Civilkurage.
För några veckor sedan hängde jag med min vän till stan för att karln skulle köpa en present åt sin syster. Vad? Ofta jag förstör det. Vi var alla fall var påväg hem med spånkan, efter vi hade tillfredställt magarna och kanske hans syster inom en snar framtid. Väl på spånkan fick vi stå de första 2 minuterna, tills en hel del skulle av vid Resecentrum, och när jag skulle sätta mig på en av de lediga platserna upptäckte jag till mitt förfärande att en av tjejerna hade tappat sin plånbok. Jag rusade snabbt fram till en av dörrarna, öppnade den med foten, och började skrika hejvilt, först kom en karl fram, men den var inte hans såklart, sedan kom tjejen som hade tappat den och sade snabbt "Oh, tack så mycket" med ett mycket lättat ansiktsuttryck. Medan allt detta inträffade så hörde jag en eller två karlar säga saker som: "Orka skrika för en jävla plånbok", "Ta pengarna istället" etc. Notera även att de var ett par år äldre än oss, dvs inga snorungar på pappret. PÅ PAPPRET! Därefter en dam, ~60 "men lämna den till chauffören istället" för att hon inte orkade vänta en minut. Så precis när jag skall vända mig tillbaka och säga: "ÄR NI PÅ RIKTIGT ELLER?" eftersom jag var mäktigt irriterad, så sade min vän snabbare: "Är det jobbigt att vänta 2 minuter eller?", och såg rasande ut. Vet ni hur jobbigt det är att tappa bort sin plånbok eller? Hellre 1 minuts "lidande" för 20 personer än 2-4 veckors lidande för en ung kvinna. Ja, nu vet ni också vilken filosof jag håller med. Men, är detta fullkomligt normalt? Agerar folk såhär i vanliga fall? Jag vill verkligen inte ha en klapp på axeln, eftersom det tillhör sunt förnuft att göra något så litet som betyder så mycket för en annan individ.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
människans devolvering börjar bli påtaglig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hittar jag en plånbok tar jag den utan att tveka. Möjligen lämnar jag tillbaks en plånbok utan pengar (jag har ingen användning för någon lirares leg och det är drygt för dem att fixa nytt). Om jag orkar så lånar jag böcker, som jag aldrig lämnar tillbaks, på det eventuella bibiliotekskortet. Busskort, tågkort och dylikt behålls givetvis.
D-Moral förstörkte CameraObscuras poäng å det kraftigaste. tycker du gjorde helt rätt, lämna tillbaka plånboken, den är värd så jävla mycket mer för henne än för dig. det är ju bara ren stöld att ta den. och så jävla irriterande, framförallt om ens körkort/id försvinner.
Broed : Tyvärr så agerar folk så här, ja. Du gjorde helt rätt min vän, och ska inte skämmas för det alls. Jag fick också skit för en månad sedan då jag var på väg till jobbet, då en man (alkis tror jag han var) helt oprovocerat började hota en äldre dam med stryk eftersom hon råkade snubbla på han när bussen bromsade till kraftigt. När jag sa att mannen skulle hålla käften innan jag skulle ge han stryk, så stannade busschaufören bussen. Och då började folk också gnälla med repliker som "varför lägger du dig i för? Deras bråk angår inte dig!". Men det är typiskt oss svenskar. Vi tänker att ingen kommer ställa upp för oss, så varför ska vi ställa upp för andra.
At the gates of Eternity...
Människor är äckliga kräk helt enkelt. Sätter sig och sin egen bekvämlighet i första rummet, det mest förvånande är att man alltjämt blir förvånad Kom hem nyss till kära gammla Svea och det första som händer på busshållplatsen var en gammal man som stod och väntade med fem matkassar och en dramaten helt slut av allt kånkande. Jag led för hans skull och blev glad när en granne svänger in och erbjuder honom skjuss hem i bil. Lättad gubbe börjar stuva matkassar. En bil svänger in bakom och börjar tuta som en jävla jävel när han inte kommer förbi på fem röda, vevar ner rutan och skriker som en operasångare på crack, den lilla gubbens min yani stackarn stackars gubbe. Det tog inte ens tid jag hann inte ens reagera så lite tid tog det och jag har ändå damp. Brinn i helvetet. För övrigt tar jag alltid min vana trogen pengarna och lämnar plånboken sedan skulle jag skämmas över att jag besudlat min karaktär för några hundringar (i bästa fall)
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
Poolmahn P24 Att han valde en slagkraftig rubrik trots att han inte vet vad den betyder?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Tyckte det var jävligt bra gjort av dig. Jag hade gjort samma sak om jag såg vem som tappa plånboken. En gång tappa en man en 100 lapp framför mig och den tog jag upp och gav honom. Jag fick 100 kronor för besväret hehe. Hade jag inte vetat vems plånbok det var hade jag nog stoppat ner pengarna i fickan och sen lämnat in plånboken. Hade aldrig kunnat sno kontokort eller liknande. Fast om det hade funnits ett ID i plånboken och jag såg att personen var 15 eller yngre så hade jag inte kunnat ta pengarna. Hade mått dåligt som fan då.
halsont: Eller brist på pengar. Men vad vet jag.
brist på pengar kallar jag det inte riktigt när man snor nåns lånekort och lånar en massa saker utan att lämna tillbaka dom så att kortets ägare får betala skiten. det kallar jag ren jävelskap.
Jag såg när en gubbe tappade sitt sl-kort som fortfarande hade tre veckor kvar. Medan jag böjde mig ner för att plocka upp kortet hade han försvunnit. Tyckte synd om gubben men han hade inte skrivit namn på det så vad skulle jag göra? Bingo för mig.
halsont: Nej. Ren jävulskap är det bara om jag lånar böcker jag inte vill ha.
Jag vet vad civilkurage står för, och min mening med rubriken var: behövs det mod för att hjälpa hjälpa andra människor? Finns det en personlig risk för detta? Psykiskt och fysiskt våld, kan det förekomma i den närmsta framtiden? Är det så vi skall ha det? Aja, nog om det. Ni hakar upp er på petitesser. Jag återkommer imorgon med fler svar.
Hade gjorde det samma om jag såg att hon/han tappade den. Om man har tappat sin plånbok själv nångång så vet man vilket extra jobb det blir, och då kanske man tänker som du. Eller så är man bara snäll. Pengarna är inte det viktigaste OM man inte har ett par tusen vilket jag knappast tror idagens samhälle(rån och skit). Bra gjort iaf. *Klappar på axeln*
Jag har ingen personlighet
du kan få en till klapp på axeln av mig. hade jag hittat en plånbok där ID / körkort el dylikt finns så är det ju lätt att hitta och kontakta personen i fråga för att lämna tillbaka skiten. man vet ju själv hur det är att tappa bort grejer (plånbok, mobil whatever) och aldrig återse dem... en kund kom in på mitt jobb och ville ha numret till hittegods... han hade nämligen glömt sin resväska på tåget hahaha seriöst alltså...det är nästan så att han inte förtjänar att få tillbaka den. nästan.
We call them winerbrods.
Hellre 1 minuts "lidande" för 20 personer än 2-4 veckors lidande för en ung kvinna. Ja, nu vet ni också vilken filosof jag håller med. Gudrun Schyman är politiker, eller var politiker i a f.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Broed, BC99 - <3 Det är civilkurage. Just eftersom att det innebär att ta på sig rollen som den jobbiga snubben som lägger sig i.
It's only gay if balls are touching
BC99 P24 Typiskt för svenskar vet jag inte, men jag tycker du gjorde fullkomligt rätt.Erkan P22 Det var inte hon jag syftade på.Kupo P27 Precis!