I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tar det mer än 5 minuter? Ledsen, inte intresserad...

Övrigt - Blandat

   

2007-07-06 15:56

Tar det mer än 5 minuter? Ledsen, inte intresserad...

När det kommer till matlagning har jag två jävligt klara regler. För det första ska det vara enkelt och för det andra ska det gå snabbt. Att i timtals stå och pilla med laxar, kryddor, ostar, exotiskta grönsaker och annat trams för att förhöja den så kallade smakupplevelsen är snudd på patetiskt. Jag gillar att bli mätt, jag gillar att bli det snabbt och hur jag kommer i mål spelar ingen som helst roll.

Gång på gång har jag, (trots bättre vetande?), gått i den klassiska gourmet-fällan och spenderat dyrbar tid i nått flashigt kök för att försöka bereda nån perfekt och oklanderlig måltid. Efter den kulinariska och superba födan är intagen och min mage är aning mer uppsvälld, uppenbarar sig alltid samma retliga tanke:

- "Hade inte ett gäng korvar och lite smörigt pulvermos fungerat minst lika bra?!?"
 
För matlagnings-hypen som för tilfället råder bland våra medborgare, och säkert även här på whoa, är bara ett enda stort luftslott, ett fattigt april-skämt som bäst, framproducerat av snikna och förvirrade media-personer i brist på orginella och nyskapande ideér. Antingen det, eller så gillar folk faktiskt att stå och svettas i trånga kök..

Idag är Sverige, enligt nån artikel jag läste förra veckan, världens överlägset mest tätrika kokboksland. Matlagningstokiga länder så som Italien, Kina och Algeriet var visst inte ens i närheten i duellen med Mat-Tina och hennes 8 miljoner lärjungar. Men frågan är, trots den prestige och ära som tillkommer en första plats, om vi inte skall försöka förlora nästa år. För ärligt, vem orkar stå och slava i köket i mer än kvart för att mätta sin hunger när det finns så mycket roligare saker att lägga sin tid på? Inte jag i alla fall.

Så den dagen våra kära uppfinnare klämmer fram ett "bli-mätt-direkt-och-i-24-timmar-framåt"-piller kommer jag att bunkra upp, och det rejält. För tänk dig att aldrig mer behöva stå och peta i nån blodig köttbit, att aldrig mer hålla koll på kronärtskockors optimal-temperatur och aldrig, aldrig mer bekymra sig över skillnaden mellan oregano och basilika..

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.