Vad gör du med din laptop?
Hej folk. Det är så att jag ska göra en bärbar dator som mitt exjobb i industridesign, och jag behöver veta vad ni gör med de och var. Så ni som använder bärbar dator (även om ni inte äger en själva), om ni kan vara snälla och svara på denna undersökning åt mig så hjälper ni till enormt! Ni får gärna lämna era synpunkter på bärbara datorer här - vad ni gillar eller stör er på, vad ni vill och inte vill ha osv! Men observera att det handlar inte om prestanda och tekniska fuknktioner, utan snarare om interaktion, användning, ergonomi och styling! Mods: notera att jag har medvetet lagt tråden här och inte i Datorer & teknik pga det handlar inte om tekniken utan användningen av den. Och vi kan konstatera att varenda en som läser detta kommer att göra det på nån sorts dator.
jag älskar när man kan använda tangentbordet så mycket som möjligt. som "fn" knappen. använder den jämt. skitbra när man spelar musik och kan byta låt utan att behöva växla till det programmet. fungerar ju iofs bara med windows media player i mitt fall. men jag tycke det är awesome! designmässigt tycker jag det är snyggast när en dator är i glasfiber. tror jag det är. det där blanka iaf. även om det är sjukt opraktiskt med alla fingeravtryck som blir så är det sjukt snyggt!
Lyricist
2007-05-24 18:48
Jag använder min dator som oftast i halvliggande läge i sängen eller soffan. Den har en tendens att döda spermier har jag läst någonstans, så en bra grej vore ju om mina spermier slapp dö? Jag brukar använda datorn i bussen till och från matcher för att se film eller spöa polarna i Nhl 2001, det sistnämnda var mer syftat för skryt. Det man saknar med en laptop är väl att kunna ha en löstagbar skärm, det vore liksom guld värt... bara koppla in USB-skarvsladd (Patentskyddat, om du vill massproducera en sådan grej så vill jag ha cash). Hmm vad mer? känns som att allting redan finns...
Oj, glömde påpeka att undersökningen är på engelska men ni bör klara er. Priserna är i Brittiska pund på svenska blir det just nu Under 6800 kr 6800-11000 11000-15000 14000-19000 Över 19000
jag får krupp på att det inte kan finnas någon form av plastskydd för skärmen, för jag vet inte, jag spottar väl när jag pratar, men jag kladdar alltid ner min skärm och det går inte bort uppenbarligen. så ett utbytbart skydd för skärmen skulle vara guld! som kostar en 20, och som man kan byta själv genom att skruva ut två skrivar eller vad som helst! det kanske finns, men jag tycker det ska vara hårt, så man kan putsa utan att skärmen ska flimra sådär obehagligt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist
2007-05-24 18:52
...Jaa, för alltid när det flimrar sådär så intalar man sig själv att man precis satt sönder sin dator och så blir man nervös i några minuter. Vi vill ha plastskärm!
den ska vara robust också, det ska inte knaka och braka när man bär runt den, inga halvsladdriga luckor för batteri och annat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
en grej som jag tycker är jävligt underskattad är att sitta på dass med datorn i knät, speciellt om man har trådlöst internet till den. detta är alltså en seriös punkt, jag använder laptopen som mest när jag sitter och skiter. lyssnar på musik, chattar och kikar till whoa bla. att sitta ute i trädgården i solskenet och surfa är också najs. lycka till!
Tangenterna på laptops är sinnessjukt dåliga. Jag kan verkligen inte skriva på dem.
Signatur får rum här
Lyricist
2007-05-24 21:23
jag läser aftonbladet när jag skiter... låt mig omformulera... jag läser aftonbladet.se när jag skiter... om jag nu inte har en dagsfärsk tidning i handen
inte lika lätt att torka sig med datorn dock.
att de väger för mkt... eller ja, det finns ju fina lättviktare, men priset priset priset. + det faktum att jag har väldigt svårt at skiljas från mac. så då får man bära på 2,3 kilo macbook. trådlös mus och tangentbord + laptopställ kan ha varit årets bästa investering. min nacke älskar mig igen.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
tack till alla som svarat hittils. alla ni som skriver i tråden: jag noterar :) lia: kul att höra om stället, det är mitt största mål att göra laptopen mer ergonomisk utan att behöva sånna tillbehör, för alla använder de som stationära på ett bord ändå.. men utan att offra storleken så klart.
Rainman: hehe, ja det är ju betydligt trevligare att porrsurfa liggandes under ett täcke än att sitta i en datorstol :)
Fick min 12tum laptop i januari och har använt nästan varje dag sen dess; hemma, på cafén, på bibliotek, på tåget osv osv.. Det som jag är mest rädd för är att skit ska komma och förstöra tangenterna, har redan pajat en del utav tangenterna med saft..heh. Varför inte något typ av "skal" till datorn överhuvudtaget som man kan byta ut? Som går över skärmen och tangentbordet iaf.. Jag tycker en sak är sådär sjukt jobbig. CDs går in på sidan av datorn, vilket gör det förbannat jobbigt då man har alla böcker/papper/kaffe på sidorna och måste flytta allt för att få in en skiva. Framtill öppning vore ju helt brilliant. Och helst utan någon sån där grej som kommer som man alltid är skiträdd att paja. Skulle underlätta en hel del att slippa råka trycka på knappen på sidan som öppnar luckan så att om man har något på sidan flyger det iväg ett par meter... Det var väl de främsta sakerna.. Lycka till!
Delam tange barat
babbe P24 tror det kan vara svårt att göra den ergonomisk utan ställ, det handlar för min del rätt mycket om höjden. med stället får jag upp den i "rätt" höjd på en gång. just nu sitter jag dock vid köksbordet, och efter ett par timmar märks det.
annars förstår jag inte hur jag kunde leva utan laptop. det är så mycket smidigare, och man har underhållning på flyget. jag och min pojkvän ska till österrike + kroatien i två veckor nu i juni och min lilla macbook får följa med för underhållning =D asnice!
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Rachel min powerbook har cdläsaren framtill och utan en sån där utskjutningsgrej, utan man bara stoppar in skivan i hålet:D
Den Svenske Fanclub
macbook<3
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
jag tycker det är skitsvårt att veta vad man skulle vilja ha, det finns antagligen för och nackdelar med allt. men inbyggt såntdär g3-kort skulle ju vara fint, nu när det blir billigt att ha mobilt bredband, så man slipper utskjutande sak eller dosa som hänger i en sladd från usbporten