I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kläd designers..

Övrigt - Blandat

2007-06-23 12:52

Kläd designers..

Någon som vet hur o vart man kan börja designa kläder osv?

Turntable is my radio,
Graffiti is my TV

2007-06-23 13:05
Hahaha?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-23 13:07
"Hahaha?"

wow, hur mår du egentligen?

du kan ju förslagvis börja skissa på olika designer vid, låt oss säga, ditt skrivbord.

2007-06-23 13:09
Man slutar ju aldrig förvånas över hur drastiskt folks tankeverksamhet tynar bort på Whoa, my God.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-23 14:00
Jonka F17

Haha, ord upp!
You already know, den e on lean!

2007-06-23 15:14
läs mellan raderna töntar...

ett förslag är att han undrar om skolor och kurser för ändamålet...

2007-06-23 16:09
Min syster är modedesigner och jobbar på Gina tricot för tilfället

Hon läste först nån kurs som jag tror heter nåt i stil med sömnad och mönsterkonstruktion på Borås Textilhögskola, sedan läste hon ett år på Nordisk designskola i samma stad. Därefter började hon läsa modedesignsprogrammet i 3 år på textilhögskolan i borås så jag antar att det är nåt i stil med detta du bör göra om du vill bli designer.
???

2007-06-23 16:34
Varför är whoa alltid värd för vm i särstavning?

Tri~ Fixion, Tri~ Fixion

2007-06-23 16:34
FRÅGA hon Marylicious eller vad hon nu heter . Hon har ju eget klädmärke

2007-06-23 16:40
fårskaller
skulle inte tippa på att det är bättre på till exempel lunarstorm, playahead eller liknande.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-06-23 16:42
Förvisso, men det blöder ur mina ögon.

Tri~ Fixion, Tri~ Fixion

2007-06-23 21:28
 Jonka F17 Says:
"Man slutar ju aldrig förvånas över hur drastiskt folks tankeverksamhet tynar bort på Whoa, my God."

Nej och det vet du så mycket om eller hur? Jag menar du har varit medlem sedan 2006. Du vet väl så mycket? Sånna som du ska bara vara tysta.

Och sånna som jag som har varit medlem längre och klankar ner på andra borde också vara tysta. Men livet är inte lätt när man ska sluta röka och snusa.

2007-06-23 23:15
står inte vilken stad du e från men...e du från gbg area så kontakta Tillskärarakademin eller Art College så hjälper dem dig vidare=) 

2007-06-23 23:17
ett tips: börja med att identifiera vilken nivå du ligger på. behöver du hjälp med att fiska upp undertråden när du ska sy en gardin, eller ritar du obehindrat mönster till en brudklänning? om du inte kan sy eller göra mönster borde du börja med att lära dig det.
hitta en skola, det finns en mängd utbildningar som är lämpliga, men de flesta av dem kostar pengar. om du redan kan det mesta finns det säkert kortare, mer avancerade kurser. kan tänka mig att du ges chansen att ställa ut någonting på skolan, och kanske skaffar dig lite kontakter.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2007-06-24 14:35
 Classic F0
om du nu snackar med henne kan du be henne kontakta mig?

Oberon P22
Då vet jag, vad man kan behöva gå igenom
ja funderar mer på lite simpelt till en början
designa jumpers/hoodies och tee's

betty_boop81 F25
Jag är från örebro,  så de går nog inte ;X

Jonka F17
Ignored

whatone
Det har jag redan börjat göra o sånt, men jag vet inte vart man kan gå för att trycka o sånt. de är nog mest det ja har problem med.

snorty F23
jag är inte sådär jätte på att bli superdesigner jag är mer för att ha i använding till mig själv, om folk nu tycker om det jag gör så blir det väl en bonus? vill dock lära mig lite mer om dehär.
har lite tankar o funderingar
Turntable is my radio,
Graffiti is my TV
Graffare

2007-06-24 16:41
varför inte bara skissa, köpa billiga tees, trycka och sälja svart?
They called me Mr. Glass

2007-06-24 17:49
Skithöna P19
grejen är den jag vet inte hur man gör såntdär, jag försöker få reda på det..
är du light på sånt eller?
isånnafall hör av dig?

Turntable is my radio,
Graffiti is my TV

2007-06-24 18:42

det finns en fantastisk inrättning där man kan låna böcker om allt möjligt helt gratis (men vem vet hur länge till), biblioteket, jag skulle gissa på att det finns ett i din stad också. gå dit och kirra lite böcker sen är det bara gå till en tygaffär, köpa tyg, mönster och en symaskin och börja träna.

Rehab is for quiters.
Graffare

2007-06-24 18:55
ZamouraiMarrice P17

man gör en skiss.. klipper runt den typ så man får bort det mesta av det vita pappret.. sen kopierar du..eller tvärsom att du klipper efter att ha kopierat. du kopierar den iaf till något sorts papper som du sen lägger på t shirten i en press, som du sen pressar mot teeshirten i typ en halv minut. resultatert blir sjysst och trycket tål 40 grader tvätt. gjorde sj två tryck, de ligger uppe på floggen:

www.fotolog.com/thom722
They called me Mr. Glass
Groupie

2007-06-24 19:54
Att göra transfertryck och att vara mode/kläddesigner skulle jag dock säga är en stor skillnad. Jag har själv ingen erfarenhet av utbildningar och liknande så jag vet inte men mitt tips är att kolla runt lite på internet och kolla runt på olika högskolor eller kanske kurser på folkhögskolan.

Lycka Till!

2007-06-25 19:33
om du ska studera så kolla runt på syoguiden där finns en massa tips på olika skolor.
min kompis har åkt till milano och ska studera till designer där, men först pluggar hon italienska. om man vill bli stor och jobba med stora företag är det ett säkert kort att åka till london, milano eller paris.
i syaffärer finns även skisser på olika plagg du kan sy hemma själv till en början.

2007-06-25 23:22
clone P21
ska gå ner till stads o kirra lite :]

Skithöna P19
tack för tipset, viktigt att ha med sig i början!

killen P19
Du har en poäng där känner jag
ja håller lite utkik på båda där vet inte riktigt vart jag ska börja.
vet inte om ja är så på att gå kurser, ja studerar ju redan annat. eller kan man köra de samtidigt?

Azziz F20
Läs gärna ovan om du besöker tråden igen.
ja planerar också eget litet shidd som ja o några folks har klirrat på
Turntable is my radio,
Graffiti is my TV

2007-06-25 23:58
man kan plugga i hundra år det gör inte en person till en bättre kläddesigner egentligen, däremot ska man nog ha gått någon typ av design linje på gymnasiumet.. sen vore nog det bästa att spara dom skisserna man är nöjd med och visa upp dem för folk.. handlar tyvärr precis som alla design och konst idag, mest om kontakter.

2007-06-26 09:12
fragan ar ju om du ska designa eller trycka t-shirts, en viss skilnad tycker jag. Om du tankte pa att fixa upp en bild/design pa t-shirts sa kan du ju kopa dig en heat-transfer press eller greja screenprint, 1 fargs screenprint kan du gora billigt och enkelt sjalv, nagra lankar:

www.bestblanks.com
www.ezscreenprint.com

Har testat det senare alternativet sjalv och det ar mycket enkelt och ganska billigt.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com
Groupie

2007-06-26 14:32

Jag skulle isåfall rekomendera screentryck, ska man fixa med transfertryck av god kvalité kostar det en hel del. Visserligen för att skapa riktigt schyssta screentryck som håller för t.ex försäljning krävs ordentliga prylar och gedigen kunskap men man kan ändå med relativt små medel skapa screentryck för eget bruk som håller bra.

Är det design av tröjtryck du vill hålla på med så kan man ju alltid börja med att testa photoshop eller allra helst illustrator för att skapa tryck och använda sig av standard t-shirts för att sedan gå vidare och försöka lära sig hur man skapar själva plaggen själv också.

2007-06-28 16:19
Tack för alla tips!
Turntable is my radio,
Graffiti is my TV

2007-06-28 16:49
Örebro Konstskola har ett samarbete med en utsökt Grafikverkstad,
där man kan trycka o grejja i både stora o små format.
De har även dag o kvällskurser, i kroki o dylikt.
Finns säkert även ABF (?) kurser o dylikt, som man kan gå i textil, design osv. Om man vill prova lite först...