I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

White Trash?

Övrigt - Blandat

2007-07-02 09:00

White Trash?

Jag sitter på andra sighter på nätet också, bla. Familjeliv.

Där har det uppstått mycket diskussioner om sk. White Trash namn på barn, namn som alltså signaliserar underklass och outbildning.

Min första fråga är vad ni anser vara White Trash namn?

Sen diskuterar det också en del om namn som väljs att stavas annorlunda än det egentligen ska för att låta tja, häftigare.
Ett av dessa namn är Cevin som då föräldrarna vill ska uttalas som Kevin.

Vad anser ni om detta?

Producent

2007-07-02 09:01
huh?? hur kan man baserda ett namn till white trash?? nog det dummaste jag ha hört....

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-07-02 09:02
Haha va? Människor...
Yeah!

2007-07-02 09:02
Y-namn är väll förknippat med whitetrash?
Ronny, Conny, Sonny, Johnny osv osv

2007-07-02 09:03
Jag kanske ska tillägga att jag inte riktigt håller med om detta med sk. WT namn, men för att vara ärlig så tror jag inte att folk med högre utbildning väljer vissa namn till sina barn.

Ang Cevin så tycker jag att det är fel. Cevin skulle jag uttala som Sevin eftersom det är det som står.

C före mjuk vokal (E I Y Ä Ö) uttalas S.
C före hård vokal (A O U Å) samt konsonant uttalas K.

2007-07-02 09:07
Eller Y-namn är väll förknippade med arbetarklassen egentligen.
Dom kom även fram till att Y-namn är överrepresenterade i svenska fängelser, mycket pga att det är tidigare arbetarklassnamn.
Sen vad definitionen av "whitetrash" är vet jag iofs inte.

2007-07-02 09:09
nils p22

Enligt just den sidan anser anv'ndarna att Wt namn är namn som Cassandra, Cassidy, Liam, Melissa osv. Namn som låter lite engelskklingande.

2007-07-02 09:29
Y-Namn har alltid och kommer alltid att förknippas med småkriminella rörmockare.

Jag tycker att det är white thrash att döpa sin dotter till namn som oftast hittas inom porrindustrin. Typ Amber. Att döpa sin dotter till det är att ge henne en one way ticket till prostitution.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-07-02 10:05
Kevin kommer definitivt ta över när vi Johnnys går i graven. Jag har aldrig träffat en Kevin som haft ett uns av potential i kroppen. De kommer bli stamkunder hos soc hela bunten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-02 10:12
Stackars barn, komma upp i en white trash period.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-02 10:32
Y-syndromet är det klassiska. I det får väl räknas namn som Jim, Tim, Ben etc. Raggarbarnen även kallade.

Men nu tror jag man ska passa sig för att döpa sina ungar till william etc sånt som låter lite snoffsigt men ändå är jättepoppis vilket gör att namnen tappar särprägel på nått sätt. Tant-namn kommer ju hårt nu känns det som annars... Enligt vissa så hoppar man liksom en stor generation namn-wise. Därför Johan, anders, erik, Anna, johanna, Lina, Lisa etc inte är så poppis nu, men kan vara dessto mer poppis om 20 år ca då alla heter William, Emma etc.

2007-07-02 10:36
att vara WT är ju en livsstil, människorna på flashback brukar vara väldigt passionerade över att definiera det hela
chase the clouds away

2007-07-02 10:36
tycker att det snarare signalerar outbildning att överhuvudtaget diskutera ha en åsikt i en sån fråga
http://www.kommandot.se/wp/

2007-07-02 10:37
oj, nu såg stavningen väldigt outbildad ut där...
http://www.kommandot.se/wp/

2007-07-02 10:54
Vad sägs om roffe, fast det kanske låter mer som alkis-på-park-bänken style

2007-07-02 10:59
Cruiser89 P18
roffe är väll mer ett smeknamn för rolf.

2007-07-02 11:03
nils P22

Jo men ROFFE låter som det... en period brukade jag och mina polare gå runt och kalla varandra för fylle-gubbs namn :P

2007-07-02 11:06
Bänkalkisar heter ju saker som Duschen, Kalle med Benet, , Johansson, Eskilstuna, Knytnävs-Hasse och Lådan.

2007-07-02 11:09
Tre kronor var i mångt och mycket en närstudie i WT. Misär och socialrealism.

2007-07-02 11:28

riktiga jävla monster som döper sina barn till kevin, melissa eller andra amerikanskklingande namn! fyfan, mår illa av bara tanken! heter inte bigbrother-lindas ungar just kevin och melissa förresten?

2007-07-02 11:35
Word på bperb. Visst att man kan associera vissa namn till vissa människor, men det handlar ju om vad man har varit med om själv och vilka i ens umgängeskrets som har hetat vad.

2007-07-02 12:13
Enligt en undersökning gjord av några amerikanska socionomer och ekonomer finns en direkt korrelation mellan moderns utbildning och tokiga stavningar av namn. I den mycket läsvärda boken "Freakonomics - A rogue economist explores the hidden side of everything" av Steven D. Levitt och Stephen J. Dubner finns en tydlig redogörelse av exempelnamnet Jasmin, ju mer "unik" stavning, desto sämre och lägre utbildningsnivå hos modern, vilket också återspeglas i barnets framtida utbildningsnivå och yrkesliv.

De mödrar som kallat sina döttrar i exempler Jazzminne, Jahzmyn et.c hade klart lägre utbildningsnivå än de mödrar som kallade sina barn Jasmin eller Jasmine.

Jag tror att man måste vara medveten om att det namn man ger sin lilla älskling är en tydlig markering på samhällsmässig tillhörighet och samhället som enhet kommer bemöta och agera utifrån den markeringen oavsett om man vill det eller ej.

2007-07-02 12:22
Ca. 01:29 in på den här
It's funny 'cus it's truuue...

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-07-02 12:23
Jim-Bob är ju rätt white trash ioofdsssssssssssss

Credit crunch crunch baby

2007-07-02 12:25
Men ingen svensk döper sitt barn till Jim-Bob!
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-07-02 12:28
Boken (och hemsidan) Freakonomics avhandlar lite kul statistik (eller, ja statistik i sig är ju inte kul, men det den kan användas till) och i den är det ett kapitel om just socialgruppsanknutna namn.
Författarna menar (och visar) att "annorlunda" / sällsynta namn börjar sin popularitetsvända hos den synliga överklassen (kändisar / politiker / såna som är "lyckade" och dyker upp i media) för att sedan anammas av underklassen en masse, varpå de raskt försvinner ur barnlistorna hos överklassen (jag har för mig att medelklassnamnen var relativt konstanta).
"Annorlunda" / "unika" stavningar av namn var tydligen främst ett underklassfenomen enligt statistiken :)

Erkan - Har Anna och Johan fallit bort från topplistan? Cool! Nu väntar jag bara på att Maria ska göra det :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-07-02 12:32
BRAAUNSÅS

JOHO

2007-07-02 12:33
Dämnit! Så latade jag mig och skrev inlägget medan jag kollade på Freakonomicssidan ;(

10-4, over...

2007-07-02 12:39
Tha_Flooowa: KOLLARÅ!

Grattis också :)

2007-07-02 13:13

att döpa sina barn till kim är white trash.
att muta sina barn att hålla käften på allmän plats med hjälp av godis är white trash.

2007-07-02 13:27
jävligt rolig tråd för min del eftersom en bekant som är lika gammal som jag fick barn för ca 2år sen och döpte lillkillen till just Liam. pappan till barnet är två år äldre än jag tror jag och har vaggat fram och tillbaka mellan mamman/barnet och att bara sticka för att knarka ner sig och för att sen komma tillbaka in i deras liv. haha, så det var kul att se att allas fördomar om just namnet Liam stämde gräsligt bra överrens med mitt levande bevis ; )

annars tycker inte jag att det är så som ni säger i övrigt. vet folk som heter johnny, jimmy, tim och allt vad ni skrivit som exempel som inte alls kommer ifrån någon typisk "arbetarklassfamilj" utan snarare tvärtom. den Tim jag känner till kommer ifrån en ganska så välbärgad familj, den Jimmy jag känner har en farsa som tjänar rätt redigt på sitt jobb och liknande. och så är det med nästan alla dom personer jag känner som har sånna namn..

2007-07-02 13:29
sen kan jag ju tillägga att jag har jävligt svårt för den "moderna typen av white trash" namn som t.ex. tindra, engla/ängla, glittra etc.
no offence om det är någon här som heter det, har barn som heter det eller liknande. men det är något jävligt konstigt över den där trenden.

2007-07-02 13:36
en tjej som gick i min klass på högstadiet o fick kid som hon döpte till Teddy. det är rätt WT tycker jag..
annars är det väl som alla redan har sagt; alla Y-namn och typ Angelo, Kevin osv. Vet en unge som heter Romeo, det måste ju ta priset!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Poet

2007-07-02 13:42
Tycker det västerländska sätet att döpa sina barn är så otroligt tråkigt. Antingen får ungen ett namn efter någon i sin närhet (som de inte ens vet vad det namnet betyder) eller så blir det som i det här fallet, namn som är totalt krystade.

Tequila liksom? Whata fuck?!
At the gates of Eternity...
Toastare

2007-07-02 13:55
Jag kan säga att jag tycker att Kevin (och då ännumera specialstavade Cevin) är whitetrash för mig.. MEN behöver inte vara det i alla fall. Utan det beror på mamman och pappan..

Ta Linda Rosing.. där har vi barnen Kevin och Melissa som i mina ögon är två riktiga whitetrash namn. MEN jag känner en Melissa som är världens bästa människa och även en Kevin.. och ingen av dem  är whitetrash. Men det blir typiska whitetrash namn tillsammans..

samma som typ Angelique och andra trevliga stavningar..

Alltså jag måste ändå veta lite hur barnet är.. t.ex Kevin. På malmöitiska. Scenen utspelar sig på malmöfestivalen "Keeeevin, pass dajj annars sajjer jag till din pappa" ABSOLUT whitetrash no doub't!

Jag har faktiskt en hel låtsasfamilj som jag brukar skådespela med. Det är mamma Sussie (går hemma för problem med ryggen tidigare frisörska, röker under fläkten), pappa Tonnie (jobbar antingen på större fabrik eller bilmek) barnen Kevin och Therese. Sen finns så klart schäferhunden Rocky där (kanske borde uppdatera till en pitbull mix?). De bor i Fosie utanför Malmö.
Ja, man får lova att driva lite.. ;)

Phatie, Engla kommer min framtida dotter heta. Efter min farmor som hette Karin Engla Fredrika. Det är ett jättegammalt svenskt namn..

Jag skyller allt på Emma!
Poet

2007-07-02 13:57
Bounty: Fy skäms kompis! Fosie ligger INTE utanför Malmö
At the gates of Eternity...
Toastare

2007-07-02 13:59
Ett ställe som är det bästa att kolla sånt här på är dagstidningar på landsbygden, där de har födelseannonseringar.
Det är ju inte alla som får sånna namn med... gud vad många Liam det finns!

I städerna finns nu trenden att döpa sina barn till annorlunda namn.. jag har vänner med en Zion, en med en Nemo, några med en Neo... lite åt 2000-talets hippienamn. Men ändå inget man direkt höjer ögonbrynen åt..

Toastare

2007-07-02 14:01
BC99
Neej jag skrev fel... menar såklart Oxie!

2007-07-02 14:04
I princip alla namn som hittas inom typ fd N'sync, BSB eller liknande grupper kopplar jag med mödrar som har fått barn tidigt och i vissa fall även oplanerat.

Sjuk grej att försöka klumpa ihop individer utefter vad de heter. Freakonomics känns inte så jätteseriöst, all forskning går ju att dra rätt sjuka paralleller inom bara man vrider lite på det.

Min unge ska heta Kasper Laban Det Snälla Spöket Andersson.

2007-07-02 14:05
BountyBoo

well. no offence as i said : ) men alltså, som du sa med t.ex. Kevin och Melissa så tycker jag att t.ex. Engla kan vara fint om det hamnar i rätt kombination med andra namn. Karin Engla Fredrika tyckte jag var väldigt fint men det är väl för att dom andra två namnen "balanserar" upp mittennamnet.. vet en tjej som gick i min parallellklass på gymnasiet som fick barn som skulle döpa det till något i stil med Tindra Engla Nina eller liknande om det skulle bli en dotter hon fick. det för mig går så fetbort i namnkombination.
Toastare

2007-07-02 14:08
phatie

Håller absolut med.. att man måste balansera upp det snyggt!

2007-07-02 14:23
Heh, trodde först att BountyBoos unge skulle heta Phatie (lr fatty)
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2007-07-02 14:32
antwon - Det var inte bara att klumpa ihop folk, utan helt enkelt att kolla trenderna. Om ett namn är överrepresenterat inom en viss grupp så går det inte att fejka. (ungefär som att dubbelnamn som per-erik eller anna-maja är överrepresenterade på landsbygden om man kollar befolkningen över lag)

Exempel: År ett kommer det en popstjärna som heter Ylang och namnet har inte varit en storsäljare på 50 år.
År två föds det ett antal Ylang, Yhlangh, Yläng, Iylang o.s.v. i "underklassen".

Exempel 2: År ett föds det ett par Ylang inom den välkända "överklassen" och namnet har inte varit en storsäljare på många år.
År fem föds det ett antal Ylang, Yhlangh, Yläng, Iylang o.s.v. i "underklassen".

10-4, over...

2007-07-02 14:44
Kevin är fanimig sjukt fattigt

Jag ska döpa alla mina barn till Glenn oavsett kön
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-07-02 14:45
BountyBoo. Vaffan, jag hade ju paxat Nemo! Häftigt namn hur som helst..

Metallica är väl trashigt om något? Men så bor föräldrarna i Kungälv också.
Göteborg på låtsas.

2007-07-02 14:56
Y-namn. Alla WT-snubbarna i min skola som också råkade vara problembarn hette Jimmy, Johnny osv... Rätt sjukt faktiskt. Kevin är också en klassiker.
Mud on your sofa - FRRRRRUCK your couch!

2007-07-02 15:05
hobbs

finns det seriöst någon i sverige som heter Metallica i förnamn? att dom överhuvudtaget fick igenom det chockar mig :D

2007-07-02 15:10
Ronny, Jimmy, Timmy, Kent, och i stort sett alla Y namn.

Det villl säga inte kinesiska eller japanska namn som kryllar utav  y;n men jag tänkte mest på dom svenskakåk  namnen som är y.

2007-07-02 15:13
phatie. Det var otroligt uppmärksammat, även internationellt, tidigare i år. Har för mig att de fick igenom det till slut.

Här länk.
Göteborg på låtsas.

2007-07-02 15:39
bryyyynsåz

dom kanske valde att vara anonyma! juuste!

tack XD

2007-07-02 15:55
hobbs:

herregud :D det har jag missat helt och fullt. och så var det en liten tjej också. shit va tarrit.