HON har svårt med jobb i Sverige. Så kom inte här och tro att det finns efterfrågan på sådana. Om du däremot tittar till utlandet så finns det en hel del, men att hamna i FN, EU osv är få förunnat. Tyvärr...
-QanA

2007-09-06 22:56
jumpcut: kan du sluta vara så negativ? jag ser hellre till att jag har högre mål för ju högre man satsar desto längre kommer man... och jag pluggar inte heller baaaaaaaaaaaaara för att få en pol mag och jobba inom FN utan för att jag tycker de jag pluggar är sjukt intressant och lärorikt för mig:)

2007-09-06 22:59
-ess-: Jag är inte negativ. Däremot har jag en sambo (som iofs flyttade till Bryssel idag för ett nytt jobb) som pluggade statsvetenskap och hon har väl ångrat sitt beslut en gång i veckan under de två åren vi bott tillsammans. Så varje gång jag hör att någon ska studera statsvetenskap så ringer alarmklockorna ;)
-QanA

2007-09-06 23:06
man ska plugga sånt man tycker är intressant, ska man plugga för att kunna få cash kan man likagärna plugga fysik o starta ett meth-lab efteråt eller bli ekonom och it bög som halva sverige

ja har pluggat statevetenskap upp till c-kurs på södertörn, har inget dirket negativt att säga, skolan e bra, har iofs inte gått nån annan så ja kan jämnföra, men allafall...

2007-09-06 23:07
Ähh...Men är hon intresserad av det eller? problemet med vissa människor (säger inte att hon har det) men det är att man studerar enbart för att tjäna pengar i framtiden, jag tror inte på det.. ajg tror på att man ska välja ngt man tycker om och tycker är lkul, för det spelar nog ingen roll i slutändan vad du studerat utan det är mikt annat som spelar roll då, typ kontakter, och att man vågar visa framfötterna osv osv.. eller det är iaf min egna tolkning.. Jag menar det finns ju folk som nått chef positioner utan att ens ha gått gymnasiet, och sen finns de dpom stackars satarna som studerar en evighet och adlrig får jobb osv:d

2007-09-06 23:08
Päronpung: haha du kan skcika innan mig! jag läser på södertörn nu, den där utveckling och internationellt samarbete med inrk. statsvetenskap med interntionella relationer:D verkar sjukt intressant, speciellt med en studieresa i samband med c uppsatsen som ska gå till tanzania.. tror det var ngt sånt:D

2007-09-06 23:12
ja läste inget program utan egenplock av kurser, kan tänka mig att program e anorlunda, fast inte så mycket

de som e bra med södertörn är att det är nytt, inge 1800 tals shit som på sthlm universitetet, samt att dom e upp 2 date me nya tekniken, har hört att alla gammla räver på sthlm universitet knappt kan svara på mail, men d e bara va ja hört... d går mer blattar på södertörn oxå

2007-09-06 23:19
hahah men det är nice med blattar på södertörn, de är mer mångkulturellt har jag märkt..
sthlms univ, verkar rätt stroppigt haha eller kth hahaa... södertörn känns lite flummflumm sådär..

2007-09-06 23:20
flumm e d väll inte dirket, men mindre stropp kan ja hålla me om

2007-09-06 23:21
hahaha men erkänn, de går ju massa olika människor, heeeelt olika stilar, det är mysigt:D men flumm på ett bra sätt:D

2007-09-06 23:22
olika stilar e d väll alltid, tvivlar på att d bara går popare på sthlm

2007-09-06 23:24
-ess- F18 : Det handlar inte om huruvida man tjänar mycket eller lite pengar på att gå den utbildningen. Man tjänar inga pengar alls. Det finns inga jobb helt enkelt. Här hemma alltså :)

Fast nu har hon ju fått jobb på en internationell konsultfirma med säte i USA iofs, så jobb finns ju utomlands... Från att aldrig ens få ett samtal från svenska företag till att kunna välja och vraka utomlands...

Fan, nu när jag tänker på det verkar det ju rätt fresh ;)
-QanA

2007-09-06 23:25
Så vad gör du nu efter att du blivit utbildad stasvetare?

2007-09-06 23:29
jumpcut: det brukar vara så, men de programmet jag går läser man ju lite mer än bara stadsvetenskap osv:) Jooo inte på att gå utbildningen jag menar efter utbildningen förlåt för syftningsfelet där.. Och jobb hår hemma finns de nog bara att man kanske är kräsen eller inte håller igång i sökandet av jobb..

fast helt klart finns det nog mer jobb utomlands..:) min dröm är iaf att få jobba inom FN.. haha du kanske får hakan ner till knäna när du ser mig på tv sen i framtiden(; "fan ajg skulle också gått stadsvetenskap" hahaa... nej jag driver:D

2007-09-06 23:33
ja, stadsvetenskap vill jag gå!
-QanA

2007-09-06 23:38
jumpcut; sök in tills nästa år då!:D

2007-09-06 23:40
fast du missade ju mitt skämt, så det var inte kul längre. Jag går och kollar på the office istället... Vi ses imorgon. Du har PM förresten.
-QanA

2007-09-06 23:41
jumpcut: haha..förlåt, lite för sent för mig... okey ska checka!:D
peace, seees imorgon!

2007-09-07 00:09
-ess-: hade lite svårt att tyda det där. Du behöver rumskamrat? för då kräver jag en intervju eller nått! bor på en luftmadrass i ett andrahands studentrum nu. och får bara behålla den lyxen 1månad. tydligen räcker inte 30ködagar på sssb. 
www.discotheque.se

2007-09-07 00:15
reta: shysst upplägg!:D men jag vet inte jag gör det för att det är kul och intressant, sen hade jag inte heller nå jobb så jag såg studera som litegranna av en utväg..

coolhomosexuell: Nej jag behlver ett nytt bode trodde du hade boende och ville ha rumskamrat! bah.

2007-09-07 00:26
jag skulle kunna starta ett svartvandrarhem här för att få handpenning till en bostadsrätt. har du en egen luftmadrass?
www.discotheque.se

2007-09-07 00:28
haha nej men 120 säng haha!

2007-09-07 00:29
börja plugga så fort som möjligt alltså, skjuter du upp det ett år blir det eh ett år till sen ja du fattar nog vad ja vela komma fram till
The Only Good System Is A SoundSystem!
http://www.myspace.com/thundahvibesound

2007-09-07 00:30
Plugga vidare.

skoltrott ar ett svenskt fenomen, lata javlar som vi e.