I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nationalencyklopedin - Hur kul är det att läsa hela?

Övrigt - Blandat

   

2007-06-27 18:51

Nationalencyklopedin - Hur kul är det att läsa hela?

I stort sätt hela mitt liv har jag agerat och levt efter en slug 
strategi. Tanken har varit att jag skall förvandla mig själv till en extremt bildad människa, att min kunskap och kännedom skall övertoppa alla andras och att jag på så sätt skall må fantastiskt bra.

Hittills går planen som på räls, inga konstiga utflykter eller extravaganta omvägar än så länge, men jag känner att jag vill speeda upp processen en aning. Just nu matar jag min mentala motor med böcker, tidningar, filmer och intryck från andra, och käkar upp och lagrar informationen bra.

Dock finns det i denna ekvationen ett litet onödigt steg, att få informationen inlindad och serverad i en berättelse, ha den i ett onödigt sammanhang och andra onödigheter, och jag vill därför inleda ett sommarprojekt som skall råda bot på det hela. 

-

Tanken är att jag under två månader skall lägga undan merparten av mina nuvarande informationskällor för att helt koncentrera mig på ett lexikon eller ett uppslagsverk av nått slag. Detta skall förhoppningsvis ge mig en fenomenal faktagrund att stå på, och jag kommer, väl på andra sidan, uppskatta saker och ting mer och annorlunda.

Så... Jag vänder mig därför till er, whoas samlade ljushuven för lite tips och inspiration.   

1. Finns det någon speciell utgåva / förlag som ni rekomenderar?
2. Skall jag lägga upp läsningen på nått speciellt sätt eller funkar hederliga gamla bokstavsordningen bra?
3. Hur mycket bör jag konsumera per dag?
4. Känner ni någon som lyckats med detta stunt? Vilket lexikon, uppslagsverk använde personen i fråga?

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.