Presentationstyper
Började idag fundera på vilka typer av presentationer som finns och vilka man brukar skriva till. Har märkt ett antal typer som existerar:
Den helt faktabaserande, en mix mellan en kontaktannons och ett CV. Först står det 'korta fakta', sen står det som en personligt brev som avslutas med någon söt fras och 'lämna gärna ett meddelande'. Dock är det inte många som lämnar något meddelande då den uppfattas som en torrboll och de som väl lämnar ett svarar ägaren smått fräsigt åt då den inte var någon potentiell partner.
Den tomma. Det står helt enkelt ingenting. Människan har antingen valt att vara lite hemlig av sig, varit allt för lat, eller så är presentationen en avspegling av människans hjärnaktivitet. Det en da sättet man brukar få kontakt med dessa är om de själva råkat läsa något som intresserar på ens presentation eller om man frågar/svarar på något i något forum. I annat fall låter du dessa människor vara ifred; de intresserar dig inte då du inte har den blekaste aning vad du ska skriva och oftast trivs de nog ganska bra med det.
Den länkade. Du vågar knappt styra din pekgrej i näreten av deras text, i rädsla för att komma till någon suspekt hemsida eller få upp en sjukt tråkig YouTube-video. Dessa klickar du oftast ut ifrån direkt, då den bara hänvisar till annat än sig själv; du vet näst intill ingenting om människan förrutom den där länken till 'rädda gammelskog med ett klick'. Eventuellt hittar du en cool länk, kommenterar det och då finns det en liten, liten chans att det är en intressant och inte bitter/evil människa också.
Utvikaren. På presentationen hittar du inte så mycket alls, förrutom länkar till bilder där det står 'jag' och 'jag igen'. Ofta finner du även en blogglänk någonstanns där det står 'min insida' där de blottar hela sitt privatlivbredvid en länk till exempelvis bilddagboken. Dessa döljer inte mycket alls av sin kropp och favoritvinkeln är den uppifrån rakt ner i urringningen eller den som framhäver bicepsen/magrutorna bäst. Dessa har oftast väldigt starka åsikter och står fast i dem även om de inte är vare sig logiska eller vettiga. I bloggarna försöker de framhäva att de är smarta och man kans e glimtar från något förflutet där de inte blev så fullt accepterade.
Citeraren. Hela presentationen består utav citat; korkade, roliga eller riktigt smarta. Den första tanken man alltid får är om de skriver just de citaten för att de själva inte egentligen anser sig kapabla till att skriva något vettigt eller roligt...eller om de helt enkelt vill få dig att skratta eller få en tankeställare. Jag vill ju hoppas på det senare, men ibland tycks det ju vara långt ifrån sanningen ibland...
'Vännerna är mitt liv'. Den mesta texten består utav kärleksförklaringar till vänner och pojkvän och länkarna är kopplade till bilder av dessa. På något sätt tycks dessa gå efter ordspråket 'man är som/vad man umgås/äter' och det funkar väldigt bra på människor som kollar in deras presentationer; det finns alltid något att skriva eller kommentera. Dock undrar man om de faktiskt vet vilka de själva är egentli