I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min katt har lärt sig att gå på toaletten helt själv.

Övrigt - Blandat

   

2007-06-27 02:41

Min katt har lärt sig att gå på toaletten helt själv.

Lång version, för den som har mycket fritid

För många år sen fick jag för mig att jag skulle lära min katt att gå på toaletten. Jag tog en aluminiumform och satte i toan, fyllde den med sand och vällde toasitsen. Tanken är sen att man sakta tar bort mer och mer sand och klipper ett större och större hål så att avföringen faller rakt ner i toan. Jag kom till att ha klippt upp ett litet hål...

Ungefär samtidigt tog vi in en andra katt, som var lite vild och inte så sugen på att gå på "toaletten". Så vi var tvungna att sätta fram en kattlåda och då var det hopplöst att få den förstnämnda katten att använda toaletten.

Detta var ca 8 år sen.

För ett par månader sen skaffade jag ny lägenhet och kunde äntligen låta min katt flytta in hos mig igen. Jag satte fram kattlådan i badrummet som vanligt och han kissade i lådan men envisades med att bajsa i/på golvbrunnen.

En dag när jag gjorde rent hans låda blev jag nyfiken, så jag rengjorde den och ställde undan den. Baloo fattade galoppen och började kissa i golvbrunnen också. För mig var det då bara att spola med vatten när han kissade och plocka upp bajset.

Kort version för den som har bråttom

Jag satt nyss vid datorn och såg katten gå in i badrummet och så hör jag vatten porla i toalettstolen. Jag går in och tittar, så sitter min katt, Baloo... på toaletten och kissar! Helt utan träning!

Sånt här tar vanligtvis flera veckor och mycket ledig tid att lära en katt, om de ens klarar av det över huvudtaget. Han är en mycket nyfiken katt och studerar alltid allt man gör, även toalett och badrumsaktiviteter. Är han grym, eller är han grym? :D

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)