I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

HJÄLP ang rättigheter i skolan.

Övrigt - Blandat

2007-05-22 20:46

HJÄLP ang rättigheter i skolan.

Yepp så som rubriken lyder.
nu är det så att min lillasyster ska börja i en ny klass. de har inte fått välja vilka kompisar de vill ha i sin nya klass. o min syster har hamnat i en klass fylld med problem barn och inte en enda kompis har hon i klassen.
Hon har mått dåligt och varit jätteledsen hela dagen och vill byta klass.
på denna hemskickade lapp ang. den nya klassen står det att hon inte får byta klass.

nu vill jag veta vilka rättigheter min syster har.
imorgon har hon utvecklingssamtal och både jag och mamma hade tänkt att vara närvarande.

så någon kunnig får gärna hjälpa till här. el kanske hänvisa till en hemsida som tydligt säger vilka rättigheter man har när man går på mellanstadiet.

Tizzle Tazz
Redaktionen

2007-05-22 20:48
Fan vad skruvat att barn inte får byta klass bara för att det blir lite mer pappersarbete för någon Nisse..
namaste

2007-05-22 20:48
shit happens.. !

gå till rektorn och säg att hon blir mobbad. då brukar de funka. men då får ni bereda er på att kuratorn och sånt folk kommer lägga sig i också!
Trodde du ja!

2007-05-22 20:49
Tråkigt. Jag går själv i värsta gap-klassen. Det går för fan över gränsen när lärarna lämnar klassrummet. Jag vill ha undervisning och så är det några pajaser som förstör. Hoppas ni får rätt.

2007-05-22 20:51
nej vi tänker inte ljuga för att få byta klass.
jag vill bara veta vilka rättigheter hon har så att jag kan ta upp det med hennes korkade lärare.
Tizzle Tazz

2007-05-22 20:52
i min skola får man inte byta klass om man inte är mobbad!
dom rättigheterna har vi, alltså inga!
Trodde du ja!

2007-05-22 20:53
Hur många får välja klass egentligen? Jag fick iallafall inte det. Och såklart hon inte har kompisar nu om hon inte ens börjat där än  

2007-05-22 20:55
Allt det där är personliga problem, ingenting skolverket ger blanka fan i.

Tyvärr...
Signatur får rum här

2007-05-22 20:56
Kan berätta för er att en tjej som gick i min klass bytte klass eftersom hon hade sina flesta kompisar i den klassen.

Det var inga problem att byta. Gick i 6:an då.

angelika F20
Jag fick inte välja klass men jag fick välja vilka kompisar jag ville gå i samma klass med när vi skulle börja högstadiet.
jag tror att alla har fått välja det.
Den här klassen min syster ska börja i, alla känner alla. men alla är inte kompisar med alla.
Tizzle Tazz

2007-05-22 20:57
Det var fortsättning på inlägget innan, alltså. Förlåt för trippelpost.

2007-05-22 20:58
Minns att när man skulle börja högstadiet.
Då fick man välja typ 5 polare man ville gå med.
Tror man skulle vara garanterad 1 av dem man valde.

Men har svårt att tro att det är någon rättighet.
Man har inte så många rättigheter när man e liten =(

2007-05-22 21:00
icesoul. det är precis det jag snackar om. min syster kom inte med en enda kompis
Tizzle Tazz

2007-05-22 21:33
med största sannolikhet finns det någon i den andra klassen som också är missnöjd, vilket betyder att hon borde kunna byta.

sen vet jag inte vad som gäller rent juridiskt, men vantrivs man så borde det väl vara en självklarhet.
Rehab is for quiters.