Är det olagligt av föräldrarna att ta mitt studiebidrag?
Okej, detta är kanske en störd fråga. Men det är såhär, jag brukdar få 450 kr i "månadspeng" (Tyck vad fan ni vill :D). Och jag har lite halvt börjat att röka. Och mina föräldrar säger att jag ej får min månadspeng eller mitt studiebidrag om jag ej slutar, så jag tänkte fråga om det är så att dom får det? Har hört att när man är över 16 så ska man få studiebidraget om man vill? Rätta mig om jag har fel. Tack på förhand :)
- OKAAAAJ
det går väl in på dina föräldrars konto och du är inte myndig. så jag dom har rätt till pengarna skulle jag tro.
nej, de får ta ditt studiebidrag så länge de försörjer dig. dvs. ger dig mat, logi osv osv.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Dom får göra vad dom vill. Tills du är 18. Men 450kr i månaden var fan inte mkt :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Frågan är vad dom gör med dina pengar...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist
2007-05-14 00:12
Rätt gjort av dina föräldrar. Sluta rök istället
tyck vafan du vill men dina föräldrar gör jävligt klokt i att ta ifrån dig dina pengar och om du halvt om halvt börjat röka försök sluta innan det är för sent. du har säkert hört det hundra ggr men du förstör bara din kropp med detta gift. börja med rökheroin eller nåt, då får du iallafall ut nåt av skiten medan du förstör dig själv.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Jag skulle ha gjort samma sak fan.
But for what it's worth yo, I got no regrets
bra gjort av föräldrarna , sluta med nikotin när du har chansen... det är ett helvete att ta sig ur
Barn förgiftades på förskolekalas Drack kopparförgiftad saft - småbarnen kaskadkräktes rakt ut över bullbordet.
hej jag är 17 år och har fast jobb och inkomst på 16.000 i månaden, men jag måste betala 2000 kronor i månaden för att jag bor hemma? är det lagligt? herregud, var glad att du får 450 kronor, jag fick inte en spänn i onödan innan jag fick en egen inkomst. think twice before you act
tja e de du som e sad? du fett skÖöÖön på graffa! kan ja få köpa en skiss av dej??.. Styleline x2
de har all rätt att göra så fram till att du är 18. sluta rök fram till att du är gammal nog iaf.
Delam tange barat
Att röka är piss och skit och allt dumt i en liten ask. Det är satans helvete ruttet värdelöst att röka. Tacka dina föräldrar och ge dom en stor kram, dom bryr sig bara om dig.
du får inte studiebidrag förrns du är 18 barnbidraget tillhör föräldrarna..
cry me a river! --> thcrew
saft, lagligt och lagligt.. rent tekniskt har de ju försörjningsplikt tills du är 18..
joda Han drev med viktorr P16
börja inte röka...
jag har alltid rätt.
du får inte studiebidrag förrns du är 18 barnbidraget tillhör föräldrarna.. Du talar i nattmössan. Studiebidrag kan man få "från och med kvartalet efter det att man fyllt 16 år". Barnbidrag betalas analogt med detta ut fram till och med det kvartal då man fyller 16. Är man omyndig tillfaller dock studiebidrag, så väl som barnbidrag, ens vårdnadshavare.
CSN
Jag tycker att föräldrar som använder sig av utpressning och hot gör helt fel, till skillnad mot vad resten här verkar tycka. Vill snubben röka kommer han komma på andra sätt att göra det. Nu har han dessutom fått en till anledning.
Redline!
föräldrarna kan hålla studiebidraget tills du fyllt 18!
Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.
Vilken otroligt givande tråd... Ta och skaffa ett jobb, å tjäna egna pengar då? Så slipper du bråka om 450kr !
Jag vill ha roligt , inte trevligt
Du har ju visat att du inte är särskilt ansvarsfull och då är det väl inte konstigt om dina föräldrar vill ge dig mindre pengar, eller? //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
folk har redan sagt det, är man inte myndig har man inte rätt att förfoga över det. hade de gjort det när du var 18 hade det vart "olagligt".
är ju bara att snacka bull och säga att du har lagt ner?
Pundare med Prestationer.
Håller med Dr. Octagon.. tror inte det är rätt sätt.. hade jag inte pengar i hans ålder så snodde jag cigg eller lånade/tiggde ihop cigg.. sedan förstår man ju att föräldrarna reagerar som de gör.. sluta röka grabben det är bara äckligt och ohälsosamt.. att äldre folk röker beror inte på att de verkligen gillar det utan på att de inte kan sluta kom ihåg det.. alla som röker hade nog gett sig själva en bitch slap om de kunde åka tillbaka till tiden då de började röka.. har just slutat med cigg och snus hjälp av en bok som heter äntligen icke rökare.. kan rekomendera den trots att den är ganska töntig.. tyckte inte det var så svårt när man väl bestämde sig men det tog lång tid att komma dit liksom och det var 11 år med en jävla massa bortkastade cash och bortkastad hälsa och energi.. tänk såhär.. nu har du testat cigg och tänker du efter vet du att det egentligen inte ger dig något, bestäm dig nu för att aldrig röka mer i hyela ditt liv.. du har redan fått ut allt det går att få ut av skiten vilket är i princip inget alls..
Dr.Octagon >> Åh andra sidan kanske dom inte vill sponsra hans tobaksbruk med pengar. Jag skulle ha gjort samma sak om jag fått en liten skitunge som får för sig nått så dumt.
totalitaer: Så du visar hellre ditt barn att rätt sätt att lösa den här typen av konflikter är med hjälp av utpressning och hot istället för att komma på nått konstruktivt? Och du tror inte att ungen nu kommer hitta på andra sätt att röka bara för att ge igen mot sina föräldrar? Vet du hur ungdomar fungerar överhuvudtaget? Jag tror att metoden föräldrarna använder egentligen bara är bensin på brasan...men sen så fungerar säkert 95 av 100 föräldrar likadant, så jag är inte förvånad.
Redline!
vill inte låta barsk men om man behöver utpressa sina barn när dom är 16 år har man nog gjort något galet från allra första början. Om inte för din egen skull, börja inte röka för deras skull. Fyfan för att behöva se sitt eget barn dra i sig den där skiten
Rock out with your cock out!
Ursakta mig for att jag gar OT.
Om det ar sa att du halvt borjat roka sa kan du val sluta med det? Eller? Du borde vara tillrackligt gammal for att forsta att cigg ar helt vardelost, man kortar ner sin livstid och spenderar onodigt mycket pengar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Sluta rök, fucker.
Ge fan i att röka! dyrt och vidrigt.
Dom har rätt till pengarna tills du blir 18 skulle jag tro.. synd :(
Allt är sant på internet.
totalitaer: Så du visar hellre ditt barn att rätt sätt att lösa den här typen av konflikter är med hjälp av utpressning och hot istället för att komma på nått konstruktivt? Jag ser inte likheten mellan att hålla inne killens pengar, och hot och utpressning. Och du tror inte att ungen nu kommer hitta på andra sätt att röka bara för att ge igen mot sina föräldrar? Hans föräldrar skiter nog i om han försöker "ge igen" genom att röka om allt de gjorde var att ta ifrån liraren sin månadspeng när de fick veta att han röker... Inga pengar, inga cigg. Jag tror att metoden föräldrarna använder egentligen bara är bensin på brasan...men sen så fungerar säkert 95 av 100 föräldrar likadant, så jag är inte förvånad. Kan du berätta vad du tycker hans föräldrar ska göra istället för att dansa runt ämnet och peka finger. Jag tror att hans föräldrar håller inne pengarna som ett ställningstagande och sekundärt som en åtgärd för att få honom att sluta röka. Föräldrarna behöver ju nte ge honom ett skit egentligen, månadspeng är inte en rätt utan ett privilegium som föräldrarna har beslutsrätt över. Det är också föräldrarnas hus och regler, och reglerna speglar deras normer och värderingar. Kan inte trådskaparen följa dem får han ta konsekvenserna, det kallas uppfostran.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Shakes: Jag citerar vad killen skrev; Och mina föräldrar säger att jag ej får min månadspeng eller mitt studiebidrag om jag ej slutar, Det skulle jag kalla både hot och utpressning.Hans föräldrar skiter nog i om han försöker "ge igen" genom att röka om allt de gjorde var att ta ifrån liraren sin månadspeng när de fick veta att han röker... Inga pengar, inga cigg. Jag tror inte hans föräldrar skiter i om han röker, för det är ju trots allt det de inte vill att han ska göra. Inga pengar, inga cigg ey? Du tror inte snubben har polare som röker? Eller kanske kommer på andra sätt att få tag på cigg? Människan är påhittig.Kan du berätta vad du tycker hans föräldrar ska göra istället för att dansa runt ämnet och peka finger. Jag tror att hans föräldrar håller inne pengarna som ett ställningstagande och sekundärt som en åtgärd för att få honom att sluta röka. Jag är inte förälder själv och kommer inte bli det heller, så jag behöver inte den kunskapen. Jag tycker bara att metoden de använder nu är rent ut sakt idiotisk.
Redline!
Jag vill bara tillägga att jag inte heller tror att enbart dra in månadspengen är lösningen, men det är uppenbarligen en kännbar sanktion. Däremot tror jag att dra in månadspengen kan vara en åtgärd bland flera och en tydlig signal. //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Det skulle jag kalla både hot och utpressning. Okej jag går med på utpressning. Jag tror inte hans föräldrar skiter i om han röker, för det är ju trots allt det de inte vill att han ska göra. Inga pengar, inga cigg ey? Du tror inte snubben har polare som röker? Eller kanske kommer på andra sätt att få tag på cigg? Människan är påhittig Jovisst har han nog polare som röker, men utan pengar kan man inte betala för sitt beroende långsiktigt. Att talla cigg av polarna är inte samma grej som att ha ett paket på fickan hela tiden.Jag är inte förälder själv och kommer inte bli det heller, så jag behöver inte den kunskapen. Jag tycker bara att metoden de använder nu är rent ut sakt idiotisk. Okej.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Dr.Octagon: hot och utpressning kan fan vara rätt ibland endå tror jag.. morsan kom på mig att röka och blev lack ett tag, sen efter att hennes kille övertalade henne så gick hon med på att jag fick röka (främst för att jag inte skulle ränna ute hela tiden för att kunna röka) och nu sitter jag fortfarande fast 6 år senare.. hade varit bättre om hon slog och låste in mig eller nått haha
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik
Eyy! Dont forget! Puff-Puff-Pass!
Så länge du bor under samma tak så har du ingen talan... typ..
hmm kul jag läser familjerätt just nu och som har framkommit så är du omyndig och har inte mer rätt än att enl 6 kap 11 § Föräldrabalken:
11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål.
Är det däremot pengar du själv tjänar så har du rätt att förfoga över dem om du är över 16 år enl. 9:3 FB.
Det jag vill komma till är att du har tyvärr inget att säga till om, dina päron bestämmer, du är fri när du är 18. Ingen idé att leta nån lag som säger this and that för att pressa din morsa för att du vill dra lite halsbloss. Det är dessutom dyrt att röka och du får fula tänder, äcklig hy och luktar luffararsle i munnen.
Lycka till iaf.! =)
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.
För övrigt... vad hade du tänkt göra om det var olagligt? Stämma din morsa eller?
Hasch och Kokain - Bajensvin!
så går det när man röker.
Haters gon' hate...
Shakes: Jovisst har han nog polare som röker, men utan pengar kan man inte betala för sitt beroende långsiktigt. Att talla cigg av polarna är inte samma grej som att ha ett paket på fickan hela tiden. Självklart inte, men det finns andra sätt att få tag på cigg också än att bara leva på polarna. Jag vill inte skriva här, för då lär snubben bara plocka tips, men vill man nånting som kostar pengar och föräldrarna drar in pengarna som enda åtgärd så är risken rätt stor att man kommer på andra lösningar. KsT: hot och utpressning kan fan vara rätt ibland endå tror jag.. morsan kom på mig att röka och blev lack ett tag, sen efter att hennes kille övertalade henne så gick hon med på att jag fick röka (främst för att jag inte skulle ränna ute hela tiden för att kunna röka) och nu sitter jag fortfarande fast 6 år senare.. hade varit bättre om hon slog och låste in mig eller nått haha Tror du helt ärligt att det hade varit bättre? Du tror det hade förhindrat dig från att röka?
Redline!
Om det hade varit olagligt enligt någon på whoa. Hade du då gått och sagt till dina föräldrar "Men en kille/tjej på Whoa sa att det var olagligt!"?
sluta klaga jag fick rn hundring i månaden om jag råka ha tur !
apati ja så kanske det är.. 16 18 who knows :) när börjar man gymnasiet? är man bara 16 då? =D