I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tio åring bojad i rätten i U.S.A

Övrigt - Blandat

2007-05-11 08:19

Tio åring bojad i rätten i U.S.A

Dessto mer jag läser om det det där landet dessto mer hatar jag det.

Läste den här artikeln nu på aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1066973,00.html

Ja visst är det hemskt att mannen har blvivit misshandlet på det där sättet. Och självklart ska ungen ha ett straff. Men att sätta en tio åring i bojor och dömma honom till 11 år..

Vad tror dom att dom ska vinna på de? Den där tio åringen kommer ju vara så fucked up om 11 år att han garanterat kommer bli en psyko killer.

En dygd är en väg mellan två ytterligheter som båda är laster.

2007-05-11 08:25
helt sinnessjukt.. länk!
don't tell me the sky is the limit when there's footprints on the moon..

2007-05-11 08:26
haha där har dom då pli på slynglarna
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-05-11 08:27
rätt åt han, hoppas han dör i fängelset eller vart han nu än ska
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-05-11 08:30
Frågan ær vad "ungdomsfængelse" innebær i staterna..
snakkes!

2007-05-11 08:51
vad gör en 17-årig kille med 2 små 10-åringar?
...kan det vara så att den äldre bestämde över sina två yngre kamrater....?

kan inte vara sant att man dömer så unga människor, det e helt skadat. dom KAN inte annat än bli kriminella pga et sånt straff...

Clap.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2007-05-11 08:53

Håller med Aron, visa att man inte kan hålla på hur som helst.

I live my life one videogame at a time.

2007-05-11 09:01
shit, det där är sjukt. ge ungjäveln en omgång stryk och utegångsförbud, kanske gå till en psykiatriker eller nått men fan det där är lite väl i överkant
Hmm..! ?

2007-05-11 09:13
Det går ju inte att säga så mycket om saken, usa har ett riktigt illa fungerande socialsystem, och pojken kanske kom ifrån en skitfamilj, ungdomsfängelse är inte alltid värsta lösningen ibland bra också. dem får uppfostran och rutiner mat o kläder.
ibland mer än vad dem nånsin fått hemma...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-11 10:19

Som man bäddar får man ligga.

"Oh I like that Baby. I put on my robe and wizard hat."

2007-05-11 10:37

Han slog en hemlös man med en tegelsten i ansiktet. Det är sjukt gjort, spec av en 10åring. Han borde få vård ist för fängelse

Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2007-05-11 10:41
shit vad stört! jag blir helt sinnesjukt upprörd av sånt där! det är galet! kukhuvuden!
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-05-11 10:42
Om en tioåring gör såna saker är ju något fel som fan, ge honom vård och vägledning istället för han kommer ju verkligen inteee sluta som en bitter tonåring om han hamnar i fängelse, school shooting nästa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-11 10:42

Förstår inte hur man kan komma undan för att man erkänner ett brott? Det går ju inte ihop.

whoopzidoo

2007-05-11 10:46

Dont do the crime if you cant do the time.
hihi.

Näe men ärligt, vem fan bryr sig? jag tycker elva år var lite milt, han borde fått livstid. Då hade han lärt sig!

2007-05-11 11:21
Den ungen förtjänar livstid, 11 år är för milt..
<3

2007-05-11 12:45

Dom skulle absolut ha gjort som vi gör isverige, alltså kallat det för pojksträck och friat dom. I sverige kan man rånmörda någon och komma undan med 6-18 månader på en ungdomsanstalt om man är under 20år dvs, det kallar jag sjukt , sjukt som fan.Man borde skrota sveriges sk "Vårdplatser" och inför riktiga fängelsen istället, sedan så borde man införa standard straff för brott dvs minimum straff oavsett hur milt eller rått brottet var T,ex 10+år för våldtäkt, Livstid utan chans till frigivning för mord, 8-15år för personrån osv.

2007-05-11 12:48

Kriminalisera rymningar ifrån anstalter är ju inte heller ett dumt förslag, Typ 20+ år vid rymning eller nått.

2007-05-11 12:50
Nymapp:
Men vadå skrota vårdplatser, så man ska spärra in sjuka människor med brottslingar? Ja för det blir de ju friskare av...

2007-05-11 13:02
Det låter rätt illa men det är även tråkigt när folk i liknande åldrar knivar ihjäl folk och i stort sett går fria. Inget av alternativen är särskilt lyckade men det är svårt att uppdatera juridiken för att anpassas till yngre och yngre gärningsmän.

Dock bör man poängtera att som vanligt skriver dom att han "riskerar" maxstraffet, inte vilken påföljd han faktiskt döms till så svälj inte Aftonbladetsagorna innan domen är bekräftad.

2007-05-11 13:05
Nymapp - ...och vad händer sen när dessa våldtäktsmän och övriga våldsverkare kommer ut efter 10-20 års förvaring utan vård?
De kommer garanterat vara bra och produktiva samhållsmedborgare ...eller?
I begreppet "vård" ingår även rehabilitering, d.v.s. att få dem att bli inte fortsätta med brott.

Att göra det straffbart att rymma är dock en helt bra idé, även om din straffsats bara är morbid.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-05-11 13:06
amfetaminpsykos
ja, men att de bara ens funderar på att ge en 10-åring maxstraffet är ju hur sick som helst.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2007-05-11 13:07
jag tycker i alla fall rent generellt att pengar och tid borde läggas i mycket större utsträckning på förebyggande arbete...

ang. nymapps inlägg det vill säga.

Artikeln är i stort sett en direktöversättning av
den här från CBS news. Här är den tidigare. Skall bli intressant att se vad det blir.

'"For a 10-year-old to pick up a cinder block and smash somebody's face with it, that defies logic," police Chief Michael Chitwood told The Daytona Beach News-Journal on Thursday. He said the court system needs to take a close look at the children's backgrounds and families.'

Uppenbarligen har de ganska begränsad logik, när jag var 7 smashade jag glasflaskor och hotade andra kids med den avslagna flaskhalsen och jag lär knappast vara ensam om sådana eskapader. Man skall inte underskatta unga sinnen.

2007-05-11 13:10
Loria

Det framgår inte ens om de har funderat att döma honom till maxstraffet, de har bedömt att han är skyldig till ett brott och stora boken säger att det där är maxstraffet i straffintervallen. Sånt här händer dagligen(?) med folk i andra åldrar och de åker inte på maxstraffet per automatik och jag tror inte han har 2 strikes bakom sig heller.

2007-05-11 13:11
amfetaminpsykos
jaha då ber jag om ursäkt, läste inte så noga innan jag blev upprörd.

2007-05-11 14:10
Mabande:Man ger i praktiken inte någon direkt vård på svenska anstalter i dagsläget,varför då inte bara förlänga straffen istället för att ge ett kort straff som allt för ofta inte innehåller vård. I australien tex höjde man straffet på våldtäkt något markant och där har våldtäkterna minskat med 60% sedan dess, ren slump? knappast. Finns flera fall då våldtäktsmän har börjat våldta igen efter sitt 4 månaders straff med "vård", varför inte bara låsa in skräpen på en vanlig anstalt istället i 20år så kommer de förmodligen aldrig att våldta igen. Våldtäktsmän samt pedofiler går inte att bota med terapi, det är som att försöka "bota" en homosexuell.

2007-05-11 14:20
Nymapp - För att jämföra brottsstatistik mellan länder behöver du även jämföra lagstiftning och anmälningsfrekvenser.

Om du ska dra paralleller: dra korrekta paralleller.
Majoriteten av våldtäktsmän (inkluderat aktiva pedofiler) inser inte att de faktiskt har våldtagit någon (d.v.s. de ser sig inte som våldtäktsmän, utan ger offret skulden för situationen).
Med vård / behandling så kan de fås att begripa det (vid såna tillfällen är det inte ovanligt med depressioner / självmordsförsök) och därigenom inte upprepa sitt beteende.

Att "bota" en pedofil eller homosexuell är som att bota en heterosexuell. Det enda man kan "bota" är empatin (d.v.s. få dem att inse konsekvenserna av sitt handlande).

Att bara låsa in folk leder bara till att när de kommer ut så har de fått en lång kurs i kriminellt / asocialt beteende och kommer vara en större belastning än tillgång för samhället.

10-4, over...

2007-05-11 14:45
Vad tror dom att dom ska vinna på de? Den där tio åringen kommer ju vara så fucked up om 11 år att han garanterat kommer bli en psyko killer.

Jaha och om dom skiter i honom kommer han bli normal eller?

2007-05-11 14:50
Det e väl bra att dom burar in han, låt han sitta där hela sitt liv så har vi färre som begår våldsbrott. Man kan inte tänka "åh nej vad synd om honom" om du kollar på mannen ansikte så är det han som blivit misshandlat och det e han man ska tycka synd om. Bura in 10-åringen på livstid!
http://www.herrbitter.blogg.se/

2007-05-11 15:07
vad ska man göra egentligen? att folk ska bli bättre efter sina straff förutsätter en rehabiliteringsprocess som fan inte existerar...även om jag ofta tycker att USA's rättssystem är helt åt helvete så tycker jag att det är rätt illa här i Sverige också. istället för att lösa allt med skitlånga straff verkar vi sätta tilltron till en rehabilitering av brottslingar som bevisligen funkar sjukt jävla dåligt. i synnerhet så är sverige alldeles för slapphänt när det gäller minderåriga våldsmän...16-17 åringar som blir dömda till ett par månaders sluten ungdomsvård för flera fall av misshandel eller t o m grov misshandel, sen kommer dom ut och börjar härja på precis samma sätt. även om det inte finns någon effektiv rehabilitering där dom placeras så hade det väl varit bättre att hålla dom från gatan lite längre?

fan...jag vet inte, man kan ju inte bara låsa in folk och kasta bort nyckeln, men samtidigt kan man inte lalla runt precis hursomhelst heller...sverige är ett enda stort skämt.

2007-05-11 15:10
Jag förstår inte redigt hur vissa bara kan tycka att det är helt jävla sjukt etc! det killen gjorde va också jävligt sjukt, men 11 år? det r verkligen att ta i....killen behöver vård inte ungdomsfängelse i 11 år....han kommer komma ut värre än vad han är nu!
BAHA!

2007-05-11 15:13
Nackdelen med det svenska systemet är inte tilltron till rehabilitering, utan att rehabiliteringen oftast saknas.

Upprusta kriminalvården, upprusta det sociala. Sen blir det bättre.
Att lösa problemet genom att förlänga straffen istället för att öka antalet rehabiliterande åtgärder är att börja i fel ände.

10-4, over...

2007-05-11 16:11
perfekt-tits P21
Det har ju hänt många gånger att människor som har mördat har kommit undan efter att ha erkänt. Det är sådant som jag inte förstår.
whoopzidoo

2007-05-11 16:23

vem fan vet vad dendär luffarn gjorde? tror inte han kom å gick med benny å blev nerdunkad i alla fall.

det jag skriver eller lägger upp, ska inte tas på allvar för jag är mytoman samt har personlighets klyvningar.

2007-05-11 17:08
Demento:Innan du blir dömd till sluten ungdomsvård i 2 veckor så skall man hinna med detta, Råna 8pers och slå ner en kärring för en 20lapp, knivskära någon lite lätt i ansiktet vid ett personrån, misshandla några stycken bara för nöjets skull. Efter  två intensiva veckor på rehabilitering anstalten så är du en helt ny männsika redo för att ta den där ingenjörs utbildningen på kth. Det svenska rättsväsendet är ett stort jävla skämt, alltför ofta så skäms jag över att vara svensk då jag hör hur vissa domar faller. Hur fan kan folk vilja att mördare skall släppas ut i samhället igen? Är 8 år för att ha tagit en människas liv och förstört hans familj och vänners liv tillräckligt? Är 4 månader tillräckligt för en man som har förstört och  en kvinnas liv år att komma?

pewoone P10:Nej luffare är ju sådan accepterade och respekterade medborgare i usa, titta bara på Bum fights och ghetto fights har de luffarna gjort något? nej de blir helt oprovocerat anfallna av ett par idioter.

2007-05-11 18:40
Många barn/ungdomar har sett filmserien bumfights antagligen. Det är väldigt många fall av barn/ungdomar som misshandlar uteliggare ni i staterna.
Graffare

2007-05-11 21:53
Mabande Vad i helvete menar du med att "bota" homosexuella? Ska inte du vara admin och föregå med gott exempel, som till exempel att inte jämnföra en sexualitet med en sjukdom som knappt dem mest extrema sverige demokraterna vågar yttra sig om i media!
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-05-12 01:22
PuGe P18: varför skulle han ha nån skyldighet att föregå som ett bra exempel för att han är admin? han får väll ha sina åsikter också, eller hur? mufakk!
BAHA!

2007-05-12 02:59
Men att sätta en tio åring i bojor och dömma honom till 11 år..

Är du ens läskunnig? Troligen inte. Han riskerar elva år, det är inte detsamma som att ha blivit dömd till det.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-05-12 03:04
PuGe:

Vad i helvete menar du med att "bota" homosexuella?

Men är du dum i huvudet på riktigt eller? Han använde "bota homosexuella" för att visa på orimligheten med att genom terapi ändra en sexuell läggning. Var inte så jävla snarstucken.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-05-12 06:50

klart som fan han ska straffas.. hårt dessutom

vafan är det för kommentarer man ser
"åh stackars lilla pojken, han borde få husarrest o tv-förbud i två veckor.. bobobo inte slå in skallen på hemlösa bobobo"

amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-05-12 07:35
Han visste vad han gjorde. Likaväl som om killen exempelvis skulle ha varit över 20 år. Är man 10 eller 11 år och slår en uteliggare med en stor sten "brick" så vet man exakt vad man håller på med. "If you can't do the time, don't make the crime".

2007-05-12 09:52

Ungen kommer inte hamna i fängelset, dom kan inte sätta inn en 10-åring i fängelset, det är för sjukt. Det är så att bush kommer andvända ungen till att bli en super soldater, det fattar väll vem som helst. Om 10 år får vi se en gollum-soldat med tegelstenar som löper amok i sydkorea!

2007-05-12 09:56
Don´t do the crime, if you can´t do the time

2007-05-12 23:20
han kommer sitta i fängelse längre än han levt
SNAP SNAP

2007-05-12 23:24
Hoppas han har nått o töja ut röven med så det inte blir så mycket teenage love i tonåren sen..
Jävla hank ungar!

2007-05-13 01:54
Herregud. Något fel är det ju på ungen...Det han behöver är psykisk vård och normalt umgänge, inte att låsas in under hela sin uppväxt.
Delam tange barat

2007-05-13 02:07
problemet ligger inte hos barnet utan deras samhälle, lås in det i 11 år istället.

2007-05-13 10:55
Det spelar ingen roll, det är omoraliskt och dumdristigt attspärra in en tio åring på en anstalt.

Behandlingshem, har någon hört om det? han behöver ju antagligen lite uppfostran, eftersom den tydligen har gått lite snett.

Och i fängelset kommer han bara att  bli gangbangad, dessutom pwnad..