Angående förhör för brott mot vapenlagen..
Min flickvän ska på förhör för brott mot vapenlagen snart, är det någon som vet vad det brukar vara för straff för brott mot vapenlagen? Det handlar om en tårgas de hittade i hemmet, går det att komma undan om hon säger att någon glömt den på en fest och att hon inte vet vems det är? Snälla, ta inte bort tråden!! hjälp!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
"de"? La policia? Varför var de i hennes hus från första början? Om man får fråga :)
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Chico Ja, precis! de = la policia! Husransakan efter torsk..
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
förhör om en tårgas. HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHH
jag kunde inte låta bli, de blir svettiga frågor asså! :D de e ingen fara, neka!
psk Ja? Vad är det som är så konstigt? Inte alla som håller på med tunga häftiga brott....
vad gällde husrannsakan? Skulle oroat mig mer för det :S
http://www.earforcefm.blogspot.com
ASUL Har redan vart förhör om det som gällde då. Detta kom i efterhand.
Böter kommer hon få.
At the gates of Eternity...
Beroende av vilket / vilka vapen som påträffades och i vilken kvantitet så lär det ju vara allt från böter till ett par år i finkan utan internet. En burk tårgas eller två? Troligtvis böter. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag garvade inte åt det i den bemärkelsen d-beck, utan att dom orkar och har förhör om en jävla tårgas. de e så sjukt idiotiskt. Dock måste de va du som sysslar med så pass häftiga brott så ni får husransakan osv, har aldrig hänt mig.
Mabande En burk tårgas enbart. Någon som vet vad böterna brukar ligga på?
D-beck, de blir dagsböter. beroende på inkomst osv. olika, har ni tur så bakar dom ihop det med de andra skiten (ni fick husransakan för) eller de är kanske du som står för den biten?
Båda står väl för det som husransakan gällde och hon för tårgasen.
om hon säger att folk glömt tårgas hos henne som var på besök då måste hon upge alla sina kompisars namn o telefonnummer. Gör hon inte det så blir hon dömd för skydda brottsling=) Om hon nekar o säger att vet inte vartifrån grejen kom så kommer hela grejen bli nerlagt eller bli böter runt 1000 skulle jag tro
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ryss vem fan har namn o telefonnummer till alla som har varit hos en på t.ex fest? det funkar visst att neka och säga att hon inte veta vems den är.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
ryss Det lär ju visst gå att neka. Fest med massa folk, minns inte vilka det var. Då detta skedde i februari, så. Kan väl funka med att bara neka, neka neka. Dom kan väl inte tvinga en att säga namn? hm.
öh hon kommer få 1200 i böter typ, shit mayn :P knas
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
skyll bara på invandraren till granne och säg han slängde in den där..funkar alltid!
d-beck nej, dom kan inte tvinga henne att säga namn om hon inte minns vilka det var som var där. om hon säger att det var hennes kompis men att hon vägrar säga vad hon heter så är det ju en annan femma! jag håller på att hon ska neka! neka är bäst!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
kan hon inte bara betala sina böter som oss andra ? de e ju inte så att hon ska sitta i fängelse för det direkt!
erorone nej men onödigt att bli dömd för en sån skitgrej om man kan slippa undan.
erorone Det är väl onödigt att bli dömd och stämplad av samhället (jobbasökning osv osv) när hon kan slippa? Okej om hon haft på sig tårgsen ute och okej om hon hade använt den, men så är inte fallet.
ni får sluta vara så gd-up! Straight outa tyresö! buck buck.
Har dom några som helst bevis på att den tillhör/tillhört henne? förutom att den råkade finnas i lägenheten dvs.
Om fallet är som så att det inte finns några konkreta bevis så är det bara att neka, säga de där om festen.
Men de gäller att hon håller sig till samma story hela tiden, farbror polisen är rätt bra på att få folk att erkänna.
Men ja, blir hon dömd för det så blir de säkerligen böter, om hon nu inte blivit dömd för massa liknande saker innan, då kan hon nog få chilla i kurran ett tag, (någon/några månader).
Ene192 Det går nog att förklara bort att den inte är hennes, även om dom fått för sig att den är hennes... Hon har inte blivit dömd för något liknande innan, bara ringa narkotika (vilket var i samma veva som detta). Första & enda gången hon haft med polisen att göra.
ringa vapenbrott av den där arten lär nog inte ge så många dagsböter just med tanke på att det knappast är nånting som antyder att hon är speciellt kriminellt lagd...
What would macgyver do?
Straffskalan och ett höftskott Enligt vapenlagen (1996:67) 9:1 är maxstraffet fängelse ett år. I ringa fall är det böter eller fängelse i max sex månader som gäller. Är hon ostraffad och innehade sprayen i självförsvarssyfte är mitt höftskott någon tusenlapp i böter, är åklagaren på riktigt gott humör och din tjej spelar sina kort rätt kanske åtalsunderlåtelse kan bli aktuellt (Rättegångsbalken 20:7).
/nej förresten jag tycker tvärtom!!
d-beck, jag missade din andra fråga Här kommer svaret: Ja, i princip. Om hon lyckas övertyga polisen/åklagaren om att sprayen inte var hennes och att hon inte visste om att den fanns i hennes lägenhet saknar gärningen subjektiv täckning (uppsåt) och är ej straffbar, Brottsbalken 1:2. Dock kan vapenbrott även vara ett oaktsamhetsbrott, vilket innebär att inget uppsåt krävs om din tjej anses ha agerat oaktsamt... (man har ett visst ansvar för vad som förekommer i ens bostad helt enkelt). I såna här situationer är det rätt svårt rentvå sig från uppsåt och oaktsamhet av pragmatiska skäl. Annars skulle varenda jävel med olagligheter hemma bara hävda att föremålet inte var deras, men i princip kan ett sådant resonemang hålla.
/nej förresten jag tycker tvärtom!!
tur att dom inte fan bazookan som stog i garderoben höhöhöö aah u made a joke, haha good one man!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
ryss för att bli dömd för skyddande av brottsling krävs det en brottsling eller iallafall bevis på att man skyddat någon vilket inte gäller här, eftersom hon (enligt det hon bör säga till polisen) inte minns exakt vilka som var på festen och absolut inte vet vem som kan gå omkring med tårgas på sig, dessutom visste hon ju inte ens att tårgasen fanns hemma hos henne sen mot, all förmodan, om nu polisen skulle vilja ha en lista på folket hemma hos henne så behöver dom lite mer bevis än att man att man var hemma hos någon med 30pers, där nån tappat något olagligt, för att dom ska göra en ansträngning för att haffa dig för något som du nu redan tappat... om nu rätten skulle vara fittor och inte gå med på undanflykten så får hon nog 30-40 dagsböter (minimum 30kr/bot) men det värsta straffet hon får är ju att det hamnar i belastningsregistret, där det kommer stå "brott mot vapenlagen" så att framtida arbetsgivare inte riktigt vet om det gäller en våldtäktsrädd tjej eller en vapensmugglare...
starta för fan inte en tråd på whoa om d, o plus att man behöver inte begå"häftiga" brott som nån sa för husranskan...
Jag fiser THC !
Rest tja, en ur RK förklarade för mig att dom måste ha starka bevis för att nåt olagligt pågår i ens hem för att få gå in, alltså att man bara pissar positivt ska inte räcka, såvida man nu inte omfattas av lvu, då kan dom göra som dom vill en annan RK frågade vem jag köpt av, jag sa att jag inte minndes, så du vill inte säga sa han då och rykte på axlarna för husransakan krävs det väl ett brott som ger fängelse, eller är det bara avlyssning?
NuttyDread - Om de blev plockade på stan för ringa narkotikainnehav så dyker nog en misstanke upp om att det kan finnas ett större parti i hemmet. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande P30 samtal ur livet: RK: var det allt du hade? ND: javisst, ni tog min sista spliff RK: inte något hemma heller, inte ens en liten knarre (ja han sa knarre!) ND: nä... RK: ok då... och då hade han just delgivit mig misstanke om överlåtelse (eftersom jag erkänt att det var min spliff och pga det hade jag uppenbarligen bjudit mina kompisar) hade jag haft massa cash och flera bitar i skilda förpackningar, eller varit yngre hade han kanske iof gjort annorlunda
Ja, för det första försöka att få det att se ut som att det inte är hennes. För tårgas som polisen hittade i min väska fick jag 40 dagsböter á 50 + 500kr till brottsoffermyndigheten = 2500kr. Min inkomst då var alltså 0, dvs existensminimum hos soc. Måste haft en riktigt grinig åklagare eller nåt.
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar
ahoshlaboshlo F21 vid existensminimum kostar det 30kr/bot, du skulle överklagat det där...
NuttyDread Vissa har ren otur bara. Som oss.
händer inte ett skit har torskat med 4st tårgas burkar på mig fick böter..
Pundare med Prestationer.
Breakare
2007-05-19 20:27
hehe det e inte en rpg dom hitta hoss henne precis :D
HERB, bust a cap in yo ass
Grejen är inte den att hon är rädd för att åka in, utan hon vill slippa böter.
asså det där med att snacka om att nån glömt den då skulle ni sagt det redan när dem tog den. det är nog bättre att säga typ att när hon köpte den så visste hon inte att den var olaglig men när hon fick veta det har den bara legat hemma o skräpat... om jag inte minns fel så låg den i en garderob va? då är den förklaringen trovärdigare än att nån glömt den där... får hon böter blir det 900 plus brottsofferfonden är vad snuten sa till mej när jag torskade för brott mot knivlagen iaf
Ingen klass - Bara stil
fuckfuckfuck Hon har inte haft någon kontakt med polisen angående detta, därför hon ska på förhör nu. Hon vill slippa böter helt, då hon inte har någon inkomst. tack för alla svar!
Även ifall tårgasen har lämnats kvar av någon okänd person (upphittad mellan soffkuddarna eller så) så kvarstår problematiken varför ni inte har lämnat in det upphittade vapnet till polisen. Det är en sak om den vid husrannsakan låg på ett ställe där det är troligt att ni inte alls visste om den (och därmed ändrar er historian till att den KAN ha dykt upp vid nämnda fest och att ni inte vet hur den skulle kommit in i hemmet annars) men ifall den stod snyggt och prydligt på en hylla eller på annat sätt inte bör ha kunna undgåtts av lägenhetsinnehavaren så väntar förmodligen böter.
amfetaminpsykos Det är ju inte alltid man vet om det man hittar är olagligt eller inte, eller hur? aja, får väl se hur det går, antingen blir det böter eller inte.
Det gäller bara att övertyga farbror blå att man inte vet om det, t.ex. att man inte vet vad det är ens för att man aldrig har sett någon liknande (inte särskilt troligt, men men, bortom rimligt tvivel o.s.v.). Drama kan ge pluspoäng under förhöret (d.v.s. man skall vara upprörd över att det förekommit olagligheter i ens eget hem och dessutom utan ens kännedom och så). Antingen böter eller inte som sagt, går inte riktigt att förutspå alltid.
vad som krävs o vad som görs e skilda saker, dom kan ta nycklar när du sitter på förhör o dra hem till dig, saker dom hittar kan inte användas tror jag.... men det e ju bara att dom drar dit igen för det e ju ingen som vet att dom varit där ....
Jag fiser THC !
Jag har alltid trott att polisen ser mellan fingrarna när det gäller tårgas. Hellre det än att bli våldtagen.