I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Platsbiljett på tåg!?

Övrigt - Blandat

2007-04-26 13:28

Platsbiljett på tåg!?

Hej. Jag ska åka tåg.
Men jagfattar inte riktigt. När jag åker tåg får jag alltid ospecifierad biljett så jag måste flytta på mig ellerstå upp hela tiden.
Jag har försökt söka på SJs hemsida men fattar inget.
Vilken biljett ska jag köpa för att boka en stol?

....eller?

2007-04-26 13:31
Just nu 2:e klass tillex.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-26 14:22
Sista minuten funkar också, jag har iaf fått sittplats de gångerna jag har åkt på en sista minuten biljett!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2007-04-26 14:41
Jo, men jag vill alltså ha ett nummer på min biljett som motsvarar en stol i tåget. Det ar jag inte fått på dödslänge och jagbörjar tröttna på att behöva flytta runt. Verkar som det alltid blir ospecifierat när jag köper. Ska man behöva boka 1 klass eller vad?
....eller?

2007-04-26 14:44
Sista minuten funkar också, jag har iaf fått sittplats de gångerna jag har åkt på en sista minuten biljett!

Vad är det du inte förstår?
Sittplats = nr på biljetten som motsvarar en stol på tåget! Så enkelt var det.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2007-04-26 14:52
Haha.. läs ditt inlägg igen. Och försök steppa bak och inte se det ur författarens perspektiv. Då blir det ganska uppenbart att ditt svar mycket väl kan tolkas som "jag köpte en biljett, satte mig på ledig plats i tåget och behövde aldrig flytta på mig"

Om du dessutom lägger till min fråga i resonemanget inser du nog ganska snart att du gjorde bort dig. Försök vidga dig lite innan du räddar dagen på internet.

Och nej, sittplats behöver inte alls vara lika med ett nummer på biljetten som motsvarar en stol på tåget. En ospecifierad biljett ska garantera en sittplats. Dock utan numrering. SJ verkar dock inte resonera så då dom säljer biljetter med sittplats utan täckning.

Så, ge mig en beskrivning på hur jag ska göra för att få en stol på tåget. Annars: skaffa dig en hobby!
....eller?

2007-04-26 15:39

vissa tåg kan man inte få sittplatser på.---kanske du råkat ut för sådana tåg? annars ska man väll få sitplatser jämnt om man köper biljetten lite före.

true love is so rare, but don`t u worry i`m going no were//MRS MONDAY

2007-04-26 15:45
Så länge du köper minst 2:a klass så ska du väl få sittplats va ?
Rätta mej om jag har fel, (Men de är inte ofta de händer)
Toastare

2007-04-26 15:49
Det finns bara numrerade sittplatser på x2000, intercity, och tåg som öresundståg. Sen finns det länståg eller liknande där man inte kan få det.

Det är bara att låta bli att beställa ospecifierat när man bokar som är en egen kategori. Bokar du just nu andra/första klass, sista minuten, andra klass, första klass eller nattåg får du alltid platsbiljett.

se till att

1. INTE boka ospecifierat
2. Åka med tåg som har platsnumrering
Jag skyller allt på Emma!

2007-04-26 16:17
tack så jättemycket!
nu har jag ordnat det
=)
....eller?