Tips på vinylspelare
tjenare.. Har nu tänkt skaffa en vinyl spelare och har då tittat in den som finns på Coulisse (Projekt debut mark 3) mest för jag tycker den är snygg och inte som alla andra vinylare. Dock vet jag ju ej vad som är bra/dåligt då jag är rätt ny inom detta område, så kanske den är dyrare än vad den borde vara? Lite tips som sagt från er som har vinylspelare vore schysst och vad jag ska tänka på. Säg gärna vad man ska ha mer, vet att det är förstärkare och högtalare men inte om det ska vara nå mer... Så tipsa på nu :)
Skivsamlare
2007-06-17 20:53
En del förstärkare klarar inte av skivspelare utan en förförstärkare med.
Bra och dåligt.. pitch så att du kan bestämma hastigheten är bra.. start/stop knappar kan vara bra så att du slipper lägga på och stänga av nålen själv, repeatknapp så att den spelar skivan om och om. det är rätt skönt ifall skivan går up till rätt fart och stannar fort tycker jag med, men å andra sidan så lyssnar jag inte igenom hela låtar ofta utan byter skiva efter skiva..
Sedan har duöjudkvaliteten, man brukar säga att remdrivna skivor har mindre vibrationer och låter bättre, olika skivarmar och pickuper låter bättre mm..
Kolla in här, jag har skivspelare till salu..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja jo men finns det ingen här som kan svara på mina frågor?
2400 för den? Då kan jag nästan ge dej en 1210a för samma pris, jag funderar på att sälja mina..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jaså..men ser de likadan ut då ;)
ska du DJ:a med den eller bara spela skivor?
"stora artister i USA nu för tiden är inget man vill prodda direkt" <--- generisk 16-åring i producentforumet låter oss ta del av hans tankar
Min personliga åsikt är denna, visst du vill bara ha skivspelaren för att spela lite skivor som du sagt ovan MEN samtidigt så handlar det om cirka 500 kr till för att komma upp i priset för vad de flesta technics 1200/1210'or kostar begagnat. Vet du säkert att du om något år kankse får lust att testa att DJ'a med den? Det rör sig ju inte om några gigantiska summor du får lägga till... Sen ang Project Debut Mark 3 spelaren så kan jag varmt rekomendera den, även fast du betalar lite mycket för designen så är det bra kvalitet. Jag använde min i 2-3 år tills jag sålde den till en polare som fortfarande använder den. Du får med en bra stanton nål till den som är helt klart godkänd för lyssning och den ska ha en RIA-förstärkare inbyggd om jag inte är helt ute och cyklar... men summan av allt svammel: Ska du ändå lägga 2395kr som coulisse tar, så kan du lika gärna satsa på att försöka få tag i en begagnad technics 1200/120 lycka till!
en begagnad technics 1200/120 är alltså en som jag kan dj:a på om jag förståt detta korrekt. Dock tror jag ej att jag kommer vilja göra det, kanske någon gång att man vill göra det för att höra hur det låter men eftersom jag fallit för Project Debut Mark 3 och dess design tror jag inte att jag lägger mer pengar för en enstaka scratch. Nu skulle jag vilja ha lite info om vad som är bra att ha mer till viny spelaren :)
1210 är snyggast, o ett säkert kort
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!! Maria, många år och mil från här
Blir dock Project Debut Mark 3 tror jag nu, synd bara att man ska behöva köra med våran gammla förstärkare men men, när jag har pengar fåre bli en ny.
äh, skaffa en numark tt-500
boat sluts looking for work in borlänge, sweden
Jag har en Pro-ject debut, dock andra versionen som jag köpte för tusen spänn begagnad. Den fungerar utmärkt. Dock jävligt jobbigt att den är helmanuell +att man måste lyfta tallriken och ändra på remmen för att att ändra mellan 33 och 45 varv. Om jag hade fått välja nu så hade jag nog köpt en spelare med mer automatik. Hur som helst så är det en äkta budget hifi spelare.
Någon som kan rekomendera någon annan bra affär som säljer vinyl spelare än bara Coulisse? Helst svenska...
köp inte från små svenska affärer med deras sjuka priser, och dessutom frakt. För 15 euro i frakt får du spelare för väldigt låga priser i tyskland...
http://www.earforcefm.blogspot.com
Tack Asul. Förstod att priserna på Coulisse är som mycket annat i sverige, FÖR HÖGT! Men har du några erfarenheter från sidan eller? Tipsa gärna om några fler:)
Har köpt hela min setup där i fyra olika omgångar, de är sjukt bra frakten varierar lite mellan 1 och 2 veckor och ligger alltid på 15 euro. Rekommenderas varmt, plus att de kan hjälplig svenska, det är lite coolt. har beställt från djlaaden.de med, men där var det så sjukt lång frakt (trodde först att de hade lurat mig) eftersom de inte har sina varor i lager utan beställer från grossister efter att de fått din beställning och dragit pengarna.
Någon som har en sida med billigare project debut marks? Tips på fler sidor uppskattas svenska som utländska och gärna afärer som också säljer skivor så man kan beställa med några ;)
Om jag får låna tråden lite så har jag en fråga. Ifall jag vill köpa spelare och mixer osv till att dj:a med fungerar ngt av dom här "paketen" bra till det ? http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=458147&artno=148669 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=458145&artno=148668 Om inte, hur mycket måste man punga ut för att få tag i bra grejor ? Tacksam för svar
Ja, paket fungerar bra till en början. Fast om du har mer pengar borde du satsa större... Jag köpte paket i början och det har fungerat, nu har jag dock bytat ut alla delarna. öp inte i sverige för guds skull. För de priserna får du ett riktigt shysst kit från tyskland i jämförelse med vad du får på musikbörsen.
Herregud man köper inte en 1210a för att finlyssna på. Det är självmord. De är såklart balla att dja med. Kör på projectspelarna eller Rega. Jag rekommenderar Rega p3.
Brukar beställa skivor från Coulisse.se. Kanonservice, brukar ta 1-2dagar att få varorna och dom är alltid lika väl packade. Överhuvudtaget hade jag satsat på ett begagnat Technics SL1210 eller dylikt. Jag hookade ett för 2500kr igår, kanonskick där allt fungerar. Några få repor, men det får man på alla skivspelare om man DJ'ar. Och även om du bara ska lyssna blir det en bättre skivspelare.
Keep crushin'!
Men Coulisse är riktigt dyrt. Jag har kollat in fatbeats som har ett ganska stort urval och är riktigt billiga..
The Only Good System Is A SoundSystem! http://www.myspace.com/thundahvibesound
lil-mcd P17 Skivspelarna var dyra, men nu pratar jag enbart om skivorna och deras service, vilket är kanon.
Keep crushin'!
Så du tror att jag kan få den jag köpa för ett bättre pris någon annanstans?
Jag tycker deras skivspelare ser fett dyra ut... tjacka mina? Stöd hip hop(aren) ;D