Finns det något som kanske kallas "semesterdepression"?
Jag har aldrig tidigare blivit märkbart mer deprimerad när jag har haft sommarlov. Den här gången har jag arbetat och nu har jag semester. Jag mår skit. Jobbet har verkligen varit mitt allt, jobbet har varit min terapi. Även när jag har haft det jobbigt så har jag mått bättre av att gå till jobbet. Nu kan jag inte gå till jobbet, nu känns det som att jag inte har någonting. Ingenting som drar upp mig på morgonen, jag ligger bara och har ångest när jag vaknar som hindrar mig från att stiga upp men inte blir det bättre av att ligga kvar. Jag känner mig stressad och pressad, över vad vet jag inte riktigt. När jag jobbade så kände jag att tiden inte riktigt räckte till men det gick att leva så, nu när jag har semester så känns det ännu mer som att jag inte har tid till minsta lilla även fast jag vet att det är nu jag har tid för allt. Jag skulle kunna åka till Spanien och hälsa på min familj och släkt men då skulle hela mitt liv kretsa kring datumet för avresandet. Man ska hinna med det och det och det innan man åker och när man kommer tillbaka så måste man hinna med det och det och det. Och där nere kan man visserligen bara glassa runt på stranden hela tiden men förr eller senare ingår det att man måste träffa släkt, åka dit, göra det där, äta där, se det där. Jag vet inte vad jag vill. Allt det här leder till att jag bara stirrar in i väggen och har ångest och röker cigarett efter cigarett. Ska min semester behöva se ut så? Upplever ni/har ni upplevt samma sak? Har ni några konkreta råd på hur man kan ställa om sig mentalt och vad man kan göra för att ta sig ur det här?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
snälla ta livet av dig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fett skoj P25...
hehe shit, du behöver semster dock ensam någonstans är du inte känner någon..
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Clajlo F21 Känner precis som dig, när jag jobbade innan semestern kände jag verkligen hur skönt det är att jobba, nu när ledigheten tagit vid vet jag knappt vad jag ska göra! jag går upp samma tid som jag går upp när jag jobbar och går bara pch längtar tills semestern är över!
VarJen P1 well jag kan ju inte säga att ni är dumma för ni verkar mena vad ni säger, men jag kan verkligen inte förstå det, skönaste tiden på året är när man är ledig ! Lär er koppla av annars kommer ni jobba ihjäl er!
Dagens i-landsproblem *ding*.. fan gör någonting på semestern då har du inget annat du strävar efter i livet än att sitta på samma jobb som nu? Åk till amsteradm och rök dig till ett nytt medvetande. Kolla på konst också..
Follow the dao, right about....NOW!
Jag har känt ångest över att inte ha något att göra under semestern, så jag bokade en resa till amsterdam(åker om en vecka) och bara att boka den resan fick mig att må bättre.. så det är ett hett tips.
Du får döda en kossa och äta den, men du får inte plocka en blomma och röka den. FREE 42-ÅRINGEN!
Att whoa saknar vett vet man sedan länge men blir ändå lika trött varje gång..
nej jag vet hur det är, jag kom hem från gotland igår, efter bara en vecka, och det känns helt värdelöst. jag har haft mitt roliga, är det bara vardag som väntar nu? regnig vardag. kanske inte riktigt samma, men visst är det lättare när man har plugget, eller jobbet, eller annat som sysselsätter en, utan att man behöver fundera speciellt
Vet precis vad du menar, efter en termin som varit såpass dåligt planerad av schemaläggaren att allt som heter eget liv inte fått finnas kvar. Hursomhelst - låter som att du upptäckt att du inte har så många intressen. Men det är o andra sidan gytt, för då finns det mkt, mkt att upptäcka både av världen och sig själv.
It's only gay if balls are touching
Saken är väll att du förmodligen mår dåligt å har ångest även när du jobbar..men när du jobbar fokuserar hjärnan på jobbet och du upplever du att allt är bra när du är på jobbet..men när du väl är ensam med ledigheten har inte ångesten nånstans att gömma sig å då kommer den. Jag har iof inte ångest längre..men när jag hade det kom det när jag var ensam..jag ville träffa folk dygnet runt och aldrig vara ensam för att jag visste vad som väntade.
StarNate_: precis så är det. Jag har problem och äter antidepressiva. Att jobba har varit en del i mitt pågående tillfrisknande men nu blev det så abrupt. Efter att ha jobbat varje dag sen september till att plötsligt inte göra någonting är jättesvårt. Kupo: jag har intressen, men pga. mina psykiska problem så har jag ingen större ork att engagera mig i något. Att däremot fokusera den lilla energin jag har på att jobba har varit min räddning. Men nu då? Jag går bara runt med ständig huvudvärk och orkar ingenting. Första veckan tog jag mig igenom och var lagom social och festade men nu är jag helt slut. Det är synd att jag behöver mitt jobb för att må bra men så är det.
åk på spa.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
fråga din arbetsgivare om du får jobba extra under semestern? verkar ju funka iaf:)
Jag vet att du tror att du förstår vad du tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag menade.
dumboleifi P17 jag förstår att du tycker man ska koppla av ochsåvidare men jag blir så jävla tokig när jag inte har nått att göra!
Det är som de gamla finnarna säger, man måste hålla sig sysselsatt, sitter man still och börjar fundera blir man en galenpanna till slut :) ut och hug ved med dig :) Skämt och sido, jag skulle rekommendera dig nån sysselsättning. Gärna nån sport så du får utlopp för energi, man blir ofta piggare och mer positiv av motion. Tuffast är i början då det jobbiga är att ta sig dit varje dag. Se det som en utmaning och hitta nåt som är kul och tufft och satsa på det är mitt tips. Funkade för mig hade mycket dötid i mitt liv och blev slö och deprimerad.
Nää nu e de du som tar dig till de där reagge cafet som jag tänkt åka till så många gånger och äter pepe och solar. (vet ej om du bor i sthlm iof) Jag bestämmer att ditt projekt i sommar blir att skaffa en shysst bränna, så nu har du nått attt syssla med. PO
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "
Om jag var i din situation skulle jag åka ut till landet eller någon polares land och göra lite gammalt hederligt kroppsarbete. Hugga ved, rensa ogräs, klippa gräsmattor, stapla veden, gå och bada när man blir för svettig osv. Blir alltid helt slut när jag åker till landet och kan somna så fort jag lägger mig ner, min mormor säger att det beror på luften, kanske är skönt att sova bort halva dygnet om man känner sig rastlös.
wackcent P23 Tränar 3 gånger i veckan så det känns väll lute halvruttet att börja på nått nytt igen.PhatSniper P22 Hmm jo jag har funderat på att åka dit men bor i örebro så få väll tagga dit nån gång under semestern!dewilicious P19 Jo i stugan är det ända stället jag kan ta det lungt på men jag åkte precis därifrån, men får väll få arslet ur vagnen och åka ner dit igen!
Uttryck dig kreativ på något sätt. Rita, skriv etc.
Redline!
Jag satt hela hösten och klättrade på väggarna. Visserligen hade jag en 20 p uppsats att skriva men när skrivkrampen sätter in och stressen över det tar över så får man en ångest som är svår att beskriva. Jag känner igen mig i dig - klarade inte alls av att vara ensam, fick sån grov ångest. Skaffade hundvalp till slut och lämnade in uppsatsen (ÄNTLIGEN). Efter många morgonar på kullen med valpen där jag satt och funderade på mörka tankar och han sprang runt och såg ut som livsglädje personifierad vände jag bara. Det kändes så onödigt att ängslas på nåt sätt, mitt liv skulle jag bli bättre om jag bara tog in nuet för vad det är. Som dummare människor och hundar gör. Jag bara släppte ångesten till slut och blev nöjd med mitt eget sällskap. Så jävla skönt för nu tycker jag om att vara själv och det är en situation jag aldrig trodde att jag skulle befinna mig i. Tips: fastna inte i samma loop av tankar. Om du måste älta (och ingen förstår det behovet bättre än jag) så se till att du kommer framåt i ditt ältande, att du sätter upp delmål eller kommer fram till något nytt, någon ny vinkel som gör det enklare att hantera. På så sätt kan du få in ljuspunkter eller mer positiva tankesätt som så småningom kan växa sig större. För mig började det med att jag upprepade små mantran för mig själv, små sanningar om livet som jag tyckte jävligt mycket om men som jag inte kunde applicera på mig själv riktigt ännu. Men helt plötsligt genomsyrade dessa mantran mina val, hur jag hanterade saker och hur jag tänkte. Utan att jag ens varit särskilt medveten om förändringen.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se
Sluta kalla det ilandsproblem. En del njuter av att jobba, en del av semester. Jag brukar själv få "tomhetsdepressioner" i juli efter att jag har varit igång med både skola och jobb under terminens gång.
reina F24 - lite samma här, både uppsats och husdjur. enda sen katten flyttade in har det lätt varit bättre på ångestfronten.
It's only gay if balls are touching
Clajlo F21 Jag känner av det du säger, jag befinner med i samma stadie. Det handlar om att eliminera zombiestadiet när dagarna bara går, och istället nyttja sig själv full ut. Att göra massa saker man gillar, omge sig med rätt folk, ha projekt på gång och se fram emot saker. Men även mer basic grejor som att ha någon slags struktur över dagarna, och även äta bra och motionera med jämna mellanrum, oavsett om man är en idrottsmänniska eller inte. Ingen stress eller press för något, utan bara bra avvägt mot den man är och det man behöver just nu. När man fungerar fullt ut så är det mycket lättare att möta problem eller dylikt som uppstår och man har större koll på saker och ting. Känner mer och mer att jag behöver vara i mitten av ett stort virrvarr av grejor för att må som bäst. Jag kan inte chilla mig genom livet, det går inte. Jag måste leva som i filmens värld, där det går upp och ner flera gånger och sen smäller till på slutet, och sen börjar allt om.
Clajlo> Hur många veckor semester har du? Om du jobbar heltid har man väl 5 veckor. Meningen är väl att du ska resa bort och koppla av, jag menar det är ju inte meningen att du ska ha det som arbetslösa har det. Det är så det låter på din beskrivning, det och folk som är sjukskrivna som mig själv. Du har jobb du har pengar du har semester, om du har polare eller någon partner som har det som dig. Fly away se världen!
shimmy shimmy yo
efter att ha läst din blogg så får man väl bara ta och säga, ha det så skönt, låter som en utmärkt idé!
shimmy shimmy yo
Lär dig njuta av ingenting, slackerlife!
fullfjädrad när jag kickat en gås..
pigglaen P18 Började med det idag och det börjar fungera