I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-05-11 01:57

Böter

Hade just en livlig diskution med mina föräldrar angående ungar som ringer och köper "saker" på internet tex via Habbo. Och sedan får föräldrarna betala teleräkningen. Föräldrarna i inslaget tyckte inte att det var rätt att dom skulle betala räkningen utan att den skulle strykas pga att det är ungen (10år) som har ringt. Mina päron anser oxo att det borde strykas. Men inte jag, och som i min argumentation så använde jag mig av påståenedet att föräldrar är betalningsansvariga för brott som ungarna torskar på tex skadegörelse. Dom köpte dock inte detta su nu undrar jag  

Finns det någon lag som gör föräldrarna betalningsskyldiga för brott som barnen begår innan dem är 15(?) resp 18?  

8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till

2007-05-11 02:01
Det finns lag på detta. Är man 16 får man tjäna sina egna pengar och därmed slösa sina egna pengar. Är du under 16 och köper ngt så är köpet ogiltigt, alltid. Föräldrarna har då rätt att häva köpet.

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-05-11 02:01
orkar inte komma ned ngn paragraf, men det står i föräldrabalken i alla fall

2007-05-11 02:05
Jojo men nu snackar du om diskutionen (i vilken jag tycker att föräldrarna skall pynta) med mina föräldrar.

Men jag behöver kött på benen ang mitt påstående att föräldrarna är betalningsskyldiga vid böter?? 

2007-05-11 07:23
1969. Ah, var lite trött när jag skicka tidigare inlägg. Letar för fullt bland mina papper, hade den frågan på tentan. Om du menar att föräldrarna blir betalningsskyldiga vid böter som kommit pga en underårigs handling?

2007-05-11 08:44

Japp precis vad jag menar/undrar.