Hjälp! Vatten sköldpaddor.
Tja, jag har 2 vatten sköldpaddor som har bott i ett och samma terarium med pool, vi är fattiga så vi har fått bygga så gott vi kan, dom har grönt och gräs, och stenar och en stor sten att ligga på, vi har 2 lampor som ger förhoppningsvist bra värme, detta är ett måste uppgradera, iaf dom har klarat sig i 8 år nu sen dom var riktigt små, dom har alltid klarat sig och sett fina ut, grejen är nu att den stora "honan" han börjat bita på den lilla, i svansen så att vi har nu byggt ett till till den lilla "hanen".
Hanen är en guldörad sköldpadda* tror den heter så* och honan är en rödörad sköldpadda.
Svansen på den lilla är bra och det är inte det största problemet, problemet är att han har skavsår på halsen, just nu är det brunt * inte bra?* och antar att det är var, är det farligt? kan jag torka det med topps och sånt här sår medel *Disolvon?* eller något, sånt man har på sår.. tål sköldpaddor sånt? vad kan hända? kan man kanske ta vanlig tvål?
Detta kanske låter sjukt men vi misshandlar dom inte, utan det har varit skalet som har gort det, vi ska förmodligen slipa det lite men gör absolut inget utan fakta, jag vill försöka göra rent det själv då vi inte har råd med djursjukhuset.
Någon med liknande problem? någon som vet vad man kan andvända etc.. alla förslag välkommna, men som sagt jag gör INGET om jag inte vet att det är 100% säkert.
hoppas ni kan hjälpa mig.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
|