I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

folk är dumma i huvudet (ang. krediter)

Övrigt - Blandat

   

2007-07-11 02:05

folk är dumma i huvudet (ang. krediter)

Japp så är det. Det har jag kommit fram till efter att ha jobbat på IKEA några helger i rad. Jag står i kassan och folk betalar de minsta skitsummor på sitt IKEA HANDLA-kort, dvs IKEAs egna kredit-system.
Folk kommer dit och köper saker för 300 spän och vill ha det på kredit, människor som ser täta ut vill betala en jävla bäddmadrass för 1000 + en osthyvel + lita batterier på kredit.
Jag hajar om man gör en stor investering, säg man köper en massa grejer för några tusen till ett nytt kök eller vad det nu må vara.
Men småsummor! Det är en ränta på 19%!!! Är ni helt blåsta? Är det så nödvändigt att få en jävla 365+ stekpanna att du måste ha den på kredit och du har inte pengar nog att ta ut på bankomaten utanför och betala rakt av? Vad är det smarta i att betala 19% ränta på 400 kr?
Jag börjar tro att människor inte vet var de sysslar med, bläddrar runt i sin plånbok och hittar ett kredit-kort och tänker "ja men visst jag kan betala med det här, det blir ju roligt, varför inte?!"
Först ville jag säga åt dem "Hallå?? 19% ränta?!"
Men nu har jag gått över till en cynisk approach, "skyll dig själv, ta smällen så kanske du lär dig, din pajas".

Frågor
1. Betalar saker på kredit?
--> i så fall: varför?
2. Betalar du småsummor på kredit?
--> i så fall: är du dum i huvudet?

Tack och bock!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.