I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

lurad på väg till drömjobbet

Övrigt - Blandat

   

2007-04-21 17:29

lurad på väg till drömjobbet

blev verkligen jätteinspirerad av den andra drömjobbstråden. men jag har lite frågor runtomkring så jag måste göra min egen.

min stora dröm är att bli frisör. och jag strävar varje dag för att kunna uppnå detta. det började med att jag valde fel linje i gymnasiet, detta gjorde jag ENBART för att komma hemifrån (om man har en skola på en annan ort som inte finns på din ort får man bidrag osv) så jag valde den, flyttade och blev jättetrött på skolan. kämpade på ändå, men gav sen fan i det när jag fått egen bostad och levde mer eller mindre på småjobb runt skolan.  då fick jag reda på att man får int två utbildningar gratis. fan tänker jag och hoppas av gymnasiet och söker in till frisölinjerna i tre skolor ( de enda som finns i mitt län) hade jag gått färdigt hade jag ju varit helt nekad det. jag sökte in, men ser sen när jag blivit nekad, att dom sänkt mina betyg från nian med tio poäng. jag vet att det är tio poäng. för min polare hade fem poäng mindre än mig och ja jag kan räkna :P jag har ingen aning om hur dom tio försvann!. jag har slarvat bort originalen jag fick från avslutningen i nian, utan fick ett nytt utskrivet, och där fattas det tio poäng. så jag kommer inte in, inte ens som reserv. livet börjar suga hårt, och jag börjar leta jobb. får jobb på telemarketingföretag, alla vet att lönerna där suger hårt. men jag är svinduktig och allt lyckas gå runt ändå på det. tillslut får jag nys om utbildningar som kostar. runt 100 k. men jag vill ÅH JAG VILL så jag skiter i vad dom kostar. tar på mig tre jobb till, trött så in i helvete varje dag och förhållande knakar i fogarna, men JAG SKA. inget stoppade mig. nu idag, har jag fast jobb fram till 17 september, då börjar min frisörutbildning. jag betalar 85 tusen för den och är sen utbildad frisör. om tre år kan jag dessutom göra mitt gesällprov. mitt förhållande sprack inte, vi har idag katt och bor ihop. dock jobbar jag sex dagar i veckan, tar på mig småjobb, som städning, barn/hundvakt osv. ska på nåt sätt få ihop 85 tusen till september, plus, pengar att försörja hyra + mat sex månader. då jag inte kommer få några bidrag. detta kommer bli tufft. men det är min största dröm!

nu till frågor och lösningar

1. hur kan jag få rätt i det här med mina tio poäng? jag har ringt o pratat med alla som kan tänkas röra det här men dom är bortblåsta.( även om jag kommit in på min skola nu så har det ju blivit fruktansvärt fel. )

2. hur funkar det med lån osv om jag tillexmepel måste ta det(troligtvis måste jag ju det)

3. finns det andra saker man kan göra för att skrapa ihop pengar?
(jag säljer alla mina grejer hela tiden och lever totalbudjetliv!)

4. hur lyckas jag upprätthålla mitt förhållande, trots att jag jobbar så mcyket och är cptrött alltid?
(jag vet att han ska ha förståelse och det har han. men han ska ju inte behöva stå ut med att jag är trött jämt. trötthet leder lätt till irritation osv. )

övriga tips är mer än välkomna
egna erfarenheter osv... allt!