I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som läst naturkunskap?

Övrigt - Blandat

2007-07-05 23:53

Någon som läst naturkunskap?

Hej!

Det är så att jag måste plugga massa kurser på komvux för att få behörighet till andra studier.
Det är inte lite heller; Matte A, B, C, D, Biologi A, B, Kemi A, B och Fysik A, B.

Någon som har läst någon av dessa kurser och vet vad kurserna handlar om?
Jag vet att i matte A är det en del ekvationer och matte B en del om vinklar och grader. Men jag skulle behöva lite mer information om vad man får lära sig om i respektive naturvetenskapskurs för att bli lite mer förberedd.

Tack på förhand.

2007-07-05 23:55
Du ska plöja basåret m.a.o.? :)
Du har ingen kursplan att kolla?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-07-05 23:58
http://sv.wikipedia.org/wiki/Matte_A (med länkar till övriga nivåer)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysik_A (med länk till fysik b)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kemi_A

Varken Kemi B eller Biologi A-B fansn : /

10-4, over...

2007-07-05 23:59
vad är det för studier du ämnar söka? alla utbildningar kräver inte samtliga kurser du räknat upp. såvida du inte tänker dig söka sådana där just dessa är behörighetskrävande, så kan du ju alltid välja att läsa in poäng via andra kursval i ett specialutformat program.

men för att svara på din fråga så minns jag inte riktigt vad som ingick i var kurs. det var några år sen. sorry. jag hänvisar till mabande... hehe

Precis =)
Nä, har ingen kursplan.. Kanske går att hitta, jag ska kolla runt lite.
Men vill gärna info från er andra som läst.

Annars lär ju info finnas på skolverket.se ;)

10-4, over...

2007-07-06 00:01
Priyan
Alla dessa kurser måste man ha behörighet i om man ska läsa det jag ska läsa (biomedecin)

Mabande
Tack!

2007-07-06 00:02

Gå till närmsta bibliotek och kolla igenom...Har läst allihopa förrutom en tredjedel utav fysik b och de innehåller en hel del.. Tar lite för lång tid att skriva ner.

Delam tange barat

2007-07-06 00:05
jag har läst dom...skriv till mig på msn...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-07-06 00:11
fysik a och b, bläääää

enda jag minns från fysik a är "roten ur (2gh)" = vilken hastighet föremålet har närde når marken.
 Haters gon' hate...

2007-07-06 03:18
kolla skolverkets kursplaner,
Jag har bara läst matte A och B hittils, där lärde jag mig bl.a:
Ekvationer (upp till andra grads) Geometri (sin, cos, tan, pythagoras sats, cirklar och lite tredimensionell geometri) Funktioner, lite statistik, sannolikhet och säkert en massa mer som jag glömt :P

Fysik kemi biologi är jag inte klar med så kan jag inte säga men checka skolverkets sida, där står allt du ska kunna
UK

2007-07-06 04:18
Lool det där bli inte lätt mantis, hur många år har du tänkt läsa på komvux då? :S för det där pallar man självklart inte på ett år

Matte C handlar i stort sett om derivering och lite annat, minns inte riktigt men det viktigaste är deriveringen

Matte D är mestadels derivering baklänges, det vill säga integrering. Sen så innehåller Matte D också trigonometri, areasatsen cosinussatsen och lite sånnt minns inte riktigt det heller. Men integrering först och främst där.

Fysik A är väl alla grunder inom fysiken. Kraft, elektricitet och sånnt skit. Termodynamik, optik och annat.

Har bara läst en tredjedel av Fysik B än så länge och det är ordentligt mycket svårare än Fysik A, det är väl vidareutvecklingar av A-kursen kan man säga.

Kemi A är astråkigt. Handlar lite om allt möjligt. Lätt om man tycker om det. Inte lika lätt annars.

Sen så vill jag säga det att alla av dom kurserna jag läst, dessa ovanstående samt Matte A och B. I alla dom kurserna så gäller det att aldrig sacka efter. Missar man typ ett avsnitt i ett kapitel fattar man inte fortsättningen och allt blir mycket svårare. Gäller att alltid hålla takten som ska hållas. Inte hoppa över det man inte fattar och klara sig ändå som det var i grundskolan :D

2007-07-06 07:26
Tack alla!

Jo, det kommer självklart ta lång tid att plugga allt dedär..
Hur många kurser är lagom att jag läser på ett år?

2007-07-06 08:47
Läser du basår är det ju två terminer, det kommer bli lite körigt, men bra för vidare studier, så du kommer in i pluggandet.
hbsfvbljfbkljanfrgklbnabnfdab<br> <br> Sorry, ville bara ha nått unikt...

2007-07-06 21:27
Simmoon

På gymnasiet läser dom väll dedär på mer än två terminer?
Så det är mer än bara basåret igntligen. Annars är det galet hur dom klarar av det. Jag hörde att minst två år kommer det ta.

Men du har så rätt, de är bra att läsa det ;)

2007-07-06 21:31
Det du kan göra är att läsa Matte AQ och B tex och lite andra kurser och sen ta allt på ett tekniskt basår.

Jag kommer själv att läsa Bioteknik i Lund. Det krävs en hel del ja. Det viktigaste är att du inte stressar. Då tröttnar du.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-07-06 21:39
jennie-is-back

Okej, så man kan läsa naturvetenskapskurserna mera "kompirimerat" eller?

Igentligen är jag mest oroad över mattematiken. Har svårt för det. Naturvetenskapen å andra sidan brukar fastna ganska lätt i huvet på mig.

2007-07-06 21:48
Mantis vad jag vet j. var bor du? Kan kanske googla fram nåt.

Matte A är sjukt lätt. Matte B med egentligen, dock så hatar jag matte B. haha. C och D är lugna tycker jag. har pluggat dock, men dock hoppat av och inte fått betyg i dom. :/ så därför måste jag ta ett tekniskt basår med.

Kemi är skitlätt också, anser jag. kanske för att jag älskar kemi, biologi och medicin. fysik A är såååååååå långtråkigt. Hatar fysik A, faktist. hehe

2007-07-06 22:06

Okej.. Jag bor i Götebord, du får gäärna googla något åt mig =)

Jo fysik är la inte det roligaste innom naturkunskapen precis, men biologi gillar jag.. det är ju därför jag ska läsa det jag tänkt göra..

2007-07-06 22:11
Biologi gör mödan värt det :)

kika här :)

2007-07-07 01:04
Matte A är repition från grundskolan. Matte B lutar sig mer på Ekvation, algebra och kordinater.
Biologi A handlar mycket om ekologi, evolution o genetik.
Kemi A (hat kursen) handlar om skit som gör dig dum......

2007-07-07 11:34
Det var väl bara ett kapitel om ekvationer i matte A?
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original"

2007-07-07 13:55
Naturkunskap-A handlar om Atomer, Livet i universum, Sjöar och hav osv.
*snaark*

2007-07-07 17:03
Barling

Tack!

2007-07-07 17:20
Mitt förslag är att du kollar i valkatalogen för det universitet/högskola du vill läsa på, och dra ett teknikst basår där, då är du väl ofta garanterad plats på valfri civ.ing utbildning sedan? Eller gäller det kanske bara på de mindre skolorna? Hur som hellst, kolla med det universitet / högskola som du vill till hur det ligger till med basår, det tror jag blir det bästa!

Lycka till
hbsfvbljfbkljanfrgklbnabnfdab<br> <br> Sorry, ville bara ha nått unikt...

2007-07-07 18:30
Dedär med basår ska jag absolut kolla upp.
Om det funkar till biologi som efterstudier.

2007-07-07 22:38
Mitt förslag är att du kollar i valkatalogen för det universitet/högskola du vill läsa på, och dra ett teknikst basår där, då är du väl ofta garanterad plats på valfri civ.ing utbildning sedan? Eller gäller det kanske bara på de mindre skolorna? Hur som hellst, kolla med det universitet / högskola som du vill till hur det ligger till med basår, det tror jag blir det bästa!

Lycka till

Jag vet att man är garanterad en plats på Malmö högskola om man tar tekniskt basår, vad jag vet. så du har nog rätt.

2007-07-08 14:47

matte d får dig att gråta..
totalt meningslös kurs..
om man nu inte vill vara matematiker =)

kemi är som matte fast enklare
fysik är lika spännande som en formelsamling..
biologi zzz

Ja skulle dock hellre läst ett sånt basår på högskolan och fått behörighet därigenom än att läsa upp skiten på komvux..
om nu det är möjligt dvs..

cry me a river!
--> thcrew

2007-07-08 15:00
nu har jag inte läst igenom tråden.

Biomedicin? hur kom du på att du skulle läsa det om du inte ens läst matte A?
hon e ju en riktig pingla, snacka om bekräftelse

2007-07-08 15:18
Canadicken

Jag har alltid tyckt om biologi och varit duktig i det.
Det är också något jag vill syssla med.

2007-07-08 19:10
Jag ska bli biomedecinsk analytiker.

2007-07-08 22:15
mantis, oh min mamma är biomedicinsk analytiker, kan säga att det är jäävligt mycket kemi :D du borde kunna googla kursplanerna för respektive ämne.

Jag har läst Ma A till Ma D men det är lite svårt att hålla koll på vilken kurs som innehöll vad. Berättade lite förut om det..

Ma C och Ma D tar upp kurvor upp till fjärdegradare och behandlar derivata, dvs lutning i en specifik punkt. ma C innehåller även lite talföljder, och du får räkna med lite logaritmer och talet e. samt  använding av tan, sin och cos. en del geometri där sin, tan och cos är relevant. enhetscirkeln

Ma A och Ma B var lite mer ekvationsräkning, att bryta ut ett okänt tal, algebra, sannolikhetslära och räta linjens ekvation, även här geometri
Femme fatale

2007-07-08 22:17

mantis, jag skulle rekommendera att du antingen läser akademiskt basår eller går på folkhögskola. blir ganska osmidigt att läsa allt på komvux..

iof ska jag inte säga något, jag har läst ca 7 ämnen en i taget på komvux och det har funkat jättebra, men du kanske trivs bättre med lärare eller att det går fortare, så då kanske de lämpar sig bättre med folkhögskola eller akademiskt basår.

kolla speciellt upp det sist nämnda
Femme fatale

2007-07-08 22:29
Åh tack Amar! Igen =)

Jo jag vet att det är mycket kemi..
Hm, akademiskt basår.. Några har föreslagit Tekniskt basår?
Jag ska nog ringa till Utbildningscentrumet i morgon och fråga angående det. Det hade ju varit härligt om det kunde gå så smidigt.

2007-07-08 23:14
precis som de andra säger, Biomedicin är oerhört mycket Kemi. Jag kan rekommendera att läsa basåret i biologi. Jag läste 1 år Marinbiologi, det var svinkul men jag hoppade av då arbetsmarknaden är rent ut sagt bajs och att jag dessutom insåg att jag inte ville jobba med det resten av livet.

Men som sagt jag rekommderar varmt biologibasåret eller vad det nu heter.

Man läser Ekologi, genetik, cellbiologi och lite sånt.

2007-07-09 03:16
Canadicken

Hehe jo jag har läst och hört en del om det.. Marinbiologer har det inte lätt på arbetsmarknaden.

Teckniskt basår, akademiskt basår och biologbasåret.
Tre tipps alltså.. Det sistnämda låter ju mest riktigt.

2007-07-09 10:02
klart man läser marinbiologi, det gäller ju att vara majskornet i arbetsmarknadens bajshög aldrig aldrig ge upp:) fysiken är väl den bit som är klurigast, fördelen med komvux är ju att de som läser såna ämnen där är någorlunda seriösa så det inte blir lika mycket lekskola som på gymnasiet. biologbasåret kräver väl att man ska ha läst de ämnena fö?
http://www.kommandot.se/wp/

2007-07-09 11:47

Det är precis som bperb säger. Du måste ha behörighet för att få läsa biologibasåret...

2007-07-09 14:24
Är det så?
Aja men då är det komvux som gäller. Hoppas jag klarar det på två år..