I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Socialen vs Arvorde?

Övrigt - Blandat

   

2007-06-18 13:33

Socialen vs Arvorde?

Hej, det är såhär att min farmor gick bort för ett par veckor sen och vad vi vet så finns det en del pengar på hennes bankkonto vilket jag och 4 andra kommer ärva, summan är väl x0k så att det är en del och därför behöver jag hjälp med vad jag ska göra.

Jag jobbar just nu som kock assistänt på en restaurang i göteborg, jag fick jobbet genom min morbror fast det var utan lön då, dvs dom lär upp mig som en utbildning, så då gick jag till soc och dom sa att man får bidrag om man praktiserar så det var inga problem, så jag lever numera på soc och klarar mig precis i månaden, jag har utöver det en del skulder "från sin unga och dumma tid" i livet.. och därför undrar jag vad soc kommer säga och får göra när dom får reda på att jag kommer ärva en del pengar, har dom rätt i att stänga av mig från soc och säga att jag ska leva själv på dom pengarna? även fast det är arvode, eller kan jag säga till socialen att jag avsäger mig mitt arvode och ger det till min bror istället så att han kan ge det till mig via annan väg, hur funkar detta? ni kanske säger att man ska ringa soc men då vet dom ju om det och då är det kört :S

Jag kan påpeka att jag inte vill lura systemet, men känner att jag inte ska behöva leva på dom pengarna jag kommer ärva när socialens ide är att få ut mig i arbetslivet, ska jag då jobba för inga pengar och leva på pengar man ärvt? det är lite fel tycker jag när man ska ut i arbetslivet, jag hadde behövt dom pengarna för att få lite fart i mitt liv,  Betala skulder, köpa lite kläder etc..

Jag kan ju säga att jag lever ganska fattigt, kläder är inget jag köper mer än 1 gång per år om jag har tur.. ungefär,

Iaf jag vill bara veta hur jag ska göra :s någon av er som har suttit i samma sits och vet vad socialen får göra och inte göra?

Tack.

"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."